• Gina43

Nordic IVF Center Göterborg

Hej i tråden!

Har gjort IVF på Nordic en gång tidigare och fick ett barn av den behandlingsserien. Vi har inte haft några försök genom den offentliga vården, utan gick privat direkt. Vi kände inte att vi hade tid att vänta och vi har inte ångrat vårt beslut.

Jag har god äggreserv (högt AMH) och kör det korta protokollet. Väntar nu på att få starta behandling för syskonförsök.

• Gina43
    Så vit skrev 2015-04-20 20:15:04 följande:

Hej! Jag har gjort en FET och ruvar just nu på en fin 5-dagars blastocyst.

Jag och min man har väl vara nöjda i kontakten med Nordic IVF center, men det är väl en grej som jag känner att jag inte riktigt kan komma över och det är hur många av våra embryon som de egentligen bara slängde. Vi fick 5 st befruktade ägg vid första IVF:en. De odlade alla vidare till blastocyster. En fick vi tillbaka (blev inget), en till frysen (den som vi ruvar på nu) och de övriga 3 st skulle de odla en dag längre för att se om någon av dem var värda att sparas. Sen meddelade de att inga av dem var bra och därför slängdes de istället för att sparas i frysen. Vi har inte fått nån riktig förklaring till varför de inte kunde sparas (med tanke på att de ändå klarade sig till blastocyst-stadium) utan har fått höra att IVF inte går ut på att få så många embryon som möjligt, utan att poängen är att få de med så bra kvalitet som möjligt. Jo visst, det förstår väl jag också, men jag tycker ändå att det är mycket konstigt. Hade vi bara odlat 2 eller 3 dagar hade de kanske sparat allihop, och nu hade de som sagt ändå klarat sig till blastocyst-stadium. Vi valde Nordic IVF-center för att de hade bäst statistik och jag kan väl känna lite som att det kanske inte är så konstigt om de sållar embryon så hårt. Om vi behöver göra om IVF så är det absolut inte självklart att vi väljer denna klinik.

Jag har själv suttit med dessa frågor och vände mig till kliniken. Tydligen sparar de bara embryon som blivit "färdiga" blastocyster (det kan ta 5-6 dagar, så en del är kanske inte helt redo dag 5 och då odlas de en dag till sa de) och då gäller också att de inte hinner "stanna av" i utvecklingen och fortfarande är riktigt fina. Vi hade 4 st kvar på dag 5, då jag fick ett guldägg till mig. De andra odlades vidare till nästa dag och då hade ett embryo tacklat av, så vi fick 2 st till frysen. Inget av dem klarade upptiningen inför FET (otur). Tyvärr är det så det går ibland med de man inte får tillbaka vid färskförsöket.

Tydligen är det sämre prognos på embryon frysta dag 3. Det gäller ju även färskförsök, att blastocyster är mer "stabila". Risken ni tar är ju att fler embryon faller bort i processen. Det är risken ni tar (men också en trade-off mot bättre chanser att vaska fram bäst embryon).

Om ni kom överens med kliniken om odling till blastocyster så blir det odling på alla till det stadiet. Hör med kliniken nästa gång om ni vill göra på annat sätt.

Det viktigaste är ju att du får det bästa tillbaka till dig, att man gör rätt bedömning då. Det är också ett gott tecken att dina embryon kunde odlas vidare så länge.
  • Gina43
    MammasWilda skrev 2015-04-21 07:55:23 följande:

Fick samma förklaring jag med!

Dock fryser dom 2-3-dagars för kvinnor med enormt få ägg.

Jo, den grova hårda sållningen av embryon sker ju främst när "prognosen är god", om det är någon tröst. När saker inte ser lika bra ut tar man hänsyn till det och ger tillbaka sämre embryon (ibland två). Om det ser ut att man kan få riktigt bra embryon så satsar man ju inte försök på sämre embryon. I längden tror jag inte heller att man skulle må bra av det (upprepade försök med embryon som egentligen hade sämre chans redan från början).

Det är ju förstås svårt att inte bli besviken i alla fall, när ens embryon dör Jag tyckte att det var hårt att inga av mina fina embryon klarade sig till FET, men det är bara att svinga dig upp i sadeln igen med nytt försök. Det svåra är förstås att hålla förväntningarna så pass låga att man inte drunknar.
  • Gina43
    MammasWilda skrev 2015-04-21 07:34:36 följande:

Håller alla tummar att det går lika smidigt denna gången :)

Hur gammal är han/hon nu?

Tack!

Liten är inte ens inskolad på dagis. Här spills ingen tid om man säger så Sorgligt förstås, men jag är i grunden realist och inser att det kanske tar tid att få ett syskon.
  • Gina43

Hur går det för er i tråden? Det var väl ett par som hade sprutstart planerat?

Jag är igång. Känns helt okej, men är liiite orolig för att mina äggstockar inte är riktigt lika pigga som förra gången. Nojjar över dos och utfall..men kan ju inte påverka något själv, utan det blir ju som det blir.

• Gina43
    Communitygrodan skrev 2015-04-29 20:58:16 följande:

Hej,

Jag ska på äggplock imorgon... Känns jätte jobbigt tyvärr. Tog Menopur 375 ie i fem dagar och org.sprutan 1 dag. Åkte till gyn här för att göra första UL på dag 6. Visade sig att jag hade två blåsor som var 20 resp 15 mm. Alltså fick jag tid för att ta dem.. Min läkare sa att "det var ett besviket dåligt resultat". Känns konstigt att åka på äggplock redan dag 8 efter 5 dagar stimulering.. Jag har ställt in mig på att det inte kommer bli något ägg.. Ringde kliniken idag och grät fram all oro. Fick ett väldigt bra bemötande från dem på tel iaf

Oj, det var ett tidigt äggplock! Men det kan väl bli ägg ändå? Jag känner en som fick ut ett ägg och fick en dotter på det! Lycka till!

På mitt dag 6 VUL hade inte mycket hänt, därav min oro över att mina äggstockar inte är så pigga denna gång. Vi får se vad nästa VUL visar. Nervöst!
  • Gina43
    Communitygrodan skrev 2015-05-01 21:44:49 följande:

Nej det gick inte alls bra tyvärr. Fick ut två ägg som inte blev befruktade. Fick samtalet imorse.. Men de var duktiga, trevliga och gjorde ett super bra jobb. Jag kommer def göra nästa försök där också. Men känns riktigt tungt idag.

Måste prata med min läkare på hemma plan på måndag. Hoppas vi hinner göra ett försök till innan sommaren. Men känns som jag borde stå på lägre dos då två ägg var färdiga redan på dag 8. Känns inte som det kan bli bra kvalitet så tidigt. Hur går det för er?

Oh, vad synd att det blev så!! Jag känner med dig och skickar några styrkekramar! Man måste ha utgått ifrån att du skulle vara mer svårstimulerad än vad du visade dig vara. Ibland blir det så. Men - om det är någon tröst - så innebär det att du svarar på behandling och att dina äggstockar är pigga. Det är ju hoppfullt i sig. Har du fått något AMH värde?

Jag har inga nyheter ännu. Känner av äggstocjarna nu. Får slå ner på takten i helgen och ta det lugnt.
  • Gina43

Communitygrodan: Det kanske går mycket bättre med annan medicin och dos, glöm inte det! Nu gick det lite väl fort den här gången, så de äggblåsor som kunde ha stimulerats hann inte igång? Nästa gång får ni säkert ett bättre resultat! Unna dig något nu i helgen. Sedan är det "upp i sadeln" igen? Ett återkopplingssamtal med läkaren borde de kunna ordna, så att du får svar på alla frågor som du har. Kanske kan de ge dig lite hopp?

Det blir äggplock nästa vecka. Ligger på sängen och myser med katten.

• Gina43

Communitygrodan: Då så, det fanns (läs:finns) ju anlag! Bara behandlingen som behöver justeras då? Som sagt, jag vet en som bara fick ut ett ägg och som fick en dotter! Förstår ändå att besvikelsen sitter i.

Var det länge sedan ni fick barn på den naturliga vägen? Vi lyckades inte med det och försökte några år av och till innan vi såg till att få en utredning. Sedan gick det fort. Jag är en bit in i de 30 och blev dessuton stressad över min ålder.

Det borde gå bra att bo i en annan stad och göra behandlingen - det är bara lite knöligare. Jag har en väninna som bor i Göteborg men som åkte till Danmark, först för inseminering, därefter för IVF. Det är en bit att åka, men funkade helt okej!

• Gina43

Communitygrodan: Låter trist att nya hemkommunen inte tar emot privat betalande i år.. man har ju inte direkt tid att vänta! Ja, det låter som om ni har ett jobbigt läge. Hoppas att ni hittar en lösning! (för att ge upp, det ska man inte göra! )

• Gina43
    Lotten skrev 2015-09-13 09:24:42 följande:

Vad snabbt det gick :) ringde nu i veckan kanske 9 september.

Läst att folk är nöjda o så men mest med bemötandet. Bemötandet bryr jag mig inte så mkt om egentligen. Det är mer resultaten jag varit ute efter. Försökt läsa av statestik m.m.

För att se om de är duktiga. Lite nojig över att lämna Sahlgrenska måste jag erkänna.

Här kan du läsa lite mer: www.expressen.se/halsoliv/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/

..men det är äldre siffror. Tyvärr är även de senaste siffrorna från qivf inte heller purfärska. Men du är i goda händer både på Nordic och på det andra ledande privata alternativet i Göteborg (Carlanderska).

