Det är inte synd om er bonusföräldrar
Jag har förstått att 90% av de trådar som startas när det gäller styvfamiljsproblematik är det ingen som skyller på barnet.
Men något som är genomgående är ofta ett förälder som inte kan ta sitt föräldra-ansvar.
Det finns barn som sätter käppar i hjulet, jag har läst trådar skrivna av vuxna som berättat att de medvetet jävlades med den nya för att få ha sin förälder i fred.
Det finns jävliga vuxna som går in i ett förhållande med en som barn sedan tidigare
Det finns jävliga föräldrar som gör allt för att sabotera för en ny som exet har träffat (med barnen som slagpåse)
Men de är i minoritet
Så min erfarenhet (av alla trådar jag läst)
Största problemet är föräldern
Andra problemet är exakt samma problem som vilken förälder som helst möter
Det är ofta 75% av alla trådar som kan räknas in i den kategorin
De övriga 25% delas jämnt mellan de övriga grupperna.
Jag har en bra relation med sambons barn, men det fanns en period då jag hade gärna lämnat skutan, pubertala ungdomar är inte roliga (i kombination med en trotsigt eget barn hemma blir det än värre).
Det var inte roligt att veta att när sambons barn kom över, så skulle det bli en helg med tjafs, tjurighet, bråk etc (alla tre barnen bidrog lika mycket med bråken, inte minst minstingen). Men det som fick mig fixa detta, det var vänner som fick mig att inse att det är inget konstigt att det kan bli så och jag hade rätt till mina känslor (och en liten varning, nu vet du vad som väntar dig när ditt eget barn kommer puberteten)
Men däremot är jag ganska säker på att många barn (av lojalitet och i mina ögon inget konstigt)
Ska väl tillägga, när min egen son var i värsta trotsen, så hade, om situationen varit så, en ny kvinna fått alla mina sympatier om hon hade upplevet det hela väldigt jobbigt. För när han var som jobbigast, då var jag lättad att jag var hans mamma och hade tankat massor av mysiga och underbara stunder och inte minst kärlek, som gjorde att jag kunde hantera dessa perioder.