• Gina43

FET/IVF 2015 Maj

elisabeth1973 skrev 2015-05-14 21:16:25 följande:

Hoppar in här med en liten fundering. Jag läser att ni skriver om äggkvalitén att den är bra och mindre bra. Hur vet ni det? Har också läst att vissa får "poäng" på sina ägg. När mina ägg hade befruktats frågade jag om deras kvalité och då sa det bara "alla är lika bra". Så nu oroar jag mig såklart för att dom är dåliga eftersom jag fick ett så kort svar

Jag såg på labbrapporten (i Danmark) att det stod 1:2 på de ägg som blivit befuktade, inget alls på de som inte blev befruktade och 1:3 på de som blivit "fel" befruktade. De med 1:3 gick inte att använda. De odlats på labbet då f.o.m lö fm till må em.

Hej! Ja, man kan ha olika kvalitet på äggen. Det påverkar utfallet av behandlingen, som befruktningsgrad, hur de delar sig osv. Det är inte äggen som graderas, utan embryona. Det görs av embryologen för att kunna välja ut det bästa embryot för återföring samt de som har tillräcklig kvalitet för att frysas (alltså de som bedöms klara den processen). Graderingen görs efter bedömning av utveckling, yttre skal och inre cellmassa m m. Det är en vetenskap i sig Det finns en del att läsa på nätet om hur det går till (sök på ivf embryo grading). Alla kliniker brukar göra på sitt eget sätt.
  • Gina43

Ja, just det. Din fråga ja. Kvaliteten på äggen diskuteras när eller om man har dåligt eller oväntat resultat efter en behandling. Jag tror inte att du behöver oroa dig om din läkare inte tagit upp det med dig. Jag förstår din oro. Det hör till att man nojjar när man går igenom IVF!

• Gina43
    Bolih84 skrev 2015-05-15 10:19:16 följande:

Dagen efter bi avblåste försöket (igår!) så dök gladagubben upp såklart! Men vi kör på nästa månad tyckte dr. Har fått äl-sprutan utskriven, så set inte blir samma visa igen, för tredje ggn!

Så typiskt! Tur att ni hinner med ett försök innan sommaren i alla fall!
  • Gina43
    Blomster84 skrev 2015-05-15 12:12:47 följande:

Vi har insättning imorgon. Ser verkligen fram emot det! Vi ska få tillbaka en blastis.

Det ska bli kul att se om vi får några till frysen också.

När plussade ni som fick tillbaka en blastis?

Spännande!! Hoppas att ni får fint resultat!

Jag plussade på RD9 (första testet) vid min förra behandling. Det var inte ett jättestarkt plus, men tydligt. Jag hade känt lite stickningar i äggstockarna då (pga hormonstegringen), så jag misstänkte att jag var gravid.

Nu är jag på RD5. Ska köpa lite tester idag.
  • Gina43
    Blomster84 skrev 2015-05-15 12:35:05 följande:

Vilka tester kör du med? Jag köpte clearblue förra gången och testade innan testdag. Dock lyckades inte det försöket.

CB testa tidigt, men de är dyra Och de funkar bara 4 dagar innan BIM med viss felmarginal. Jag försökte hitta motsvarande på Apoteket men det hade inte dem (och damen på 60+ i butiken försökte förklara för mig att "man mäter ett särskilt hormon serdu.." ). Lloyds verkar ha, men då hade jag redan köpt fler CB (2 pack) som var ca 50 kr dyrare...
  • Gina43
    Vincents mamma skrev 2015-05-15 16:43:21 följande:

Jag plussade ju redan på ruvardag 4 denna gång men det är nog i tidigaste laget

Ja, det var väldigt snabbt! Och ett tydligt plus såg det också ut att vara. När jag plussade på RD9 förra gången så var det ganska svagt även om det var tydligt.

Vad hade du för test?
  • Gina43
    En PantherTant skrev 2015-05-16 09:25:53 följande:

Äntligen börjar FET närma sig Började med proggisarna idag, insättning på tisdag. Dagarna har gått så långsamt denna gång, och ännu långsammare går de ju efter insättning fram till test. Det är det värsta med ivf, all väntan. Fungerar lnte så bra när man är en otålig person där allt borde ske typ i förrgår

Härligt! Snart är du där!

Instämmer att allt går lååångsamt. Är också otålig! På tisdag har jag RD9 (och BIM om jag har räknat rätt). Det var då jag plussade med sonen, om än svagt. Testade imorse, minus. Å andra sidan är det bara RD6. Blir nog mer negativ om det fortfarande är minus på RD9.
  • Gina43
    Mytime skrev 2015-05-16 12:54:50 följande:

Gör de ont vid återförandet oxå?

Hur räknar man fram BIM när man gått stimulerat? Hade plock igår o ska förhoppningsvis få ett femdagars tillbaka på onsdag.

Hur räknar man o hur tidigt kan man testa?

Har för mig att ja läst nåt om falska positiva tester om man testar för tidigt, va beror de isf på?

Nej det gör inte ont vid återförandet.

Jag räknar BIM från 14 dagar efter ÄP (äggplock) eftersom min cykel ser ut så (det är ju olika för alla). Sedan kan ju mensen komma senare pga Lutinus/progesteronet.

Man bör inte testa alltför tidigt eftersom äggmognadssprutan (Ovitrelle) sitter i och kan ge falskt plus på test. Tror att effekten sitter i 10-11 dagar efter att man tagit den. Sedan kan få tidigt plus men sedan mens när man normalt brukar få den, så man bör kanske undvika att testa tidigt av den anledningen, för att man blir så besviken.

RD (ruvardag) 1 är dagen efter ET (embryotransfer). TD (testdag) brukar din klinik sätta. Det kan vara dag 14 efter ET.

Du kan förstås testa så tidigt du vill. Du får ta hänsyn till hur gammalt ditt embryo är, om du har två-tre dagarsembryo eller en blastocyst. En blastocyst och ett tredagarsembryo har ju kommit olika långt på exempelvis RD4.
  • Gina43
    Kingston skrev 2015-05-16 13:24:27 följande:

Jaha då var det kört igen :(

Känner mig helt tom i både kropp och själ!

Vet inte vad vi gör nu...

Vill inte inse att det är över...

Jag är ledsen för din skull! Gift er, njut av bröllopet och spara undan lite pengar senare? Det är ju inte som om du blir 42 imorgon? Ni kan väl göra fler försök senare i livet menar jag. Eller, om det är möjligt, be om ekonomiskt stöd från familjen. Kanske vill de lämna ett bidrag om ni berättar hur det ligger till?
  • Gina43
    Liil skrev 2015-05-17 07:40:33 följande:

Jag har en fundering. 

Ni som har haft "mensvärk" under ruvningen blev det just mens eller blev det ett plus?

Ni som inte känt något speciellt fick ni trots allt mens eller plus?

Jag har haft "mensvärk" (kramper i magen) sedan jag började med Lutinus. Det är en av de vanligaste biverkningarna (om du tar Lutinus, läs bipacksedeln). Det kan också vara tidiga tecken på graviditet, men i mitt fall är det helt klart Lutinus så jag analyserar inte kramperna så mycket.
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj