• PippiL8

Era bästa tips för att lyckas med ivf-behandlingar

Bra idé!
    Själv så är jag på tredje och sista betalda försöket så nu kör jag all in!

Sedan en tid tillbaka gäller;

Extra folsyra minst tre månader i förväg. 
    Ingen antiperspirant 
    ingen tobak
    undviker koffein
    Inga värktabletter med ibuprofen eller acetylsalicylsyra 
    ingen alkohol sedan någon vecka innan insättning
    Akupunkturbehandlingar under hormonbehandling och precis innan insättning

Efter insättningen gäller även;
    Akupunkturbehandlingar
    Inget sex
    Inga orgasmer
    Inget bad
    Inga kalla drycker
    Ingen glass eller liknande
    Ingen ansträngning
    Inga "krystningar" vid toalettbesök

..och Ja, jag börjar bli galen men det är ju under en begränsad period :)
  • PippiL8
    Fröken Smilla skrev 2015-04-09 12:41:16 följande:

Jag tror inte man kan göra så jättemycket för att förbättra chanserna förutom att hålla sig borta från cigaretter, droger och alkohol, och ta medicinerna efter läkarens ordination. På vår klinik skulle man ta folsyra och b12 under hela behandlingen, och minst en månad tidigare.

Akta dig från att belasta dig själv med ansvaret att dina handlingar påverkar chanserna. Jag levde som vanligt, det var först efter ET som jag började leva som gravid, och de råd som kommer med det. Jag åt inga andra vitaminer än de kliniken rekommenderade osv. Hade turen att vårt lilla embryo fäste sig direkt.

Angående ibuprofen, så ska man hålla sig borta från det. Det står tom i bipackssedeln.

Va skönt för dig att det fäste direkt :)

Jag har tyvärr inte haft samma lycka. Vid mina tidigare försök (2 ivf och två FET) så har jag inte gjort något speciellt förutom de vanliga rekommendationerna från kliniken. Nu har jag läst en del amerikanska sidor om vad de rekommenderar på klinikerna där. Vissa amerikanska kliniker har betydligt bättre resultat än vad vi har här i Sverige så jag tänkte att det kanske ligger något i det. Hur som helst så är det inget som skadar och eftersom det ju var mitt sista betalda försök så ville jag göra allt jag kan för att maximera chanserna så jag ser det verkligen inte som att jag "belastar inte mig själv med ansvaret att mina handlingar påverkar chanserna". Tvärtom så känns det skönt att jag i efterhand kan känna att jag verkligen gjort vad jag har kunnat om det nu inte skulle gå vägen denna gång heller. 

Det kanske är bäst att bara leva som vanligt så lång det går, vad vet jag, men alla måste vi ju göra det som känns bäst för oss själva och det kan ju vara helt olika saker. Det här var ju hur som helst en tråd för "tips, fakta, idéer, tankar, hörsägen, flum" för att lyckas med ivf och då ville jag bara dela med mig av hur jag gör :)

Lycka till! :)
  • PippiL8
    En PantherTant skrev 2015-04-09 13:25:28 följande:
    Många intressanta grejer där! Tack!

Detdär med glass - vet du varför? Är det måntro för att socker ökar risken för inflammationer eller varför?
    Jag tror det har med temperaturen att göra. De rekommenderar ju även att man ska dricka rumstempererat vatten osv. 

Här är en av sidorna där man kan läsa om en amerikansk kliniks rekommendationer;
    www.acuhealthcare.ie/advise-post-ivf-embryo-transfer/
  • PippiL8
    En PantherTant skrev 2015-04-09 14:00:11 följande:

Tack, riktigt intressanta inlägg av er!

Startade denhär tråden just för att det är så intressant med att vi alla förhåller oss olika inför behandlingarna, vissa är relaxade, vissa väldigt insatta, vissa flummar osv. Men nästan alla har något de gör, medvetet eller omedvetet för att det ska lyckas så bra som möjligt. Det kan vara optimistiskt tänkande, avslappnat förhållningssätt, kosttänk, behandlingar ja allt möjligt. Allt kanske inte spelar så stor roll, men tiden går ju långsamt när man är i ivf-svängen och hoppas på graviditet, så tänkte denhär tråden kan vara kul att läsa då. Och vem vet, kanske hittar man något knep man tycker att löns testa!

Har själv 3 ivf-barn, hoppas nu på ett fjärde, och tycker ännu allt sånthär är så spännande!

Stort lycka till för er alla som svarat i tråden!

Och hoppas på ännu många nya svar med idéer, tips och tankar mm

Oj! Tre ivf.barn! Det var inte dåligt. Har du några tips? ;)
Svar på tråden Era bästa tips för att lyckas med ivf-behandlingar