• Mytime

Påbörja IVF april/maj

iaeh skrev 2015-05-06 12:49:13 följande:

Jag tog min pregnyl igår. Var försiktiga när ni ska öppna glasflaskorna, vi fick glasbitar överallt. Bryt försiktigt av glastoppen.

Man tar upp vätska från flaskan i sprutan med hjälp av den tjocka nålen som har ett rosa skydd. Sedan sprutar man ner vätskan i pulverflaskorna och rör om försiktigt. Sedan byter man till den grå nålen, den kan vara lite klurig att få på. Suger upp vätskan i sprutan och sprutar in den under naveln. För mig sved vätskan en del när man sprutar in den, men det gjorde inte ont. Lycka till!

Låter bökigt me glassmpullerna :S

Ja har fått två förpackningar utskrivna för ett tillfälle, räcker de inte me en?

Svider de lång stubd el ungefär som med puregon?
  • Mytime
    iaeh skrev 2015-05-06 13:50:07 följande:
    Gäller mest att vara försiktig, var min sambo som öppnade dom ocn han tog i lite mer än vad han behövde och var lite för stark för ditt eget bästa. Är man varsam så går det nog finfint :)

Jag fick också två utskrivna. På förpackningen står det hur mycket dom innehåller och hur mycket du ska ta. Jag fick ut två förpackningar men skulle bara använda en vätska och två pulver berättade min läkare. har du inte fått information om hur mycket du ska ta? På min etikett på förpackningen står det 10 000 enheter och en förpackning är ju enbart 5000, därför hade jag två.

Jag tyckte inte att puregon sved alls, däremot sved orgalutran för mig och pregnylen var ungefär lika!
    Hade du orgalutran en gången o pregnyl en annan gång alltså?

De har inte sagt hur mkt ja ska ha av den än. De gör de säkert på fredag. Ja har inte läst på den än heller, de står kanske på.

Tar ett steg i taget för att slippa oroa mig mer än nödvändigt.
  • Mytime
    iaeh skrev 2015-05-06 18:52:28 följande:
    Jag började med puragon för att stimulera tillväxten av äggblåsorna, sedan lade jag till orgalutran för att förhindra ägglossning, Så först en spruta varje kväll, och sedan två sprutor.

Sen två dagar innan äggplock tar man pregnyl för att göra att man får ägglossningen! :) och den kvällen jeg bara pregnyl och inte någon av de andra sputorna.

Ja, ska du dit på ultraljud på fredag? Då kommer du få reda på denna information då. Du gör klokt i att ta ett steg i taget, det är mer än tilläckligt att ha koll på ändå :)
    De är inte alla som får den där orgalutran-sprutan kanske?

Tänkte eftersom ja inte hört nåt om den för egen del ännu?

Jo ja hoppas ja får den info ja behöver när ja behöver den så att säga.
  • Mytime

Håll tummarna för mig idag!

Ska till Fert idag o motivera varför ja ska få vara sövd under äggplock!

Livrädd är bara förnamnet!

O givetvis för undersökningen att de ser ut som de ska så de blir äggplock nästa vecka.

• Mytime
    cameleon skrev 2015-05-09 13:58:57 följande:
    Hur gick det igår *nyfiken*
    Får du bli sövd?
    Min dr ville inte ens höra mina argument. Han avfärdade de me att "har aldrig varit med om att rädsla skulle va ett motiv". O när ja snabbt hann nämna att ja tidigare skulle tagit prov i slidan o då gått på höga doser smärtstillande plus 20mg morfin inför den provtagningen trots detta inte gick stt genomföra pga endometriosen o att de fått avbryta o sedan söva senare för att göra om de struntade han totalt i.

Visst kunde han framföra mitt

Önskemål men i samma mail skriva att han tyckte de var onödigt..

Så sövd lär ja inte få bli :(

Hade ju räknat me äggplock på måndag dessutom. Så blire inte heller...

Sist såg de 8-9ägg på ena äggstocken o 6-7 på den andra, som skulle stimuleras.

Igår va de endast 4på den ena o inga på den andra... Hur går de till?!?!

Ska tillbaka på måndag o KANSKE plock på onsdag istället...

Tunga dagar just nu :(

O så ska man dessutom få detta att fungera me jobb o livet i allmänhet.

Sedan igår fm till nu har ja brutit ihop totalt flera ggr :(
  • Mytime

Först spray sen

sprutor med puregon sen

Ägglossningssprutan pregnyl

Äggplock - förhoppningsvis insättning

Vagiatorer 3ggr om dan

Nåt mer?

Har nåt i bakhuvudet om att de skulle va nå sprutor även efter insättning?

Har ja blandat ihop nåt el va e de för nå isf?

• Mytime

Att man får smärtlindring är ja inte orolig för, ja e mest orolig för om de vågar ge mig så stora doser som ja tror ja kommer behöva.

Min smärtstillningshistorik i år är inge bra.

Fick ett missfall i v7-8 i augusti som de sa att kroppen skulle ta hand om själv.

Slutade me äggstocksinflammation, äggledarinflammation som sen ledde till blodförgiftning och bukhinneinflammation. Sjukskriven i tre månader, inlagd nästan en månad och massor med smärtstillande o antibiotika. Mkt morfinpreparat.

Kroppen vänjer sig alltför snabbt vid sådana preparat så de ggr ja varit sövd efter detta har personalen reagerat på att de behövt ge mig riktigt höga doser för att min kropp ska reagera o likaså när ja haft ont.

Så ja hoppas verkligen ja får den mängd ja behöver plus att ja givetvis är rädd o nervös för allt annat i samband med äggplock såsom nålar, att äggen inte ska befruktas/överleva o fastna osv.

De sa på informationsmötet i början av denna resa att de skulle bli en bergodalbana både fysiskt och psykiskt, de skojade ju inte!

• Mytime

Har endometrios.

Går igenom en ivf-behandling nu o fick i fredags höra att "det är ju bara under mens du har ont så du kan inte ha ont nu" äggstimulerig pågår o JO ja har ont! Detta kom upp när ja frågade om smärtlindring nu innan ägg plockas ut, vad ja kan ta i medicinväg. Men ja kan ju tydligen inte ha ont o om ja nu mot förmodan skulle ha de får ja klara mig på alvedon....! Hur då!?

• Mytime
    Filli89 skrev 2015-05-10 09:34:15 följande:
    Det är så tråkigt hur läkarna behandlar oss med endo, jag har oxå endo och tog min första hormon spruta igår känner redan att det börjar värka vet ey hur resterande ska gå till, man kan heller inte ta för starka tabletter än paracetamol då man är rädd att det ska påverka negativt på eventuell graviditet. Usch håll ut syster vi klarar detta. När har du äggplock?
    Förhoppningsvis på onsdag.

Skapligt orolig inför detta!

Verkar inte heller som man får ta nå starkare smärtstillande efter plock vilket ja inte heller kan förstå. När ägget ska tillbaka o lite innan så att medicinerna hinner gå ut kroppen kan ja köpa rakt av men de e ju några dagar där emellan!?

Första 1-2dagarna efter plock borde ju funka me morfin (oxynorm som går ur kroppen på 6h tex)?

Min kropp har inte samarbetat me mig tidigare så me min tur blire väl äggplock om flera veckor ist...! Spray fyra veckor istället för två dessutom... *frustrerad*

Vilken landsting tillhör du?
  • Mytime
    josefinmarianne skrev 2015-05-10 22:24:08 följande:

Hej Mytime!

Jag har haft precis samma problem. Har gått igenom 2 ivf försök ruvar nu dag 8 på det andra är svårt njursvikt i botten vilket kräft stora doser smärtstillande emellan åt. Mig ville de inte heller söva. Även om det var sjuk jobbigt första gången. Medicinerna de gav kände jag inte av alls. Men andra gången fick jag lustgas för mig hjälpte det mkt bättre än några andra mediciner eftersom jag är så tålig.

Hur gick de när medicinerna inte bet på dig?

Finns lustgas tillgängligt el behöver de planera för att den ska användas?
  • Mytime

Kontroll imorse.

Får spruta två dagar till o sen på onsdag e de dags för pregnyl.

På fredag är de äggplock! Sjukt nervös!

Har fått vagiatorer utskrivna men läser om flera som får ta sprutor efter återföringen, va e det o får inte alla dem alltså?

• Mytime
    Filli89 skrev 2015-05-11 19:14:43 följande:
    Sprutorna är oxå progesteron, skillnaderna är sättet du tar de på i stort sett, vissa visar sig få en allergisk reaktion mot vaggisarna,
    Okej så de e samma sak alltså.

Då hoppas ja vagiatorerna funkar för sprutor är inte min grej.
  • Mytime

Sista puregon igår kväll...

Idag blir sista spray o så är de dags för pregnyl ikväll...

Ja e öm i magen o mår illa.

Huvudvärk.

Huvudvärken har ja haft i princip från dag ett med spray till o från. Illamåendet har oxå kommit o gått sedan dess, framförallt när de varit en stund sedan ja ätit nåt.

Från att ja gick o la mig igår kväll är ja öm i magen (mitt i typ) men bara så öm att de e fruktansvärt obehagligt att ha en omhållabde arm över magen, ja kan konstigt nog ligga på mage utan att de blir värre.

Illamåendet har oxå eskalerat sedan ja la mig igår kväll. Huvudvärken hänger oxå kvar.

I pappret för pregnyl står de att man ska kontakta läkare om man blir illamående?

O ja har för mig de även gällde huvudvärk?

Men ja jar ju inte ens tagit den än?

Ska ju ta den ikväll...

• Mytime

Ja börjar bli ordentligt nervös inför ikväll o ännu nervösare inför fredagens äggplock!

Fy blir tuffa dagar nu! :(

• Mytime

Ja hoppas verkligen att mina förväntningar på de onda o jobbiga e överdrivna så de inte blir så illa som ja tror.

Tänkte ta me mig oxynorm att kunna ta efteråt om de behövs.

• Mytime

Gör de ont vid återförandet oxå?

Hur räknar man fram BIM när man gått stimulerat? Hade plock igår o ska förhoppningsvis få ett femdagars tillbaka på onsdag.

Hur räknar man o hur tidigt kan man testa?

Har för mig att ja läst nåt om falska positiva tester om man testar för tidigt, va beror de isf på?

• Mytime
    Blomster84 skrev 2015-05-16 13:11:36 följande:

Jag tyckte personligen inte att återförandet gjorde ont.

Hur tidigt du kan få ett positivt test är olika från person till person. Man producerar hCG olika snabbt. Anledningen till att man kan få ett falsk positivt test är att ägglossningssprutan kan sitta kvar ett bra tag efteråt. Har för mig att man ska räkna ca 10 dagar efteråt. Ibland går den ur snabbare, ibland långsammare.

Gick plocket bra igår? :)

Okej.

Plocket gick nog ok, fick ut åtta ägg o endast från ena äggstocken då den andra inte verkar fungera som den ska. Gjorde dock väldigt ont under tiden o nu nästan 1,5dygn efteråt gör de fortfarande ganska ont!

Har blivit en del morfin både under o nu efteråt men blöder iaf inget mer. Lite lite precis efter o ett par timmar efter men inget mer.
  • Mytime

Äntligen är de gjort. Nu e "bara" väntan kvar!

8ägg fick de ut i fredags. Idag fick vi tillbaka ett fint embryo i "toppkvalitet". Låter bra men de verkar va så ofta utifrån va man läst här på fl.

Ett som redan va i frysen o tre som de ville skulle få komma till frysen imorrn. Får veta om några dagar om de fick komma till frysen el inte men åtminstone ett till frysen! Kändes väldigt skönt för då kan vi göra ett till "försök" innan vi behöver börja om processen för ett nytt färskförsök. Oerhört lättad över det!

Så av våra åtta ägg så blev alltså fem befruktade. De kändes bra. Ingen aning om de e bra el inte men de kändes så.

Nu "bara" försöka vänta i 18dgr...

Känner på mig hur de kommer gå att inte testa...

• Mytime
    Längta skrev 2015-05-20 20:10:36 följande:

Ovitrelle sprutan ikväll efter att bara ha fått spraya sen i måndags. Fredag blir det plock :) glömde fråga nör ja pratade med läkaren. Men tar man nässprayen imorgon eller e de inget imorgon?

Förmodligen inget imorrn.

Ja tog ägglossningssprutan onsdag kväll o plock på fredagen. Torsdag inga mediciner alls.
  • Mytime

Vi har gjort IVF och jag är samtidigt lite av en testoman så ja har ju gjort ett antal tester redan. Enligt beräkningar borde ja va i vecka 5 nu (4+2) och i måndags gjorde jag ett test ifrån graviditetskollen en stav och fick ett helblankt resultat. Testdag eg om 7dagar nu så de va ju inte så konstigt i måndags alls!

Bim typ igår el nåt sånt.

I onsdags gjorde ja ett test med graviditetskollens tester en sticka och fick ett svagt extra streck. I torsdags samma sak men då tog ja även ett digitalt test clearblue på kvällen som visade "gravid 1-2" så ja andades ut en aning.

Igår (lördag) tog ja ett clear blue vanligt utan digital o de blev nästan genast ett starkt plus. Andades ut igen o hoppas på att ja kan lita på detta.

Nu ikväll tog ja ett nytt test igen, med en stav ifrån graviditetskollen. Blankt! Tog därför en sticka samtidigt oxå den av graviditetskollens tester o ja kan ana ett svaaaaaagt extra streck men inte lika "starkt" som de första svaga som syntes.

Vad ska ja tro!?

Som sagt båda clear blue´s tester har gett tydliga svar, så vad beror de på att de blir såhär?

Nån med erfarenheter kring dessa tester?

Svar på tråden Påbörja IVF april/maj