• sextiotalist

Det är inte synd om er bonusföräldrar

Jag har förstått att 90% av de trådar som startas när det gäller styvfamiljsproblematik är det ingen som skyller på barnet.
    Men något som är genomgående är ofta ett förälder som inte kan ta sitt föräldra-ansvar.

Det finns barn som sätter käppar i hjulet, jag har läst trådar skrivna av vuxna som berättat att de medvetet jävlades med den nya för att få ha sin förälder i fred.
    Det finns jävliga vuxna som går in i ett förhållande med en som barn sedan tidigare
    Det finns jävliga föräldrar som gör allt för att sabotera för en ny som exet har träffat (med barnen som slagpåse)
    Men de är i minoritet
    Så min erfarenhet (av alla trådar jag läst)
    Största problemet är föräldern
    Andra problemet är exakt samma problem som vilken förälder som helst möter
    Det är ofta 75% av alla trådar som  kan räknas in i den kategorin

De övriga 25% delas jämnt mellan de övriga grupperna.

Jag har en bra relation med sambons barn, men det fanns en period då jag hade gärna lämnat skutan, pubertala ungdomar är inte roliga (i kombination med en trotsigt eget barn hemma blir det än värre).
    Det var inte roligt att veta att när sambons barn kom över, så skulle det bli en helg med tjafs, tjurighet, bråk etc (alla tre barnen bidrog lika mycket med bråken, inte minst minstingen). Men det som fick mig fixa detta, det var vänner som fick mig att inse att det är inget konstigt att det kan bli så och jag hade rätt till mina känslor (och en liten varning, nu vet du vad som väntar dig när ditt eget barn kommer  puberteten)

Men däremot är jag ganska säker på att många barn (av lojalitet och i mina ögon inget konstigt)

Ska väl tillägga, när min egen son var i värsta trotsen, så hade, om situationen varit så, en ny kvinna fått alla mina sympatier om hon hade upplevet det hela väldigt jobbigt. För när han var som jobbigast, då var jag lättad att jag var hans mamma och hade tankat massor av mysiga och underbara stunder och inte minst kärlek, som gjorde att jag kunde hantera dessa perioder.

• sextiotalist
    Anonym (s.) skrev 2015-05-07 01:22:07 följande:
    Sanna ord, framförallt gällande attityden och den enade fronten. När man läser här på FL så framgår det så tydligt att vissa inte ens har pratat med sin partner (bioföräldern) innan de frågar om råd på hur deras problem ska lösas, särskilt problem där det just är bioföräldern som har störst ansvar/mest inflytande. 
    Ibland kan det vara den bästa vägen, att först ventilera med någon om inte är så nära, ofta får dessa som skriver många goda råd och tips som de kan ta med sig i ett samtal med föräldern sedan.
    Det är mycket sällan konstruktivt att ta sådant när man är i affekt, men får man ur sig det mesta och på köpet en del tips och råd, så kan det leda till något positivt att ta samtalet med råden i bakhuvudet och frustationen är borta
  • sextiotalist
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-07 08:27:04 följande:
    Så går det inte till. Här triggar de varann. Detta är ett riktigt vidrigt, gnälligt kärringforum egentligen.
    Du har uppenbarligen inte läst svaren i dessa trådar, det är ytterst sällan triggningar, utan det brukar vara två typer av svar, dels de som hugger direkt, men mellan de svaren brukar det komma goda råd och tips.
  • sextiotalist
    Anonym (L) skrev 2015-05-07 19:58:52 följande:

Ja, jag tar mig rätten att tolka sådant jag hör eller läser - vad menar du annars att man ska göra med information man får? Jag tolkar den precis som du gör, inget konstigt med det.

Det är för mig stor skillnad på att be om råd och att bara klaga, och det har inget att göra om personen är bonusförälder eller biologisk förälder - jag tycker inte det är okej att klaga på sina barn alls. Däremot är det bra om man ber om råd från andra när man själv hamnat i en situation som man inser att man inte har verktyg för att hantera, vilken slags förälder man än är.

Du får gärna förtydliga hur du uppfattar att jag behandlar bonusföräldrar sämre än andra människor, för det är nämligen inte sant.

Den sista meningen du skrev är precis det som får mig att må dåligt och bli arg också, speciellt när det riktas mot barn.

Ibland måste man bara få ur sig din frustation. Få en kram utan fördömande.

Nu har jag egna säkerhetsventiler så jag kräkas ur mig i mer slutna sammanhang. Men alls har inte den lyxen.

Så ja, ibland behöver man bara klaga.
  • sextiotalist
    banerry skrev 2015-05-11 19:23:41 följande:

Självklart är det fel på den biologiska föräldern som inte tar sitt ansvar som förälder genom att välja en partner som inte är beredd att släppa in barnet i familjen. Men nu är jag ute efter att diskutera bonusföräldrarnas roll och ansvar för även om det är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hand att ta hand om barnet så har även bonusföräldrarna ansvar för sitt handlande. Det är lite som i fall där ett barn far illa t.ex. fysisk misshandel av den ena föräldern och den andra föräldern möjliggör misshandeln genom att se åt andra hållet, plåstra om såren utan att anmäla och låtsas som dom inte har något ansvar.

Jag har läst många inlägg där bonusföräldrar skrivit att de avsäger sig allt ansvar för sin partners barn och då vill jag bara säga till er att ni lever i en fantasivärld för att vara vuxen i ett hushåll där det finns barn innebär alltid ett visst ansvar.

och vissa skriver här att man måste få klaga och få ur sig sin frustration även som bonusförälder och det håller jag helt och hållet med om MEN det handlar om HUR man gör det och VAD man vill ha hjälp med. Om man ställer frågor som visar att man faktiskt har barnets mående i åtanke också och inte bara är ute efter hur man själv ska må bra, hur man själv ska STÅ UT med ungen som vissa skriver så ser jag inget fel i det.

när biologiska föräldrar skriver och beklagar sig och ber om hjälp så finns det 99 gånger av 100 alltid även ett uttryck av kärlek och välvilja mot barnet. Det är Det som saknas när de menade bonusföräldrarna skriver, de verkar inte bry sig ett dugg om hur Barnet mår, de ser bara barnet som ett problem som dom vill bli av med.

Jag har läst trådar där bonusföräldrar klagar MEN också ställer frågor där de undrar hur de ska förbättra relationen och även har intresse av att barnet ska må bra, min ts är INTE riktad till dom.

Min tråd är riktad till dom som lever i en fantasivärld där dom intalar sig själva att dom inte har något som helst ansvar för barnen, dom som inte bryr sig om hur Barnet har det, dom som bara tänker på sig själva och helst skulle sett att barnet försvann och bodde någon annan stans. Dom som bara klagar och tycker synd om sig själva utan att vilja göra något åt det annat än att försöka få barnet till att flytta.

Då har jag levt i en fantasivärld i 20 år, eftersom det har varit min sambo som tagit ansvar över sina tidigare barn. Vuxenansvar har man haft, men huvudansvaret har alltid legat hos sambon och allt som har med föräldrarollen till.
  • sextiotalist
    asta66 skrev 2015-05-13 15:19:18 följande:

Det är väl det normala. Precis som jag inte kommer ta huvudansvaret den dagen mina svärföräldrar inte klarar sig.

Inte om man läser trådarna här. Antingen ska man dela hela föräldrarollen med nattning, skjutsningar, läxläsning, VAB, hämtning och sin plånbok. Eller hamnar (inte alls ovanligt) sen nya kvinnan i en mammaroll där hon tar över allt och mannen.

Men det ideala är att föräldrarna är kvar i sin föräldraroll och de nya stöttar
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar