• Ellenirondellen

Nordic IVF Center Göterborg

MammasWilda skrev 2015-04-16 19:39:03 följande:

Kan ju ha så tur så du får göra korta protokollet. O då börjar man väl vid/runt mens.

Jaa, dom bad inte om vår utredning då vi får gör privat o får betala för försök. Så då spelar inte fel nån roll :)

Jo dom kan göra vul vid mens. Om du går med på det dvs :)

Det gör jag absolut :D

Vi får väl se hur det blir. Haha känns ju lite sådär men krävs det ett vul är det väl bara att köra. Typ blunda och tänka på nåt annat:p
  • Ellenirondellen

[quote=75172168][quote-nick]Linny83 skrev 2015-04-17 08:33:57 följande:[/quote-nick]

Hej :) Jag hoppar in i tråden lite... Jag står i kö till Sahlgrenska, men har inte fått ngt svar från dom ännu. Det enda jag vet är att dom fått in min remiss. Är det mer än tre månaders kö till Sahlgrenska? Behövde du ligga på själv att få komma till privat klinik efter att vårdgarantin gått ut eller blev du skickad till privat automatiskt när tre månader gått?

Hej! Kön på Sahlgrenska är 5,5 månader. Har varit det ett tag. Man kan ringa och fråga om man vill veta kötiden. När vårdgarantin gått ut efter 3 månader har man rätt att söka andra alternativ. Då får man gå ur kön på Sahlgrenskas år gäller att kolla på noga och se så det är kortares kötid på den klinik man väljer. Vi har legat på själva och ringt och mailat men ju verkar det löst sig :) MAn får själv väljs vilken klink man vill byta till. Men kolla upp noga innan ni byter som sagt!!:) nör kom er remiss in till Sahlgrenska?

• Ellenirondellen
    FruGrävling skrev 2015-04-17 10:40:18 följande:

Hej. Vi var på första besöket förea veckan. Vi fick träffa Anna-Lenna Wennberg. För vår del tog det bara ca 1 timme allt som allt men vi har ju gjort vår utredning hos dem (eller Göteborgs kvinnoklinik men det är ju i stort sett det samma) så hon hade ju alla papper o provsvar redan. Vi pratade om planering och hon berättade snabbt hur det går till. Ett snabbt VUL o sen fick jag sprutschema (ska köra korta protokollet). Därefter fick vi träffa bm som visade sprutorna och hur man hör med dem.

Nu väntar jag på mens. Vi ska flytta i början av maj så vi valde att vänta med behandlingsstart tills efter det. Sen stänger de ju labbet ungefär vid midsommar så i kombination med min oregelbundna o icke tillförlitliga mens blev planeringen lite svår. Men nu väntar jag alltså. Kommer mensen innan valborg får jag vänta till CD 16 o sen ta Provera för ny blödning o sen sprutstart. Har jag inte fått mens till Valborg blir det Provera då o sen direkt sprutstart efter den blödningen. Så sannolikt mitten till slutet av maj. Men hade vi inte haft flytten som ställer till det hade jag kunnat köra igång direkt

Hej!

Åh vad spännande. Skönt att vara igång. Vet du varför du fick köra korta protokollet? Vi har gjort vår utredning i skövde så vi får väl se hur lång tid vårt besök tar. Är livrädd för sprutorna!! Mår illa så fort jag ser en spruta så det ska bli intressant. Haha. Får ta hjälp av sambon:) vad är er orsak till ivf?

Lycka till nu!
  • Ellenirondellen
    Linny83 skrev 2015-04-17 11:34:08 följande:

Den kom in förra veckan. jag gjorde som du skrev, och ringde för att höra. och det stämmer att det var en kötid på ca 5,5 månad. Det lät som att vi skulle få en tid i Augusti. Så det är väl bara att vänta på det och hoppas på att man kanske blir gravid den "vanliga" vägen innan dess.

Satte du på dig på "kort varsel listan"? Gör det annars. Då kan de ringa vid återbud. Vad är er orsak till ivf? Håller tummarna för det!
  • Ellenirondellen

Slänger ut en fråga här. Jag har läst mycket om AMH-värde. I vår utredning alltså när jag tittar i vår journal kan jag inte se om detta är "testat". Någon som har koll på detta? Är lite orolig att jag kanske måste komplettera med detta innan jag kan börja behandling.

• Ellenirondellen
    Linny83 skrev 2015-04-17 12:05:27 följande:

Jaha finns det en sån? Det visste jag inte. Tack för det tipset :) Min orsak till IVF är att jag har för låga värden av progesteron. Har betydelse för slemhinnans tjocklek. Det var även ngt låg aktivitet hos simmarna också. Så både jag och sambon hade lite nedsatt fertilitet. Vi har försökt själva i två år utan något plus.

Själva då? Vad är er orsak? Bor ni i Göteborg eller måste ni åka långt?

Varsågod. Man kan ju ha tur och bli uppringd. Ok. Vår anledning är dålig rörlighet hos simmarna. Än så länge inget"fel" på mig men dom kanske hittar nåt annat nu när vi börjar med behandling. Vi har försökt ett år så var ganska snabba med remissen. Det var ju ni med då. Vi har ungefär 2 timmar att åka. Men det är det värt!:)
  • Ellenirondellen
    FruGrävling skrev 2015-04-17 12:13:27 följande:

Jag har PCOS och ingen eller väldigt sällan ägglossning. Har provat Pergotime i 6 mån med blandat resultat - ibland ägglossning ibland inte. I övrigt ska vi enl utredningen vara ok både jag och min man.

Vet inte riktigt varför det blev korta protokollet. Tror att de sa nåt om att de mer o mer väljer att göra det eftersom det är snabbare o lättare - ingen lång nedreglering med besvärliga biverkningar o så. Ev kanske den också passade bättre vid PCOS? Vet inte riktigt varför men både läkaren som utredde mig (Ulf Zackrisson) och Anna-Lena sa direkt att vi skulle blrja med korta protokollet.

Jag har högt AMH och massvis med folliklar så jag vet att de väljer att starta mig på en lägre dos för att inte överstimulera.

Ok. Jag ska ha mens på onsdag och vi ska på första besöket på torsdag. När börjat man behandlingen för korta protokollet? Är det samma dag man får mens? Isf hoppas jag den blir lite senare så vi kan köra på denna mens. Ok. Får kolla upp om de testat mitt AMH. Det kanske är gjort utan att jag vet (förstår journalen). Vi skulle haft Anna-Lena men hon var uppbokad (fick en snabb tid) så vi fick Eva istället. Känns bra hur som :)
  • Ellenirondellen
    FruGrävling skrev 2015-04-17 12:53:46 följande:

Korta protokollet börjar på dag 3 (eller 4 om dag 3 råkar vara en onsdag - de startar ej på onsdagar för att i möjligaste mån inte behöva göra äggplock under helgen)

Okej! Då hoppas jag mensen kommer i samband med besöket så vi kan börja typ direkt:)
  • Ellenirondellen
    MammasWilda skrev 2015-04-17 14:03:52 följande:

Inte en tillstymmelse av varken mensvärk eller mens.

Bara att livmodern känns hela tiden.

O ljust test igen.

Säg till om jag spammar. Men efter 3 misslyckade försök greppar man efter halmstrån.

Ingen fara. Det är ju därför dom här fantastiska trådarna finns. Åh håller tummarna!! ????
  • Ellenirondellen

Gaaaah! Ikväll börjar jag spruta. Första behandlingen. Någon som ligger ganska lika med mig?:) livrädd för sprutor så hoppas jag överlever. Hahaha. Lycka till alla!

• Ellenirondellen

Härligt! Vad tar du för sprutor? Korta protokollet? Jag tog första för en stund sedan. Skrek av panik innan men var ju inte så farligt :) man har ju tid att vänja sig som sagt :)

Sara75 skrev 2015-05-26 21:11:37 följande:

Började med sprutorna igår kväll. Var livrädd för sprutorna men det gick :)

• Ellenirondellen

Härligt! Då kan vi peppa varandra:) vad tar du för sprutor? Korta protokollet eller långa?

synthetical skrev 2015-05-26 20:28:22 följande:

Hej.

Hoppas det är okej att jag hakar på här.

Jag går också på nordic. Har gjort en misslyckad ivf och har nu gjort låg hormonstimulering. Den 15e tog jag ovitrelle och sen några dagar tillbaka känner jag lite stickningar i brösten och i magen. Jag har typ noll hormoner i vanliga fall och aldrig ont i brösten annars. Kan detta vara tidiga gravtecken? Vad tror ni?

Jag har inte läst allt i tråden ännu. Hur går det för er och vad gör ni för behandlingar? Bor ni i Gbg?

• Ellenirondellen

Första UL idag gick bra. tydligen så bra att jag inte behövde göra ett andra ultraljud på onsdag. blev inbokad på äggplock på fredag. Shit vad fort allt gick helt plötsligt! :)

Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg