• Kryztina

En till mamma som oroar sig över autism

Min son har det som kallas autismliknande tillstånd. Han är 9 år idag och jag skulle säga att han mår mycket bättre än många andra barn i hans ålder. Han lever mycket i nuet, oroar sig inte och kan glädjas åt de små sakerna i livet :). Visst har det periodvis varit jobbigt. Han har haft en tendens att fastna i saker och då har han fått utbrott som varit svåra att bryta, men nu är det väldigt sällan. Han går i en vanlig grundskola fastän han även har språkstörning och utvecklingsförsening. Han älskar sin skola!:)

Vi föräldrar har aldrig märkt så mycket att han skulle ha dålig ögonkontakt, ibland har dock pedagoger i skolan/förskolan påpekat det. När han var kring året märkte vi att de "var något" på grund av att han började halka efter i utvecklingen, mest motoriskt . Sen i 3-års åldern fick vi träffa en logoped pga dålig språkutveckling. Logopeden gjorde sen att vi fick komma till habiliteringen där han utreddes (utreds ca var tredje år pga att det är svårt att utreda honom då han även har språkstörning).

Lycka till TS! Ingen aning om din lilla har diagnos eller ej men vill mest säga att även om det skulle vara så, så kan det bli väldigt bra för er ändå! :).

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Svar på tråden En till mamma som oroar sig över autism