• elisabeth1973

FET/IVF 2015 Maj

Ni som håller på med IVF är det normalt att vara så här TRÖTT!
    Gjorde mitt ägguttag igår det gjorde satans ont men efteråt kände jag mig pigg. Men efter  4km promenad tllbaks till stationen så började äggstockarna krampa. Så pass att jag knappt kunde stå upprätt och trycka på när jag kissade gjorde jätteont. Jag lade på en varm handduk och tog två Alvedon igår och nu har värken i stort sett släppt. Men jag är helt utmatttad. Har sovit nu i över 12 timmar är fortfarande helt SLUT i kroppen. Nästan så jag tror jag skulle kunna ha feber men har ingen termometer med mig så kan inte kolla.
    Förstår inte hur ja ska orka ta mig till Köpenhamn imorgon (från Malmö) och sätta in ägg. (förhoppningsvis). Var precis ner och käkade frukost på hotellet och blev så trött så jag var tvungen att somna om.
    Är det nån mer som upplevt detta? Är det normalt eller är nåt fel?

• elisabeth1973

Hoppar in här med en liten fundering. Jag läser att ni skriver om äggkvalitén att den är bra och mindre bra. Hur vet ni det? Har också läst att vissa får "poäng" på sina ägg. När mina ägg hade befruktats frågade jag om deras kvalité och då sa det bara "alla är lika bra". Så nu oroar jag mig såklart för att dom är dåliga eftersom jag fick ett så kort svar
    Jag såg på labbrapporten (i Danmark) att det stod 1:2 på de ägg som blivit befuktade, inget alls på de som inte blev befruktade och 1:3 på de som blivit "fel" befruktade. De med 1:3 gick inte att använda. De odlats på labbet då f.o.m lö fm till må em.

• elisabeth1973
    iaeh skrev 2015-05-14 19:03:37 följande:

Hej!

Jag har en fråga, satte tillbaka ett embryo i tisdags. Idag är jag väldigt uppsvälld vid äggstockarn och det svider/bränns på insidan. Vad kan detta bero på? Kan det vara överstimulering? Det är mitt första återinförande!

Jag tycker du ska ringa och höra med 1177. Enligt min gynekolog så ska man inte känna nåt efter ägginsättning. Jag var överstimulerad men det försvann efter insättningen. Det behöver ju absolut inte vara nåt allvarligt men alltid säkrast att fråga tycker jag. Lycka till!
  • elisabeth1973
    iaeh skrev 2015-05-15 11:28:13 följande:
    Skuggan80 skrev 2015-05-14 21:20:14 följande:

Svårt att säga, men fick du höra av läkarna om det finns risk för....

Tack för svar! Ska avvakta lite och se om det blir bättre. Känner mig allmänpåverkad och blir lätt andfådd. Får kontakta dom under dagen. Dom sa att det fanns risk för överstimulering utifrån blodprov och att det fanns så många ägg och äggblåsor. Hoppas att det inte är det som spökar!
    Om du lätt blir andfådd kan det bero på att du binder vatten i buken. Det är ett överstimuleringssymptom. Ofta går det över av sig själv men i värsta fall kan man behöver sjukhusvård. Hoppas det gett med sig nu!
  • elisabeth1973
    Gina43 skrev 2015-05-14 21:49:09 följande:

Ja, just det. Din fråga ja. Kvaliteten på äggen diskuteras när eller om man har dåligt eller oväntat resultat efter en behandling. Jag tror inte att du behöver oroa dig om din läkare inte tagit upp det med dig. Jag förstår din oro. Det hör till att man nojjar när man går igenom IVF!

Tack för svar jag förstår lite bättre nu. Då var det här 1:2 hon skrev säkert att det delat sig som det ska eftersom 1:3 var dåligt. Ja man nojar över alt men jag får väl försöka tänka att eftersom de inte sa nåt så är allt bra.
  • elisabeth1973
    Kingston skrev 2015-05-16 16:08:51 följande:

Ni är fina allihop!

Ibland önskar man sig en kram ifrån en "medsyster" :)

Nej egentligen behöver man väl inte ta något definitivt beslut, vi har ju ändå (som ni alla säger) tiden på våran sida...

Men jag vet inte hur jag ska kunna lägga det åt sidan tillsvidare om jag inte "förbjuder mig själv" att tänka tanken på att eventuellt försöka igen om några år.

Det där med finansieringen är ju en annan fråga. Våra närmaste vet om våran situation men ingen har erbjudit sig att hjälpa till (någon tycker t.o.m att vi redan gjort mer än vi borde...) så vi är väl inte så sugna på att "tigga och be".

Hade det vart mina barn som hamnat i den situationen som vi är i, och jag hade haft möjligheten, så hade jag hjälpt till utan att bli tillfrågad. Men alla är vi olika...

Jag vet inte hur din arbetssituation ser ut men jag tog lån. Medlemslån genom facket. Det är ganska låg ränta, de frågar inte vad du ska ha pengarna till och du kan betala tillbaks under 12 år och låna max 250 000. Det är så jag finansierat mitt ivf i Danmark. Men man måste vara med i facket och ha jobb.
  • elisabeth1973
    Jag är med i kommunal men alla LO fackförbund har medlemslån. Jag vet tyvärr inte hur det är med de andra fackförbunden men det kan vara värt att kolla upp!
    En del företag har också en förmån som gör att man kan få låna genom jobbet till IVF sk bruttolöneavdrag. Då dras  det under avbetalningstiden av direkt på lönen FÖRE skatt.  Jag jobbar inom kommunen och där har vi det.. men såklart måste man göra IVF i Sverige så jag fick avslag.:(

Jag förstår känslan att inte vlja låna mer pengar...man oroar sig för barn kostar ju också. Men jag kom fram till att det är värt det för mig. Det är trots allt "bara" pengar. Har man fast jobb så kan man alltid får lån..  Lycka till hur ni än väljer att göra!
  • elisabeth1973
    Kingston skrev 2015-05-18 15:10:32 följande:
    Tack för ditt svar!

Ska kolla upp detta lite mer noggrant. Ska byta arbetsgivare i sommar (kul med något positivt iaf!) och där finns nog möjlighet till bruttolöneavdrag, vilket jag inte har idag.

Men hur funkar bruttolöneavdraget egentligen? Har läst någonstans att man bara kan göra avdrag för "sin del" och att partnern får stå för sin egen?
    Lycka till! Hoppas det ordnar sig för er ekonomiskt hur du än gör. Vet tyvärr inte hur det fungerar. Då de sa jag inte kunde söka det så brydde jag mig inte om att kolla upp det vidare.
  • elisabeth1973

Jag skulle behöva lite hopp... är det någon som testat negativt dag 14 efter ägginsättning och senare testat positivt?
    Testade negativt i morse, mensen är 4 dagar sen vilket säkert kan bero på Lutinus men man hoppas ju ändå...
    Jag åkte in på akuten i överstimulering för 9 dagar sedan och då sa de att livmodern fått vatten och att allt såg helt normalt  ut för en graviditet.. så man undrar ju varför i helvete man ska bli överstimulerad (vilket enligt gyneklogen är vanligt när min kropp börjar producera egna gravidhormoner samtidigt som jag har för mycket hormoner i kroppen pga översimuleringen vid gonal) och allt ska se bra ut mensen inte kommer och sen blir det ändå inget.
    Danmark säger jag ska testa imorgon igen.. men jag har tänkte vänta och ta blodprov i slutet på veckan om inte mensen kommit.
    Litar inte på mitt urin... fick aldrig utslag på ägglossningsstickorna inte ens de dagar de gått in med ultraljud och sett ÄL var på gång.. mina stickor hade gett negativt test samma morgon.
    Är det någon mer som har liknande erfarenhet

• elisabeth1973

Minus på stickan idag igen. Känns för jävligt men ska försöka (hur lätt d nu är) att släppa alla tankarna på barn och ta nya tag i augusti när kliniken öppnar igen.
    Hur många IVF har ni gjort innan det blev en graviditet?
    Känns bara så hopplöst just nu.
    Jobbigt med pengarna också det kostar ju så himla mycket. Vet att jag kan få ihop till ett försök till men sen vet jag inte vart pengarna ska komma ifrån.

Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj