• En PantherTant

Era bästa tips för att lyckas med ivf-behandlingar

Ja, vad säger ni om att vi här i tråden skulle samla alla tips om att bäst lyckas med olika ivf-behandlingar. Typ om vad man bör tänka på, vad man inte ska äta / ta för läkemedel osv som kan påverka resultatet o.sv.

Fakta, idéer, tankar, hörsägen, flum, ja allt är välkommet här, vi är ju vuxna människor som klarar av att sålla vad vi tror / inte tror på!

• Svar på tråden Era bästa tips för att lyckas med ivf-behandlingar
  • En PantherTant

Värkmedel med ibuprofen ska undvikas under ivf enligt min klinik -men enligt denhär undersökningen så skulle ibuprofen öka chansen att ägget fäster

www.firstwordpharma.com/node/1147535%23axzz3Wni7XdSl

Intressant, undrar om det stämmer..? Och månne det gäller FET också?

• PippiL8

Bra idé!
    Själv så är jag på tredje och sista betalda försöket så nu kör jag all in!

Sedan en tid tillbaka gäller;

Extra folsyra minst tre månader i förväg. 
    Ingen antiperspirant 
    ingen tobak
    undviker koffein
    Inga värktabletter med ibuprofen eller acetylsalicylsyra 
    ingen alkohol sedan någon vecka innan insättning
    Akupunkturbehandlingar under hormonbehandling och precis innan insättning

Efter insättningen gäller även;
    Akupunkturbehandlingar
    Inget sex
    Inga orgasmer
    Inget bad
    Inga kalla drycker
    Ingen glass eller liknande
    Ingen ansträngning
    Inga "krystningar" vid toalettbesök

..och Ja, jag börjar bli galen men det är ju under en begränsad period :)
  • Fröken Smilla

Jag tror inte man kan göra så jättemycket för att förbättra chanserna förutom att hålla sig borta från cigaretter, droger och alkohol, och ta medicinerna efter läkarens ordination. På vår klinik skulle man ta folsyra och b12 under hela behandlingen, och minst en månad tidigare.

Akta dig från att belasta dig själv med ansvaret att dina handlingar påverkar chanserna. Jag levde som vanligt, det var först efter ET som jag började leva som gravid, och de råd som kommer med det. Jag åt inga andra vitaminer än de kliniken rekommenderade osv. Hade turen att vårt lilla embryo fäste sig direkt.

Angående ibuprofen, så ska man hålla sig borta från det. Det står tom i bipackssedeln.

• PippiL8
    Fröken Smilla skrev 2015-04-09 12:41:16 följande:

Jag tror inte man kan göra så jättemycket för att förbättra chanserna förutom att hålla sig borta från cigaretter, droger och alkohol, och ta medicinerna efter läkarens ordination. På vår klinik skulle man ta folsyra och b12 under hela behandlingen, och minst en månad tidigare.

Akta dig från att belasta dig själv med ansvaret att dina handlingar påverkar chanserna. Jag levde som vanligt, det var först efter ET som jag började leva som gravid, och de råd som kommer med det. Jag åt inga andra vitaminer än de kliniken rekommenderade osv. Hade turen att vårt lilla embryo fäste sig direkt.

Angående ibuprofen, så ska man hålla sig borta från det. Det står tom i bipackssedeln.

Va skönt för dig att det fäste direkt :)

Jag har tyvärr inte haft samma lycka. Vid mina tidigare försök (2 ivf och två FET) så har jag inte gjort något speciellt förutom de vanliga rekommendationerna från kliniken. Nu har jag läst en del amerikanska sidor om vad de rekommenderar på klinikerna där. Vissa amerikanska kliniker har betydligt bättre resultat än vad vi har här i Sverige så jag tänkte att det kanske ligger något i det. Hur som helst så är det inget som skadar och eftersom det ju var mitt sista betalda försök så ville jag göra allt jag kan för att maximera chanserna så jag ser det verkligen inte som att jag "belastar inte mig själv med ansvaret att mina handlingar påverkar chanserna". Tvärtom så känns det skönt att jag i efterhand kan känna att jag verkligen gjort vad jag har kunnat om det nu inte skulle gå vägen denna gång heller. 

Det kanske är bäst att bara leva som vanligt så lång det går, vad vet jag, men alla måste vi ju göra det som känns bäst för oss själva och det kan ju vara helt olika saker. Det här var ju hur som helst en tråd för "tips, fakta, idéer, tankar, hörsägen, flum" för att lyckas med ivf och då ville jag bara dela med mig av hur jag gör :)

Lycka till! :)
  • En PantherTant
    PippiL8 skrev 2015-04-09 12:18:16 följande:

Bra idé!
    Själv så är jag på tredje och sista betalda försöket så nu kör jag all in!

Sedan en tid tillbaka gäller;

Extra folsyra minst tre månader i förväg. 
    Ingen antiperspirant 
    ingen tobak
    undviker koffein
    Inga värktabletter med ibuprofen eller acetylsalicylsyra 
    ingen alkohol sedan någon vecka innan insättning
    Akupunkturbehandlingar under hormonbehandling och precis innan insättning
    Efter insättningen gäller även;
    Akupunkturbehandlingar
    Inget sex
    Inga orgasmer
    Inget bad
    Inga kalla drycker
    Ingen glass eller liknande
    Ingen ansträngning
    Inga "krystningar" vid toalettbesök

..och Ja, jag börjar bli galen men det är ju under en begränsad period :)
    Många intressanta grejer där! Tack!

Detdär med glass - vet du varför? Är det måntro för att socker ökar risken för inflammationer eller varför?
  • Fröken Smilla
    PippiL8 skrev 2015-04-09 13:18:12 följande:

Va skönt för dig att det fäste direkt :)

Jag har tyvärr inte haft samma lycka. Vid mina tidigare försök (2 ivf och två FET) så har jag inte gjort något speciellt förutom de vanliga rekommendationerna från kliniken. Nu har jag läst en del amerikanska sidor om vad de rekommenderar på klinikerna där. Vissa amerikanska kliniker har betydligt bättre resultat än vad vi har här i Sverige så jag tänkte att det kanske ligger något i det. Hur som helst så är det inget som skadar och eftersom det ju var mitt sista betalda försök så ville jag göra allt jag kan för att maximera chanserna så jag ser det verkligen inte som att jag "belastar inte mig själv med ansvaret att mina handlingar påverkar chanserna". Tvärtom så känns det skönt att jag i efterhand kan känna att jag verkligen gjort vad jag har kunnat om det nu inte skulle gå vägen denna gång heller. 

Det kanske är bäst att bara leva som vanligt så lång det går, vad vet jag, men alla måste vi ju göra det som känns bäst för oss själva och det kan ju vara helt olika saker. Det här var ju hur som helst en tråd för "tips, fakta, idéer, tankar, hörsägen, flum" för att lyckas med ivf och då ville jag bara dela med mig av hur jag gör :)

Lycka till! :)

Tack!

Jag lägger ingen vikt vid hur andra väljer att göra vid sina IVF:er. Man ska göra det som man känner passar en själv bäst precis som du gav jag TS mina tankar och tips som efterfrågat, sen är det ju upp till TS vad hon väljer att ta till sig. Jag är bara rädd för att man i efterhand läser rön osv och sen känner att man inte gjorde tillräckligt. Det finns ju liksom inga rätt och fel. Du hade ju inget konstigt i din lista, men det finns preparat osv man inte gjort tillräckliga tester på. Man får vara rätt objektiv när man följer husmorsråd.

Sen ska man kanske inte jämföra så mycket med USA eftersom de i princip alltid sätter in minst två embryon. De har ju dessutom betydligt fler flerbördsfödslar och alla komplikationer som det kan medföra. Sverige har mycket hög födselprocent trots att man i regel endast sätter in ett embryo och både Storbritannien och USA ser på Sverige som framgångsrikt på den biten, speciellt Storbritannien som nu också överväger att bara sätta tillbaka ett embryon som regel pga vår statistik.

Lycka till du med, jag hoppas allt går vägen vid er nästa insättning! Och lycka till TS!
  • PippiL8
    En PantherTant skrev 2015-04-09 13:25:28 följande:
    Många intressanta grejer där! Tack!

Detdär med glass - vet du varför? Är det måntro för att socker ökar risken för inflammationer eller varför?
    Jag tror det har med temperaturen att göra. De rekommenderar ju även att man ska dricka rumstempererat vatten osv. 

Här är en av sidorna där man kan läsa om en amerikansk kliniks rekommendationer;
    www.acuhealthcare.ie/advise-post-ivf-embryo-transfer/
  • En PantherTant

Tack, riktigt intressanta inlägg av er!

Startade denhär tråden just för att det är så intressant med att vi alla förhåller oss olika inför behandlingarna, vissa är relaxade, vissa väldigt insatta, vissa flummar osv. Men nästan alla har något de gör, medvetet eller omedvetet för att det ska lyckas så bra som möjligt. Det kan vara optimistiskt tänkande, avslappnat förhållningssätt, kosttänk, behandlingar ja allt möjligt. Allt kanske inte spelar så stor roll, men tiden går ju långsamt när man är i ivf-svängen och hoppas på graviditet, så tänkte denhär tråden kan vara kul att läsa då. Och vem vet, kanske hittar man något knep man tycker att löns testa!

Har själv 3 ivf-barn, hoppas nu på ett fjärde, och tycker ännu allt sånthär är så spännande!

Stort lycka till för er alla som svarat i tråden!

Och hoppas på ännu många nya svar med idéer, tips och tankar mm

• PippiL8
    En PantherTant skrev 2015-04-09 14:00:11 följande:

Tack, riktigt intressanta inlägg av er!

Startade denhär tråden just för att det är så intressant med att vi alla förhåller oss olika inför behandlingarna, vissa är relaxade, vissa väldigt insatta, vissa flummar osv. Men nästan alla har något de gör, medvetet eller omedvetet för att det ska lyckas så bra som möjligt. Det kan vara optimistiskt tänkande, avslappnat förhållningssätt, kosttänk, behandlingar ja allt möjligt. Allt kanske inte spelar så stor roll, men tiden går ju långsamt när man är i ivf-svängen och hoppas på graviditet, så tänkte denhär tråden kan vara kul att läsa då. Och vem vet, kanske hittar man något knep man tycker att löns testa!

Har själv 3 ivf-barn, hoppas nu på ett fjärde, och tycker ännu allt sånthär är så spännande!

Stort lycka till för er alla som svarat i tråden!

Och hoppas på ännu många nya svar med idéer, tips och tankar mm

Oj! Tre ivf.barn! Det var inte dåligt. Har du några tips? ;)
  • En PantherTant

Tyvärr inga konkreta tips vad jag kommer på nu.

Har varit väldigt relaxed alla gånger, litat på att det skall lyckas. Och haft tur och lyckats nästan alla gånger.

Det enda jag gjort är att jag undvikit att anstränga mig efter embryotransfers, har ett fysiskt jobb så har då bytt arbetsuppgifter till lättare, likaså har jag skippat tuffa träningspass. Men annars levt som vanligt, försökt undvika stress och ätit gravidvitaminer från det vi börjat planera bebis.

Eftersom jag har endometrios har jag försökt undvika inflammationer genom att äta gurkmeja, kanel och ingefära det senaste halvåret, men nu när vi startat med FET så skippar jag detta och all hälsokost och superfoods för säkerhetsskull, eftersom jag inte är tillräckligt insatt för att känna till vad som påverkar graviditeten negativt eller positivt.

Före min första ivf blev jag opererad och endometrioshärdar togs bort och äggledarna spolades, detta tror jag gav gynsammare förhållanden för graviditeten, eftersom jag då genast blev gravid på första försöket.

• Jag är bara jag

Jag har vänt ut och in på mig själv och inte lyckats så jag tror väldigt lite på levernets betydelse. Min läkare säger att det beror till 90% på embryots kvalitet och 10% på livmodermiljön och inget man kan göra själv. Självklart ska man inte äta nsaid,man ska ta folsyra,inte dricka sprit och röka-men de flesta av oss har ju redan levt så i många år! Trots det undviker jag massor även denna gång. Man lägger tillräckligt mycket skuld på sig själv ändå så hade jag gjort nåt "förbjudet" och får minus nästa vecka skulle jag skylla allt på mig själv-även om det självklart inte är mitt eget fel att det "aldrig" går! Jag tror inte det är bra med en massa krav hit och dit,det blir ju en stress i sig. Tänk på alla som blir gravida spontant-och ingenting har gjort för att underlätta!

• En PantherTant
    Jag är bara jag skrev 2015-04-09 16:48:44 följande:

Jag har vänt ut och in på mig själv och inte lyckats så jag tror väldigt lite på levernets betydelse. Min läkare säger att det beror till 90% på embryots kvalitet och 10% på livmodermiljön och inget man kan göra själv. Självklart ska man inte äta nsaid,man ska ta folsyra,inte dricka sprit och röka-men de flesta av oss har ju redan levt så i många år! Trots det undviker jag massor även denna gång. Man lägger tillräckligt mycket skuld på sig själv ändå så hade jag gjort nåt "förbjudet" och får minus nästa vecka skulle jag skylla allt på mig själv-även om det självklart inte är mitt eget fel att det "aldrig" går! Jag tror inte det är bra med en massa krav hit och dit,det blir ju en stress i sig. Tänk på alla som blir gravida spontant-och ingenting har gjort för att underlätta!

Så sant!

Håller tummarna för att det lyckas för dig denna gång!
  • Jag är bara jag
    En PantherTant skrev 2015-04-09 16:05:35 följande:
    Så sant!

Håller tummarna för att det lyckas för dig denna gång!
    Tack!! {#emotions_dlg.flower}
  • Angelique

Förutom det ni redan tagit upp har jag hört: inga mjölkprodukter, bara varm lagad mat, inte hård träning, endast rött te.

Hoppas på fler tips!

• En PantherTant

Flera tips eller tankar?

Läste någonstans (på den amerikanska sidan i länken?) att man skulle klä sig och hålla sig varm och inte frysa första tiden.

• En PantherTant

Läste just två amerikanska studier, intag av D-vitamin och C-vitamin tycks överlag öka chanserna att lyckas med ivf.

men det om D-vitamin gäller bara vita kvinnor, på asiatiska verkade vitaminen ha motsatt effekt.

Med C-vitamin gäller det dock att se upp så man inte överskrider dagsdosen, mer är inte bättre utan överkonsumtion av C-vitamin försvårar för ägget att fästa. Lagom är bäst!

Svar på tråden Era bästa tips för att lyckas med ivf-behandlingar