• Kingston

FET/IVF 2015 Maj

Nej det var länge sedan man kände sig såhär ynklig... Inget roligt alls men det går över :)

Tråkigt att läsa att dina "isbitar" inte klarade sig. Är orolig för mina också... 2st 6-dagars som skall vara av bra kvalitet. Väldigt nervös för att de inte ska bli något alls. Men vad kan man göra? Ringer dom samma dag isf? Så att man slipper åka in dit i onödan?

Vet inte om jag kommer orka fortsätta med fler behandlingar när våra frysförsök är slut. Någon gång måste man ju inse faktum, hur svårt och jobbigt det än må vara...

• Kingston
    Gina43 skrev 2015-05-02 16:42:25 följande:
    Det är tydligen ca 90% av blastocysterna som klarar upptiningen. Vi hade otur! Det behöver inte innebära att ni kommer att ha det! Förstår din oro.

Ja, de ringer samma dag. Hör de inte av sig är det normalt bara att dyka upp för ET på den tid man fått.

Hur många behandlingar har ni gjort (alltså färskförsök)?

Känner mig ganska ynklig själv, haha! Äggstinn med molvärk! Nu har äggstockarna tydligen piggnat till igen.
    Vi har bara gjort ett färskförsök men det gav ingen större skörd som sagt...

Men jag känner att vi har försökt länge nog nu. Länge nog för att det här skall ta mer än det ger...

Vi har sedan tidigare ett barn och någonstans måste man inse att det räcker gott och väl. Det kanske inte var så vi hade tänkt, men det är så det kanske förblir. Vi skall vara lyckliga för det vi har och värna om det istället för att sätta hela livet på paus. Vill inte längre må dåligt psykiskt, fysiskt och vill inte heller "må dåligt" ekonomiskt.

Så efter det här får det vara nog tror jag. Dags att gå vidare... Men det känns svårt och jag vet inte riktigt hur det skall gå till. Men det får tiden utvisa :)
  • Kingston
    Gina43 skrev 2015-05-03 14:40:46 följande:
    Ett färskförsök där du blev gravid och två till frysen är väl inte direkt något dåligt resultat? Att det blev missfall är förstås beklagligt och ledsamt, men behandlingen i sig gick väl bra? Fast det är förstås ni själva som väljer hur länge och hur mycket ni orkar med! Eller så tar ni ett nytt omtag lite senare igen.
    Nej det är inget dåligt resultat men jag blev lite besviken på "skörden till frysen".

Men sammantaget har vi kämpat med bebisverkstaden i över 2 år nu och har fått genomgå utomkveds, operationer, tråkiga besked, ivf, missfall, för att inte glömma alla månader av ägglossningstester, misslyckade graviditetstester och det tråkiga samlivet som blir med allt det här.

Dessutom kostar det för mkt för att vi ska ha råd att att fortsätta så mkt längre...

MEN nu är jag äntligen ruvare igen.

Första embryot klarade inte av upptiningen så nu är frysen tom. Och allt hopp ligger nu på den lilla "isbiten" som vi fick tillbaka.

Hoppas hoppas hoppas att det blir våran tur nu :)
  • Kingston
    Gina43 skrev 2015-05-03 22:13:24 följande:
    Jo, jag känner väl till den ofrivilliga barnlöshetens tråkiga ansikten. Det "saboterade" samlivet är verkligen trist! I vårt fall har skadan blivit bestående, men vi ska jobba på det. Nu är vi ju föräldrar, så vi måste lösa det på något sätt. Utomkveds låter inte roligt. Blev det några skador av det som man känner till? I värsta fall kan det ju ryka en äggstock!

Inget av mina två embryon klarade upptiningen. Hör ofta att det är embryon som inte gör det. Är det verkligen så stor andel som klarar upptining som klinikerna påstår (80-90% för blastocyster)?
    Vi hade precis tagit oss ur en "samlevnadssvacka" och det känns skit att vara där igen. Men jag är nästan säker på att det försvinner så fort prestationsångesten är borta... Och jag tycker inte det är värt att riskera allt för det här.

Utomkveds va en mindre trevlig och utdragen historia. Jag blev "bara" av med en äggledare men man upptäckte också endometrios. Så det var väl inte mkt positivt med det hela...

Hör också ofta att många embryon går förlorade vid upptining och börjar verkligen ifrågasätta om det verkligen bara är 10% (som läkaren sa till oss idag) som inte klarar sig... Tycker den siffran låter väldigt låg om man skall se till vad man hör. Men så kanske man bara hör om allt som går fel också?
  • Kingston
    Ia84 skrev 2015-05-04 00:00:24 följande:
    Tack! Hur funkar det när man går på distans?
    Jag går också på Carlanderska på distans.

