• Anonym (Ledsen)

första abortpiller intaget. ångrar mig

Tog första pillret igår. Är i v 9-10.
    Ska ta de andra i morgon.

Jag ångrar mig grymt. Kan jag fullfölja grav??

• Svar på tråden första abortpiller intaget. ångrar mig
  • Anonym (Ledsen)

Från fass.

Graviditet

Om graviditeten fortsätter och du beslutar dig för att behålla den, ska du samråda med din läkare som kommer tillse att noggrann övervakning sker under graviditeten inklusive ultraljudsundersökningar.

• Anonym (bm)

Det finns en risk att barnet dör av det första pillret. Men om det inte gör det så kan du om du vill fullfölja graviditeten. Ta inte de andra tabletterna om du absolut inte vill.

De jag vet om som fått barn efter att ha tagit den första tabletten Mifegyne har fött friska barn.

• fjanten
    Anonym (bm) skrev 2015-05-01 20:38:09 följande:

Det finns en risk att barnet dör av det första pillret. Men om det inte gör det så kan du om du vill fullfölja graviditeten. Ta inte de andra tabletterna om du absolut inte vill.

De jag vet om som fått barn efter att ha tagit den första tabletten Mifegyne har fött friska barn.

Men den första tabletten man tar är inte MIGEGYNE vid en medicinsk abort! Man tar ett annat slags ORALT piller som dödar embryot! Sedan, 2-3 dagar senare, för man in flera mifegyne-piller i slidan, så att det redan döda embryot stöta ut.

Det är vid kirurgisk abort du börjar det hela med ett piller mifegyne i slidan, då kan man ångra och avbryta hela processen, MEN det finns risker!
  • Donizetti
    fjanten skrev 2015-05-01 20:43:57 följande:

Men den första tabletten man tar är inte MIGEGYNE vid en medicinsk abort! Man tar ett annat slags ORALT piller som dödar embryot! Sedan, 2-3 dagar senare, för man in flera mifegyne-piller i slidan, så att det redan döda embryot stöta ut.

Det är vid kirurgisk abort du börjar det hela med ett piller mifegyne i slidan, då kan man ångra och avbryta hela processen, MEN det finns risker!

Jodå, Mifegyne ges även peroralt vid medicinsk abort.

www.fass.se/m/produkt/19920904000068/uidpublic
  • Anonym (bm)
    fjanten skrev 2015-05-01 20:43:57 följande:

Det där har du fått om bakfoten. Mifegyne är den första tabletten. Den hämmar hormonet progesteron som är till för att bevara graviditeten. Ibland dör fostret av den tabletten ibland inte. 36-48 timmar senare tar man fyra Cytotec som mjukar upp livmodertappen och startar sammandragningar för att stöta ut graviditeten. Cytotec är även det tabletter som används vid förlossning för att sätta igång den. Samt för att mjuka upp livmodertappen inför kirurgisk abort. Cytotec är en magsårsmedicin egentligen.
  • Jw83

Mifegyne är ett antihormon som hämmar effekten av progesteron, ett hormon som är nödvändigt för att graviditeten ska kunna fortsätta. Mifegyne kan därför orsaka abort. Det kan även användas för att mjuka upp och vidga livmoderhalsen (cervix).

Mifegyne rekommenderas för följande indikationer:

1) För medicinskt avbrytande av graviditet:

inte senare än 63 dagar efter senaste menstruationens första dag,

i kombination med en annan behandling kallad prostaglandin (ett ämne som hjälper till att öka livmoderns sammandragningar) vilken tas 36 till 48 timmar efter att du tagit Mifegyne.

2) För att mjuka upp och dilatera (vidga) cervix före kirurgisk abort under den första trimestern.

3) Som förbehandling innan prostaglandin administreras då graviditet som pågått längre än 3 månader avbryts av medicinska skäl.

4) För att inducera (framkalla) förlossning i fall där fostret har dött i livmodern och där det inte är möjligt att använda andra medicinska behandlingar (prostaglandin eller oxytocin).

Från FASS'.

Så alla har rätt :) vid medicinsk abort så används mifegyne för att avbryta graviditeten ( = döda fostret). Vid kirurgisk abort så används mifegyne för att mjuka upp.

• Anonym (bm)

Även om det står annorlunda i Fass så har jag aldrig hört någon som använder Mifegyne vid förlossning eller kirurgisk abort.

• Donizetti

Men åter till ts. Ta inga fler piller och se hur det går. Ha tät kontakt med mödravården och begär tidigt ultraljud om det går vägen. Fortsätt sedan den regelbundna kontakten med MVC. Och skulle något ha blivit fel med barnet är moder natur oftast så klok så hon korkorrigerar själv det som blivit fel och stöter ut det.

Svar på tråden första abortpiller intaget. ångrar mig