En till mamma som oroar sig över autism
Hej
Jag har en underbar son på snart 11 månader som jag oroar mig en del för. Jag upplever han som väldigt flyktig i ögonkontakten, speciellt på nära håll. Han kan också vara rätt svårflirtad och lite "allvarlig". Ibland upplever jag det också som att han är inne i sin egen värld, att han liksom är frånvarande och stirrar ut i tomma intet. En utomstående skulle troligtvis inte lägga märke till dessa subtila saker för mestadels är han som barn är mest. Jag har läst otaliga trådar här på FL om föräldraoro kring autism. Tyvärr verkar det som att många av dessa föräldrarna visade sig ha fog för sin oro då deras barn senare fick en diagnos. Vad vill jag med inlägget? För det första, ni föräldrar som har oroat er mycket för autism, har ni några bra tips om hur man ska hantera sin oro? Det känns som att den lätt kan ta över och det blir svårare att glädjas i vardagen. Och för det andra, är det någon som har en solskenshistoria där man vart orolig över autism men att det sedan visade sig INTE vara det.
Tusen tack