Det betyder att man har en läkare där man bor som gör alla ultraljud, föreskriver hormonbehandling osv.

Man åker alltså bara till Carlanderska för äggplock och insättning :)
  • Kingston
    Linda8110 skrev 2015-05-07 21:46:36 följande:

Hoppar in här om jag får?! RD 9 med en 5-dagars just nu. Tredje eller fjärde FET'et. Har tappat räkningen...

Hejsan!

Jag är på ruvdag 6 med en 6-dagars. Ostimulerad cykel... Och jag känner inte av ett dugg. Börjar ana att det här inte gick som vi hade hoppats :/

Hur har du det? Får du någon "feeling"?
  • Kingston
    Linda8110 skrev 2015-05-08 13:31:32 följande:
    Fick precis min mens så det gick åt skogen även denna gång...
    Usch va tråkigt! Önska jag kunde ge dig en kram!
  • Kingston
    Linda8110 skrev 2015-05-08 18:57:38 följande:
    Tack!!!

Min väns son heter Kingston :)
    Väldigt fint namn måste jag säga :)
  • Kingston

Kul att det går framåt hör! Några ruvare och några riktigt fina resultat under behandling. Verkar lovande :)

Själv känner jag mig deppig idag. Tjuvtestade idag på rd 9 (med blastocyst). Negativt... Och inte känner jag av något alls heller. Så vi börjar väl förstå vart det barkar hän...

Vill inte riktigt inse faktum. Vi har bestämt för att ge upp efter detta och det är väl jobbigast av allt egentligen... Att det inte blev som vi hade tänkt =(

Hoppas man kan hitta en väg att gå vidare och lämna det här tråkiga bakom oss.

• Kingston
    Blomster84 skrev 2015-05-12 20:51:36 följande:
    Usch! Håller tummarna för att testet visade fel. Tänker på er. Har ni gjort många försök?

Kram
    Räknar inte med att testen visar fel. Med tanke på att jag inte har ett endaste litet sypmtom så talar det sitt tydliga språk.

Nej jag har bara gjort ett färskförsök som slutade med mf och ett frysförsök (var bara ett embryo som överlevde upptiningen).

Men vi har försökt i över 2 år nu och har fått gå igenom utomkveds, operationer, mf osv.

Tillslut orkar man inte mer... Det tär så mkt på våran relation och ekonomi. Vi vill fortsätta men ser inte hur det skulle kunna vara möjligt utan att sätta "allt på spel".
  • Kingston
    Blomster84 skrev 2015-05-13 00:38:20 följande:
    Det där med MF och utomkveds känner jag igen. Fick 3 missfall med min ex-man. 3 missfall och 2 utomkveds med mitt ex vilket slutade med akuta operationer så jag förlorade båda äggledarna. För snart 3 år sedan träffade jag Min underbara sambo och nu känner att vi vill ha barn tillsammans. Han har hela tiden vetat om min situation och varit fullt medveten om vad det innebär så here we go. Kan ju inte bli värre än vad som varit. Men visst är det en känslomässig bergochdalbana och en väldigt kostsam sådan. Tänker på er. Kram
    Vilken resa du har gjort! Beundrar dig som orkar fortsätta trots allt som varit.

Fanns det gånger då du kände "nu skiter jag i det här"? Hur hanterade du det isf?

Vet inte riktigt hur jag skall göra för att fokusera på rätt saker. Är sämst på det där med sorg och blir lätt destruktiv i mitt tänkande.

Vill inte hålla på med det här för alltid utan vill gå vidare och leva mitt liv som det är. Inte gå runt och tänka på allt som inte blev.... Så svårt!
  • Kingston
    Blomster84 skrev 2015-05-13 10:48:21 följande:
    Nej jag har aldrig känt att jag vill ge upp. Men har svårt att glädjas åt andras graviditeter vilket man ju vanligtvis gör och det är jobbigt att försöka dölja för vissa och förklara för andra. Min första graviditet (när jag var 20) resulterade i en dotter som nu är 10. Folk har alltid sagt att jag ska vara nöjd med att jag iaf har ETT barn, vilket jag kan förstå. Problemet är att jag känner att genom att ha ett barn så vet jag också vad jag missar. Min mamma sa att det var mitt livs stora misstag att skaffa barn så tidigt men det var mitt livs bästa beslut. Efter det har det ju knappast gått nåt vidare.

Med mitt ex så visade det sig att hans spermier hade 0% rörlighet men ändå blev jag gravid 5 ggr med honom. Dock slutade de 2 sista med utomkveds med 3 månaders mellanrum. Då var jag riktigt knäckt och kände att jag orättvist nog anklagade honom för dem inombords. Att det kanske var hans fel att det blev utomkveds. Komplett meningslöst och orättvist av mig, jag vet.

Än värre blev det när en av mina bästa väninnor kom till mig en vecka senare och skrattandes berättade att hon bara råkat bli gravid med en kille på fyllan och undrade om jag kunde hänga med när hon gjorde abort samtidigt som min ex-man fick sitt tredje barn med sin nya tjej.

Då kände jag att livet är så sjukt orättvist. Var väldigt låg i ett år ungefär men sen träffade jag min sambo och valde att göra slut med mitt ex då vårt förhållande blivit väldigt infekterat och destruktivt och börja om helt.

Hur som helst, graviditeter och bebisar är fortfarande ett känsligt ämne. Men jag försöker tänka på allt positivt med att inte ha barn när det blir för jobbigt. Att jag o min sambo (har bara dottern varannan vecka) kan gå ut och äta eller gå på bio när vi vill, resa mer än många andra, slippa ligga dödstrött på soffan o somna vid nio varje kväll, ha kvalitetstid med varandra, laga mat tillsammans och äta när vi vill. Gäller nog att fokusera på de möjligheter som ges "barnfria" par och som andra kanske inte har. Låter säkert löjligt i vissas öron men det är det som får mig att känna att livet inte är över om vi nu inte skulle lyckas.

Sen har jag och min sambo börjat med familjerådgivning för att lära oss kommunicera ännu bättre, framför allt med det vi går igenom nu. Så vi har ett extra "skyddsnät" om vi får svackor så vi inte tar ut det på varandra. Jag säger inte att det är lätt, alla har vi svackor såklart, men det känns som ett extra stöd.

Hur hanterar du det när det blir för jobbigt?
    Vilken underbar inställning du har!

Jag önska jag kunde vara lite mer glad för det jag har (vi har ett barn som blir 4 i år).

Just nu ser jag tyvärr bara det jag inte har, precis som du beskriver...

Att genom att redan ha ett barn så ser jag vad jag går miste om.

Framförallt ser jag bara fet alla andra har/får och kan inte heller glädjas åt det tyvärr. Hoppas verkligen att det är något övergående! För jag skulle inte orka gå igenom livet och vara bitter och ledsen.

Det jag tycker är jobbigt är den ekonomiska aspekten.

Det är ju fruktansvärt dyrt med ivf och vi har dessvärre lite ont om pengar så jag kan inte riktigt se hur vi skulle få råd att fortsätta... Hur mkt vi än vill...

Det har gått så långt i den ekonomiska frågan att jag inte längre kan njuta av ev. resor osv. Jag ser alla utgifter som "inkräktare" på våra ivf försök och jag räknar allt i hur många ivf försök vi får för pengarna osv.

Vi har pratat om att gifta oss (vi har väntat för att få råd att genomföra våran drömdag precis som vi vill ha det, men vi visste ju inte att vi skulle sitta här med dom problem vi nu har) men nu skulle det kännas helt fel att lägga dom pengarna på ett bröllop när man kunde fått åtskilliga försök med de pengarna.

Samtidigt känns det så tråkigt att låta åren gå och inte njuta och må bra i nuet.

Dessa tankar brottas jag med dagligen och har väl inte riktigt hittat något sätt att "deala med dom".
  • Kingston
    väntar2015 skrev 2015-05-13 12:55:41 följande:

Hej alla som kämpar där ute! Rd 7 idag och det var idag jag började blöda förra försöket... så nervös men försöker att inte tänka på det. Ska iväg och jobba kväll nu så fördelen är att jag har något för mig hela em/kvällen.

Kram!

Skönt att ha något att annat att fokusera på!

Känner du av ngt? Mer än bara oro då dvs ;)

Själv börjar jag jobba på fredag igen efter lite ledighet. Ska faktiskt bli skönt att få lägga tankarna på det här åt sidan lite...
  • Kingston

Jaha då var det kört igen :(

Känner mig helt tom i både kropp och själ!

Vet inte vad vi gör nu...

Vill inte inse att det är över...

• Kingston

Ni är fina allihop!

Ibland önskar man sig en kram ifrån en "medsyster" :)

Nej egentligen behöver man väl inte ta något definitivt beslut, vi har ju ändå (som ni alla säger) tiden på våran sida...

Men jag vet inte hur jag ska kunna lägga det åt sidan tillsvidare om jag inte "förbjuder mig själv" att tänka tanken på att eventuellt försöka igen om några år.

Det där med finansieringen är ju en annan fråga. Våra närmaste vet om våran situation men ingen har erbjudit sig att hjälpa till (någon tycker t.o.m att vi redan gjort mer än vi borde...) så vi är väl inte så sugna på att "tigga och be".

Hade det vart mina barn som hamnat i den situationen som vi är i, och jag hade haft möjligheten, så hade jag hjälpt till utan att bli tillfrågad. Men alla är vi olika...

• Kingston
    mom2012 skrev 2015-05-16 16:45:27 följande:

Kingston hur många färsk + frys har ni gjort?

Vi blev gravida 2011 efter 3 gratisförsöken i landstinget och sen 1 fullt privat där vi fick 1 ägg till oss och 2 till frys. De 2 i frysen blev en helig unge född 2012.

Med syskon verkar det mycket trögare. 9e och sista försöket nu, misslyckas vi blir det äggdonation.

Vi har bara gjort ett färsk och ett frys (de andra i frysen klarade sig inte). Men vi har gjort vad vi har kunnat me de pengar vi har haft tillgång till helt enkelt.

Beklagar verkligen alla era motgångar!

Jag hoppas verkligen att ni ska lyckas nu så att ni slipper äggdonation <3
  • Kingston
    Liil skrev 2015-05-16 18:48:40 följande:
    Sänder dig en stor kram!! Herregud vad jobbigt! Var så ledsen som du behöver, försök att släppa ut allt och inte hålla inne. Stanna hemma från jobbet och ta hand om dig/er och gör det ni känner att ni orkar. Ta vara på varandra! 
    Känn efter hur ni vill gå vidare, kanske låta sommaren gå och bara vara? 
    Tråkigt att ekonomin ska vara ett hinder. Förstår att du tycker att de runt er skulle kunna erbjuda sig utan att ni ska behöva fråga, och jag håller med dig till fullo i det.

Tro mig att att jag vet hur denna besvikelse känns! på senaste ½ året lite drygt så har vi 3 fulla försök + ett FET, alltså 4 insättningar, sitter just nu med mensvärk med ett 5-dagars blastocyst på rd 5. Känner mig inte på topp om man säger så. 
    SÅ när mensen väl kommer så får vi vänta till hösten och då är det dags för oss att punga upp en hel del pengar. 
    Tack för kramen! Jag skickar en tillbaka till dig och ber dej hålla hoppet uppe lite till. Mensvärk behöver inte alltid vara mensvärk...

Vet att det är svårt att hålla humöret uppe! Men det är inte över ännu! Jag håller tummarna för er <3
  • Kingston
    elisabeth1973 skrev 2015-05-16 21:44:32 följande:
    Jag vet inte hur din arbetssituation ser ut men jag tog lån. Medlemslån genom facket. Det är ganska låg ränta, de frågar inte vad du ska ha pengarna till och du kan betala tillbaks under 12 år och låna max 250 000. Det är så jag finansierat mitt ivf i Danmark. Men man måste vara med i facket och ha jobb.
    Vi har båda fast jobb och är med i facket.

Får man fråga vilket fackförbund du är knuten till?

Kan vara värt att kolla upp! Men vi vill inte gärna öka på våran månadskostnad då vi har hus med lite renoveringsbehov och lite andra utgifter som kommer framöver.

Vi vill så gärna bara slänga oss in i ivf-träsket igen men försöker vara förnuftiga och tänka med huvudet mitt i allt kaos.

I "värsta fall" får vi avvakta något år eller två och pröva lyckan igen. Vi får se... Men just precis nu skulle bara en lottovinst kunna ändra spelreglerna är jag rädd =\
  • Kingston
    elisabeth1973 skrev 2015-05-17 12:40:29 följande:

Jag är med i kommunal men alla LO fackförbund har medlemslån. Jag vet tyvärr inte hur det är med de andra fackförbunden men det kan vara värt att kolla upp!
    En del företag har också en förmån som gör att man kan få låna genom jobbet till IVF sk bruttolöneavdrag. Då dras  det under avbetalningstiden av direkt på lönen FÖRE skatt.  Jag jobbar inom kommunen och där har vi det.. men såklart måste man göra IVF i Sverige så jag fick avslag.:(

Jag förstår känslan att inte vlja låna mer pengar...man oroar sig för barn kostar ju också. Men jag kom fram till att det är värt det för mig. Det är trots allt "bara" pengar. Har man fast jobb så kan man alltid får lån..  Lycka till hur ni än väljer att göra!

Tack för ditt svar!

Ska kolla upp detta lite mer noggrant. Ska byta arbetsgivare i sommar (kul med något positivt iaf!) och där finns nog möjlighet till bruttolöneavdrag, vilket jag inte har idag.

Men hur funkar bruttolöneavdraget egentligen? Har läst någonstans att man bara kan göra avdrag för "sin del" och att partnern får stå för sin egen?
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj