• iaeh

Påbörja IVF april/maj

Hej! Hoppar in här. Började korta protokollet förra måndagen. Blodprov förra torsdagen som visade risk för överstimulering. Ultraljud i fredags och även idag. Har många äggblåsor men dom i Uppsala var inte oroliga så ska göra första äggplocket på fredag. Är riktigt nervös. Såg er skriva om orgalutran, usch. Gillar inte alls den sprutan, blir röd och svälld samt att det svider efteråt. Men det är ju helt klart värt det ????

• iaeh
    Nicka skrev 2015-05-04 19:36:16 följande:

Sänkte dom dosen då? Eller gör du tätare kontroller? Lycka till på fredag!

Först sänktes dosen av puregon till 75, sedan gick jag upp på 100 och nu ner till 75 enheter igen. Jag startade med 133 enheter och hade den dosen i 3 dagar. Tack! Men är väldigt nervös inför ÄP, har läst många skräckhistorier. Hoppas på ett guldägg som i alla fall gör det värt besväret. Har ni gjort äggplock? Vad var er upplevelser? Hur många äggblåsor samt ägg hade ni?

Jag vill ge en stor eloge till alla som går igenom det här. Det är mycket kroppen får står ut med både fysiskt och psykiskt. Men jag tror att denna erfarenhet kommer göra oss alla till bättre föräldrar och medmänniskor!
  • iaeh
    Nicka skrev 2015-05-04 21:22:02 följande:

Ok, har aldrig varit överstimulerad. Jag har gjort två äggplock och jag tycker inte du ska vara nervös, visst gör de jäkligt ont de ska jag inte sticka under stol med men man får smärtstillande i form av morfin och behöver man extra så får man de, jag hade mer ont efteråt så fick smärtstillande stolpiller (heter de så?) och låg den gången kvar ganska länge. När dom tömmer äggblåsorna så blir dom fyllda med vätska och de känns ju såklart efteråt. De jag tycker är jobbigt är väntan innan man får reda på hur många ägg dom fick ut och sen väntan på återinsättning, om de blir färsk eller frys och att de skall klara sej, har varit med om att få vända halvvägs till Göteborg och åka hem då den inte klarade upptining. Hoppas de går bra för er!

Jag försöker förbereda mig på att det ska vara en överkomlig smärta. Jag trodde att man fick veta antalet ägg direkt? Det är många aspekter som spelar in, allt har med tur att göra. Det är nu tufft, önskar det var så lätt som att storken kom. Vad hemskt att vara inställd på att göra en insättning och sen få vända, beklagar!
  • iaeh
    Communitygrodan skrev 2015-05-04 22:16:09 följande:

Ja fick tag på läkaren. Kommer inte bli något nytt försök innan sommaren. Måste vänta till september nu då min sambo är borta i augusti. Ev kommer jag få göra långa protokollet då.

Då hamnade du lite i samma sits som mig.. Hoppas fler ägg utvecklas så du slipper avbryta. På mig plockade de ju bara två blåsor. Hoppas du får en till! Håller tummarna.

Ang äggplock så tycker jag inte alls drt var farligt. Var hysteriskt rädd och ledsen innan och grät en massa. När jag väl hade gjort det så kände jag själv att jag överdrivit en del!

Det där med nervositet och tårar låter precis som jag! Haha! Börjar nästan gråta nu redan bara jag tänker på det! Hoppas min upplevelse av själva ingreppet stämmer överens med din också :)
  • iaeh

Ja man får göra det. För man kommer ju inte ifrån det. Äggplocket måste ju bli av.

Nej man får sina svackor i tänkandet ibland, men barnlängtan är större och man fortsätter kämpa.

Uppsala ringde mig nyss, jag har blivit framflyttad en dag och ska göra äggplock på torsdag istället. Verkar rätt logiskt med tanke på att Västerås var oroliga för överstimulering så fredag kändes långt borta.

Tror ni att man orkar jobba på fredag? Hur har ni mått efteråt? Jobbar inom vården så jag har rätt tunga arbetsuppgifter.

• iaeh

Jag ska på äggplock i uppsala på torsdag, kan fråga dom om möjligheterna till att bli sövd då om jag kommer ihåg det :) ni får gärna påminna mig om det imorgon :)

• iaeh
    FruP88 skrev 2015-05-05 13:28:11 följande:

Hej

Jag har oxå jobb inom vården och gjorde mitt 2:a äggplock för snart 1 vecka sen. Rekommenderar inte själv att jobba dagen efter då de fortfarande känns i kroppen. Så ta hellre en extra dag för att vila upp dig:)

Okej! Då gör jag så, tack :) hur gick ditt äggplock? Håller tummen för att det går vägen :)
  • iaeh
    cameleon skrev 2015-05-05 13:38:12 följande:

Åh det vore ju supersnällt! Jag skall dit på fredag för återföring så jag kan ju faktiskt också fråga :) Tänkte inte ens på det eftersom det är långt till nästa äggplock, har 8 i frysen.

