Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

HJÄLP! Dottern helammar o vägrar mat. 11 månader!! Mamman livrädd.

Du ska nog inte göra för stor sak av detta. Visserligen är det stor risk för järnbrist om man inte kompletterar med annan mat från typ 9 månader (när modersmjölken blivit mindre näringsrik plus att barnets medfödda järndepåer har använts upp), men du drar rätt höga växlar på detta. Hon lär inte dö på stubben. 

Sen håller jag med om att det kan vara bra att testa olika saker. För det första är det inte alla som gillar bebisburkar, gröt o s v. Kanske hon föredrar riktig mat? Finns det något hon gillar? testa att låta henne äta själv med bestick. Vår pojke gillade det, dottern föredrog att äta själv med händerna. 

Jag körde BLW från sex månaders ålder men jag såg också till att gå en kurs i första hjälpen OM oturen skulle vara framme och de skulle sätta i halsen. 

Det finns ju farligare och snällare saker att äta. Bröd utan kanter, äpple utan skal, kokt pasta o s v, brukar vara OK. På något vis är ju jättestora bitar bättre än små, som kan fastna i halsen. 

Nästan alla barn sätter i halsen innan de har lärt sig bemästra maten, det är naturligt. 

Lycka till! 

Svar på tråden HJÄLP! Dottern helammar o vägrar mat. 11 månader!! Mamman livrädd.