• Anna198407

Tips på hur jag kan lära mig att somna på dagtid?

Har en 4 månaders bebis som är inne i en tillväxtperiod och sover lite sämre och vaknar för att äta under natten. Jag själv är väldigt beroende av min sömn för att må väl om dagarna , jag sover helst 8-9 timmar för att vara ordentligt utvilad . Nu går ju inte det riktigt och jag behöver därför tips om hur jag kan försöka lära mig att somna till en liten stund på dagen när min bebis sover. Jag kan vara hur trött som helst men har ändå jätte svårt för att somna på dagen vilket är jätte störigt . Mina dagar hade blivit så mycke enklare om jag hade fått ta igen lite av sömnbristen under dagen.

Så alla tips är välkomna !

• Svar på tråden Tips på hur jag kan lära mig att somna på dagtid?
  • Halley

Jag tycker att det är lättare att slappna av och somna om jag fokuserar på min andning. Jag brukar tänka på en massa konstiga saker när jag ska somna och det är distraherande för mig. Eller så ligger jag och tänker på att jag borde sova. T ex kan man "andas i fyrkant"; räkna till tre medans du andas in, räkna till tre och håll andan, räkna till tre medans du andas ut, räkna till tre när luften är ute och sedan börja om igen. Blir lugn och fin andning

• glutten

Lyssna på radio - typ en P3-dokumentär eller nåt sånt. Antingen ska den vara jättetråkig (så du somnar av rent ointresse) eller jätteintressant (så att den fångar dina tankar och därmed distraherar hjärnan = du slappnar av).

Svar på tråden Tips på hur jag kan lära mig att somna på dagtid?