Lycka till på ditt plock :)

Vad spännande! Hade dom inte skjutit fram mig kanske vi hade stött på varandra där :) 8 i frysen är ju jättebra, håller en tumme för att det går vägen :)
  • iaeh

Jag tog min pregnyl igår. Var försiktiga när ni ska öppna glasflaskorna, vi fick glasbitar överallt. Bryt försiktigt av glastoppen.

Man tar upp vätska från flaskan i sprutan med hjälp av den tjocka nålen som har ett rosa skydd. Sedan sprutar man ner vätskan i pulverflaskorna och rör om försiktigt. Sedan byter man till den grå nålen, den kan vara lite klurig att få på. Suger upp vätskan i sprutan och sprutar in den under naveln. För mig sved vätskan en del när man sprutar in den, men det gjorde inte ont. Lycka till!

• iaeh
    Mytime skrev 2015-05-06 13:21:11 följande:

Låter bökigt me glassmpullerna :S

Ja har fått två förpackningar utskrivna för ett tillfälle, räcker de inte me en?

Svider de lång stubd el ungefär som med puregon?

Gäller mest att vara försiktig, var min sambo som öppnade dom ocn han tog i lite mer än vad han behövde och var lite för stark för ditt eget bästa. Är man varsam så går det nog finfint :)

Jag fick också två utskrivna. På förpackningen står det hur mycket dom innehåller och hur mycket du ska ta. Jag fick ut två förpackningar men skulle bara använda en vätska och två pulver berättade min läkare. har du inte fått information om hur mycket du ska ta? På min etikett på förpackningen står det 10 000 enheter och en förpackning är ju enbart 5000, därför hade jag två.

Jag tyckte inte att puregon sved alls, däremot sved orgalutran för mig och pregnylen var ungefär lika!
  • iaeh
    Mytime skrev 2015-05-06 17:48:02 följande:

Hade du orgalutran en gången o pregnyl en annan gång alltså?

De har inte sagt hur mkt ja ska ha av den än. De gör de säkert på fredag. Ja har inte läst på den än heller, de står kanske på.

Tar ett steg i taget för att slippa oroa mig mer än nödvändigt.

Jag började med puragon för att stimulera tillväxten av äggblåsorna, sedan lade jag till orgalutran för att förhindra ägglossning, Så först en spruta varje kväll, och sedan två sprutor.

Sen två dagar innan äggplock tar man pregnyl för att göra att man får ägglossningen! :) och den kvällen jeg bara pregnyl och inte någon av de andra sputorna.

Ja, ska du dit på ultraljud på fredag? Då kommer du få reda på denna information då. Du gör klokt i att ta ett steg i taget, det är mer än tilläckligt att ha koll på ändå :)
  • iaeh
    Mytime skrev 2015-05-06 20:39:24 följande:

De är inte alla som får den där orgalutran-sprutan kanske?

Tänkte eftersom ja inte hört nåt om den för egen del ännu?

Jo ja hoppas ja får den info ja behöver när ja behöver den så att säga.

Ja så kanske det är, vet bara hur det har sett ut för mig. :)
  • iaeh
    Sofia I skrev 2015-05-06 20:51:38 följande:

Hej!

Slänger in en fråga till er som varit igång ett tag. Hur många dagar efter mensens första dag började ni med behandling (Den korta varianten) och hur många dagar tog det sedan till äggutplockning?

(Har precis fått tid att sätta igång med behandling i slutet av maj, men vi sitter här och försöker ordna med ledighet till min man som egentligen jobbar på annan ort under den aktuella perioden. Vill få ett humm om när han behöver vara här så att säga...)

Jag ska göra mitt första äggplock imorgon. Lördagen förrförra helgen fick jag mens. På måndag började jag med ena sprutan, tog sprutor i 8 dagar, lämnat 2 blodprov och gjort 2 ultraljud under den tiden på grund av oro för överstimulering. Sedan tog jag pregnyl dag 9 och dag 11 blir det äggplock :)
  • iaeh

Idag gjorde jag mitt första äggplock, 25 ägg fick dom ut :) På tisdag ska jag tillbaka för insättning. Hoppas det finns några guldägg bland dessa!

• iaeh
    Längta skrev 2015-05-07 21:16:27 följande:

Jisses va många ägg. :)

Där må de finnas guldägg. :)

Grattis :)

Alltså får du tillbaka en blasto. Åh håller alla tummar För er :):)

Tack :) Ja, det blev en del! Men man har varit rätt mör också, och har knaprat en hel del piller sen utplocket!

Vet du vilka fördelar/nackdelar det är med att stoppa in blasto istället för embryo? Försökte fråga men vi missförstod nog varandra så fick inget bra svar.
  • iaeh
    Längta skrev 2015-05-08 11:32:51 följande:

Klarar dom att växa till sig till blasto så e de stor chans att de klarar sig i magen sen. :)

Så ja ttcker absolut inte att de e ngt negativt i de.

Vårat första ivf fick vi också supermpnga äggblåsor och ägg. Kommer ihåg att ja könde mig så svullen och ont som tusan hade ja.

Håller tummarna stenhårt för er :)

Jag får hoppas det är något som klarar sig. och helt fantastisk vore det om något kunde gå till frysen. Fast man kanske inte kan frysa ner blasto?

Ja usch, är fortfarande helt mör. Och har svårt att kissa men det ger väl med sig efter ett par dagar.

Jag hade ett antal blåsor med 2 ägg, är det något som är vanligt?

Åh vad snällt av dig :)
  • iaeh
    Längta skrev 2015-05-08 12:36:21 följande:

De hoppas ja me för wr skull. E de erat första ivf?

Ja fick också extremt svprt och gå på toa när ja fick så mkt ägg.

Gjorde ont och sitta oxh allt.

Svårt och förklara smärtan. Men skönt och veta att så småningom går den över.

Oj du. Bra fråga. Aldrig vart med om att de vart fler ägg i en blåsa. Sa dom inget om de?

Vart går du föresten?

Ja det är våran första IVF behandling, mycket nya saker att lära sig. Det är fascinerande att tekniken kan göra allt detta men samtidigt kan det kännas orättvist att jag ska utsätta min kropp för så mycket smärta och hormoner för att få ett plus när andra bara behöver ha samlag. Är i en svacka nu märker jag :)

Nej dom sa inget om det men dom ojade sig väldigt. Så var lite nyfiken på om det var ovanligt!

Vi går i Västerås och gör själva äggplocket och omsättningen i Uppsala. Vart går ni?
  • iaeh
    Längta skrev 2015-05-10 10:43:34 följande:

Haha den svackan har ja vart i många ggr. Men kommer vara så värt alla sprutor pch allt när man väl väntar barn :) jag e så himla glad att de finns denna väg och gå för oss som intenså lätt kan bli med barn .

Men jobbigt e bara förnamnet på vad vi går igenom.

Ja har aldrig hört talas om fler ägg i en blåsa. Mså de kanske e lite ovanligr. :)

Vi bor i jämtland men gör plock i umeå så har bara kontakt med dom och gör ultraljuden på sjukhuset här hemma. :)

Ja den där svackan kommer med jämna mellanrum :)

Okej! Är dom bra i Umeå?

Orkade inte läsa igenom alla kommentarer så frågar istället, vilket av alla moment håller du på med i behandlingen? :)
  • iaeh
    Längta skrev 2015-05-11 19:30:37 följande:

Jag tycker dom e jätte bra där. Har en superbra läkare. :)

Jag håller på och sprayar och tar menopursprutor.

Var och tog blodprov idag och ska iväg på första ultraljudet på onsdag. Sen hoppas ja de går undan. För börja känna att de börjar fyllas på med äggblåsor.

Var ngnstans e du i behandlingen då? Svårtnoxh hålla koll nör man e på fler sidor :)

Hoppas det går bra på ultraljudet och att du har många fina äggblåsor så det blir utplock snart :)

Jag ska få tillbaka mitt blasto imorgon, ser verkligen fram emot det. Frågan är bara hur mycket man vågar hoppas!
  • iaeh

Hej allihopa!

Hade insättning igår av ett 5-dagars. Alla känningar jag har i magen tror jag innebär att det inte går vägen. Har haft smärtor i magen, men har även (ursäkta infon) varit förstoppad i en vecka så kan ju bero på det med. Ska göra gravtest den 30 maj, känn som en evighet. Men går runt och klappar på magen och säger åt mitt lilla embryo att stanna där. Bara jag som pratar med magen i detta tidiga skede? Haha

Svar på tråden Påbörja IVF april/maj