PippiL8 skrev 2015-04-09 13:18:12 följande:
Va skönt för dig att det fäste direkt :)
Jag har tyvärr inte haft samma lycka. Vid mina tidigare försök (2 ivf och två FET) så har jag inte gjort något speciellt förutom de vanliga rekommendationerna från kliniken. Nu har jag läst en del amerikanska sidor om vad de rekommenderar på klinikerna där. Vissa amerikanska kliniker har betydligt bättre resultat än vad vi har här i Sverige så jag tänkte att det kanske ligger något i det. Hur som helst så är det inget som skadar och eftersom det ju var mitt sista betalda försök så ville jag göra allt jag kan för att maximera chanserna så jag ser det verkligen inte som att jag "belastar inte mig själv med ansvaret att mina handlingar påverkar chanserna". Tvärtom så känns det skönt att jag i efterhand kan känna att jag verkligen gjort vad jag har kunnat om det nu inte skulle gå vägen denna gång heller.
Det kanske är bäst att bara leva som vanligt så lång det går, vad vet jag, men alla måste vi ju göra det som känns bäst för oss själva och det kan ju vara helt olika saker. Det här var ju hur som helst en tråd för "tips, fakta, idéer, tankar, hörsägen, flum" för att lyckas med ivf och då ville jag bara dela med mig av hur jag gör :)
Lycka till! :)
Tack!
Jag lägger ingen vikt vid hur andra väljer att göra vid sina IVF:er. Man ska göra det som man känner passar en själv bäst
precis som du gav jag TS mina tankar och tips som efterfrågat, sen är det ju upp till TS vad hon väljer att ta till sig. Jag är bara rädd för att man i efterhand läser rön osv och sen känner att man inte gjorde tillräckligt. Det finns ju liksom inga rätt och fel. Du hade ju inget konstigt i din lista, men det finns preparat osv man inte gjort tillräckliga tester på. Man får vara rätt objektiv när man följer husmorsråd.
Sen ska man kanske inte jämföra så mycket med USA eftersom de i princip alltid sätter in minst två embryon. De har ju dessutom betydligt fler flerbördsfödslar och alla komplikationer som det kan medföra. Sverige har mycket hög födselprocent trots att man i regel endast sätter in ett embryo och både Storbritannien och USA ser på Sverige som framgångsrikt på den biten, speciellt Storbritannien som nu också överväger att bara sätta tillbaka ett embryon som regel pga vår statistik.
Lycka till du med, jag hoppas allt går vägen vid er nästa insättning! Och lycka till TS!