Jag vet dock inte om det går att luta sig så mycket mot statistik när det kommer till IVF. Alla har ju olika fertilitetsproblem - en del svårare än andra. Och vissa kliniker kanske nekar svårare patienter behandling (låg-oddsare) eller är snålare med tre-packen medan andra kliniker är öppnare. Ev statistik visar ju inte sånt. Statistiken visar inte heller antal försök och/eller om det finns syskon osv (har man blivit gravid genom IVF tidigare så ökar ju sannolikheten att lyckas med syskonförsök och för en del blir det först ett barn genom offentlig vård, sedan syskon via privat vård). Statistiken kan alltså bli hur missvisande son helst.

Vad som är viktigare är att kliniken har modern utrustning, att de hänger med i den senaste utvecklingen och att personalen är kunnig. Ett proffsigt bemötande är en bra början.
  • Gina43
    pumpkinspice skrev 2015-12-15 16:08:32 följande:

Tack för att du försöker peppa mig. De sa inte så mkt på telefon men nämnde att flera ägg var omogna. Så jag är så rädd att de ska ringa imorgon och säga att de tre som finns nu var för dålig kvalité också. Ska försöka tänka positivt men det känns svårt.

Jag trodde det skulle vara flera, på hemsidan står det att 50-70% av äggen blir befruktade så 3 av 10 kändes jättelite... och av de som inte befruktades var flera omogna så är rädd att det ska betyda att även dom som befruktades är av dålig kvalité.

Du hade nog otur med många omogna ägg (de får man ju tyvärr räkna bort). Huvudsaken är att de mogna äggen befruktas och att de har god kvalitet!

Omogna ägg är just omogna ägg - inte helt detsamma som ägg av dålig kvalitet? Omogna ägg kan ju inte befruktas.
  • Gina43
    CJ1 skrev 2016-02-22 16:04:49 följande:

Hej på er,

Har följt tråden ett tag. Hade aldrig kunnat ana hur mentalt påfrestande detta är. Men har en fråga som jag gärna skulle vilja få åsikter om.

Vi går också på Nordic sedan 1 månad tillbaka. Har gjort 1 färsk försök men det blev minus tyvärr. Har 2 fina blastocyster i frysen så skall göra frys försök nästa gång.

Vi gjorde utredningen på GBG kvinnoklinik och var mycket lättade att provsvaren var bra så vi kunde få köpa paket. Bad att få mina provsvar för någon vecka sedan och där visade det sig att mitt TSH värde var på 2,5. På alla sidor jag har kollat, bloggar, FL samt medicinska så står det att när man planerar graviditet så bör TSH ligga på 1.5 för att vara optimalt. Max 2. Vissa kliniker gör inte IVF innan värdet är under 2. Högre så ökar även risken för missfall. Har jagat dem på Nordic idag för att fråga om detta och varför läkaren sa att nivån var OK när det inte är det. Men har inte fått svar från någon än. Är det någon annan som har kollat detta?

Jag har annars en mycket positiv känsla från Nordic.

Jag tycker självklart att du ska fråga Nordic om din TSH-nivå, men vill tillägga att det inte bara är TSH-värden som de tittar på. Det är alltså mer som de lägger in i bedömningen. Du kan lita på Nordics bedömning (skulle råda dig att inte utgå från foruminlägg). Du får säkert ett bra svar. Det fick jag när jag ställde samma fråga
  • Gina43

Lotten: Hoppas att det blir er tur denna gång! Grattis till viktnedgång - snyggt jobbat!! Vad skönt att du håller andan uppe! Det är ljusare och soligare nu, kanske lite lättare att tänka på annat så långt det går nu inför nästa försök. Är det FET eller full IVF?

Pipam: Grattis till plusset! Nu har ni säkert haft VUL vid det här laget? Hur gick det?

• Gina43
    MammasWilda skrev 2016-07-09 22:46:22 följande:

Va nog jag som startade tråden.

Mina killar kom med akut snitt i v 36 då storebror Lukas hade mist sitt liv dock har jag lillebror Oskar här snarkandes brevid mig. .

Grattis till Oskar! Hoppas att han mår bra! Jag fick mitt första barn med akut snitt i vecka 36.

Beklagar verkligen förlusten av storebror. Vet man vad som hände?
  • Gina43

Åh, så du sitter utan svar och utan att veta om han kunde ha räddats? Vad jobbigt det måste vara för er. Förstår att det är många känslor på en och samma gång - så glad för lillebror men sorg över storebror. Jag tänker på er! Kram

Ja, mitt första barn var en liten parvel när han föddes. Min moderkaka visade sig vara väldigt liten den graviditeten så han blev tillväxthämmad. Beskedet och förlossningen kom oväntat. Vi var länge på neo med honom. Idag mår han utmärkt och är inte mindre än andra barn som föddes fullgångna och friska.

Syskonet som jag nyligen fick är född fullgången. Han ligger här på mig nu och sover efter stort missnöje och många skrikprotester under förmiddagen (tror inte att min man går med på att försöka få ett tredje barn efter detta, heh).

Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg