Inlägg från: FruToria |Visa alla inlägg
  • FruToria

Följas åt de sista veckorna till förlossningen.

Hoppar gärna in här.:)

Väntar första barnet och är idag i v 39+0 . låg inne på FL torsdagnatt-fredag pga en stor blödning de inte hittade orsak till .

När de då gjorde undersökning så sa hon att jag var öppen 1 cm, kunde känna bebisens huvud och hade 0,5-1cm livmodertapp.

Brukar man gå länge och börja öppna sig som förstföderska ?

Hon trodde det skulle dra igång inom en vecka. Hoppas hon har rätt :D

• FruToria

[quote=75307898][quote-nick]Moolie skrev 2015-05-16 19:51:07 följande:[/quote-nick]Skulle tippa på att du föder snart ja. :) 1-2 veckor kanske.

Ja, jag kände att hon var så väldigt positiv ! Nästan " du kommer föda inatt"-feeling. Känns skönt att kunna ha realistiska förväntningar så man inte blir besviken om man får gå över tiden med 2 v . :)

• FruToria

[quote=75310428][quote-nick]Titt ut skrev 2015-05-17 12:47:14 följande:[/quote-nick]Hej tjejer!

Inatt kom vår efterlängtade son till världen på bf

3360 g och 52 cm lång.

Efter att ha haft oregelbundna förvärk i 18 timmar så kände vi att det var dags att åka in till förlossningen. Klockan 20:00 åkte vi in. Under taxifärden blev värkarna kraftigare och något tätare. När vi var där klockan 21:00 så var jag öppen 3 cm, fick ett rum men blev inte inskriven utan ombedd att vandra runt på sjukhuset för att få en ny kontroll av livmodertappen 2 timme senare. Då var jag öppen 4 cm vilket tydligen var deras gräns på att få stanna. Och nu satte värkarna igån ordentligt, de kom tätare och blev mer intensivare för varje värk som kom. Vid 00:30 var jag öppen 5 cm och behövde lustgas för då kom värkarna varannan min och var väldigt intensiva. 1 timme senare var jag öppen 8 cm och klockan 02:00 var jag redo att krysta trors att de sista 2 cm var kvar. Men bm trode att jag klarade av det så jag testade och det gick. En liten stund senare var jag helt öppen, jag krystade i 9 min, 1 minut innan han föddes sprack fostersäcken och vattnet gick och ut kom en underbar pojke som jag själv förlöste och tog upp på mitt bröst då jag hade sagt till om att få göra det. Det var hur häftig som helst att få dra ut sitt barn sista biten själv. Jag är jättenöjd med förlossningen trots att det tog lång tid med förvärkar och falska alarm veckor innan. Känns så skönt att det är över och nu ligger jag och tittar på honom hela tiden även fast jag är hur trött som helst och borde sova när han gör det. Kärlek! ?[/

Stort grattis :D:D

• FruToria

Lycka till idag majja83!

Igår gick slemproppen igen ( gick en gång i v 36 också)

Har haft oregelbundna men starka SD sen kvart i 5 imorse. Har väldigt ont i ryggen och kraftig mensvärk . Men antar att man kan gå såhär länge innan det är "på riktigt " , även fast man hoppas hela tiden :/

• FruToria

Imorgonbitti blir det förhoppningsvis sista besök hos bm på BFdagen. Hoppas hon kan tänka sig en liten undersökning och kanske till och med en liten hinnsvepning om jag vågar be om en ????

• FruToria

Min bm tyckte det var konstigt att det inte satt igång av sig själv. Var nu öppen 2 cm och hon försökte reta och svepa för att få igång det.

Nu efteråt fick jag en blödning , men det borde väl jag anta vara relaterat till undersökningen och inget att kolla upp ?

• FruToria

[quote=75333568][quote-nick]majja83 skrev 2015-05-22 12:32:14 följande:[/quote-nick]Nu har äntligen våran Sixten kommit 8:45 väger 4120g är 50 cm lång... allt gått bra men är otroligt trötta..[/

Stort grattis !!! Nu längtar jag till min kille med :)

• FruToria

[quote=75340424][quote-nick]Moolie skrev 2015-05-24 07:09:06 följande:[/quote-nick]Verkligen! Men det är väl för att man ska vänja sig vid tanken och att alla hormoner ska sätta igång. Tänker på när vi bodde i grottor i öknen och något behövde kicka igång våra moders instinkter. Inga läkare eller psykologer i världen kunde hjälpa en där. Hade man tur hade man en fin mamma själv.

Imorgon blir vi igångsatta, jag och bebis. Ska bli otroligt spännande!! Lite rädd är man ju... Men jag känner mig bekväm med de smärtstillande jag skrivit upp; EDA, PCB och lustgas. Och de icke medicinska tex massage och akupunktur, bad och yogaboll osv. har man ändå. Och man avsäger sig inget för att man har en önskelista. Vilket också är otroligt skönt.[/

Lycka till imorgon !!

Själv Blir jag så frustrerad att det inte bara drar igång...

Ingen livmodertapp och 2 cm öppen, slemproppen borta och bebis långt ner i förlossningskanalen ... Allt är fixat men bebis vill inte ut. Hur klarar folk att gå över 14-21 dagar?

Jag är på plus 2 och känner mig helt deppig :/ jag tror att det nästan är jobbigt när man får för mycket positiva besked av läkare /bm ibland ... Hennes ord är hela tiden " här blir det barn inom 2-3 dagar !!" .. Just de .......

• FruToria

Grattis :D

zorina skrev 2015-05-25 06:58:42 följande:

Igår kom min kille ut! En 4 kgs klump :). Aktiva fasen tog bara 4 tim så gick snabbt.. Men fan va ont det gör! ?

• FruToria

Vår lille kille kom 26/5 och vi har precis gått hem från BB..,det gick undan. Öppnade mig från 5 cm till 10 på 30 min...var öppen 2 cm 2 h innan. Skulle kunna få betala för att se barnmorskornas min igen när jag skriker " HAN ÄR PÅVÄG UT NU !!!!!" Varpå de fnissar och mumlar något om att " ja de kan kännas så, det tar tiiiiiid ". Sedan kollar hon och skriker till de andra att hon ser huvudet. Haha!

Det var så intensivt att jag inte visste var jag skulle ta vägen ...

Men ut kom vår lille pojk och det var värt allt :)

• FruToria

Inatt var första natten hemma från BB... Han sover hela dagarna igenom och skriker nästan hela nätterna. Frustrerande :( inget duger. Inte bröstet, inte ligga nära, inte blöjbyte, inte någonting gör honom nöjd ...

Känner mig som en dålig förstagångsmamma och bara tittar på honom och önskar att jag visste vad han ville :(

Hoppas denna natten blir bättre.

Hur sover och äter era nyfödda?

• FruToria

Han tar de inte var 3 timme iaf...

Det gick jättebra med amningen första dagarna, men nu har han börjat vägra. Tar bröstet kanske varannan / var tredje amningspass i Max 10 min... Har börjat pumpa ut och ge på sked för jag är orolig att han får i sig för lite.. Har en telefontid till BB i em så hoppas de kan hjälpa mig...

zorina skrev 2015-05-30 00:14:15 följande:

Min sover hela dagarna och vaknar en gång i timmen ca hela nätterna. När dom ligger i magen är dom mest vakna då vi ligger och sover . på dagarna vaggade man ju runt dom när man rörde sig. Tar ngn mån el två innan dom får en annan dygns rytm. Så är inte mkt man kan göra åt det tyvärr.. Men de är jobbigt känner jag när man har en 3 åring som vaknar kl 6 och är jätte pigg.. Passa du på som kan att sova på dagarna nu. Får han i sig ngn mat då? Eller tar han inte bröstet alls?

Svar på tråden Följas åt de sista veckorna till förlossningen.