• hsh

Så rädd för missfall

Hoppar in i tråden. Plussade i måndags, är i vecka 5 och bokade direkt in ett tidigt ultraljud på privat klinik då man inte erbjuds tidiga ul i mitt län. Nionde juni ska jag på vul och hoppas innerligt att vi ska se ett tickande hjärta. Känner precis som många andra, hur ska jag orka vänta med all denna oro? Jag fick missfall sjunde januari i v.9 där jag fick se embryot med armar, ben osv. En liten människoräka! Jag är livrädd för ännu ett missfall, vill bara att tiden ska gå så man kan "slappna av" lite mer.

• hsh
    Aqq1 skrev 2015-05-15 19:00:49 följande:

Nä känner precis likadant, oron är hemsk! Jag ska också boka in ett privat ul i vecka 8-9 och sedan i vecka 12 tror det kan lugna en hel del. Hoppas jag förstod rätt, men såg du embryot när du fick mf? Usch så jobbigt jag har iallafall sluppit se, var dock bara i vecka 5 vid mina mf.

Samma här, men mina ultraljud blir v.9 , v.13 och v.20 då. Känns skönt att ha delmål, men just nu sniglar tiden sig fram.. Att man har vääldigt lite symptom på graviditet också hjälper inte heller. Ja, jag plockade upp det som kom ut. Jag var tvungen att veta. Först lossnade nog moderkakan. Sen morgonen därpå så kom en fostersäck med ett embryo. Jag är på nåt sätt glad att jag fick se, det kändes som att jag kunde avsluta det helt då. Men jag vill ha en bebis, inget annat. Svårt att tänka på nåt annat, eller hur? Man dagdrömmer om namn, vagn, osv..
  • hsh

Ja, samma här. Jag har kämpat med att inte vara alltför ledsen (då det antagligen påverkar hur fort man blir gravid igen) men tog mig ändå nästan fem månader att bli gravid igen efter mitt missfall. Jag är i vecka fem, har lite spända bröst och stundtals lite illamående men inget markant. Har du symptom? Samma här, sambon går inte och bär på varken samma vilja eller sorg. Han har barn sen tidigare, det har inte jag. Sen slipper dom ju gå igenom en kroppslig process där man stöter ut nåt som man absolut vill ha kvar.. Det blir nog aldrig samma sorg för dom, och ibland känns det som en sorg i sig för oss kanske. Tvingade min sambo att se embryot trots att han kanske hade föredragit att slippa. Jag ville att han skulle se att det faktiskt var nåt, inte bara en massa blod typ. Men nu när man är gravid igen är han glad men jag är mest orolig typ. Det är svårt att glädjas när man är så orolig. Dock försöker jag tänka att det är barn jag väntar, inte missfall!

• hsh
    Aqq1 skrev 2015-05-15 20:25:21 följande:

Jag har turen att bli gravid fort så har blivit gravid varannan månad hela våren men det har inte velat stanna. Nä min sambo är också glad och övertygad om att det kommer gå vägen, och har vart så ledsen och ni förstår han inte alls min oro. Jag har ont i brösten och mår lite illa, samt att magen är supersvullen, antagligen tarmar o sånt. Jag var inte alls orolig i min graviditet med sonen, utan helt cool och i första grav som slutade i mf hade jag inte en tanke på missfall men nu tar oron upp massor av plats. Men hoppas det blir lättare ju längre tiden går. Har iallafall räknat ut att bf isåfall är 18 januari så jag hoppas så på en liten januaribebis för oss båda!

Ja, det vore helt fantastiskt med en liten bebis i början på 2016 För mig känns iallafall nionde juni som en bra dag för ett vul så jag längtar verkligen, jag vågar nästan hoppas att vi kommer att se nåt. Kissnödig typ heeeela tiden, kan nästan inte sova en natt utan att kissa 2 ggr vid sänggående, 1 ggn på natten, 2 ggr när man klivit upp!
  • hsh
    Mesakura skrev 2015-05-15 23:49:01 följande:

Hejsan!

På tal om symptom så är mina väldigt olika från dag till dag och från timme till timme.

Ena dagen har jag växtvärk i hela buken, nästa känns ingenting.

Ena dagen är brösten ömma, nästa inget.

Tror det är väldigt personligt och bara för att man inte har ett symptom betyder inte att något ä

Jag vet många som gått en hel graviditet utan minsta illamående, växtvärk eller foglossning. Medan andra jag känner blivit sängliggandes från v 18 och sjukskrivna från jobb på heltid i v 20 så det är väldigt olika.

Tänk positivt. Och tänk så här: Vi som är här inne är rädda för missfall, vi blir alltså gravida, jag är inne på mitt 5:e + sedan sep 2014 och har 4 missfall bakom mig. Men jag blir gravid. Min kropp blir gravid. Nån gång kommer missfallet inte bli och vi får en bebis. De som inte lyckas bli gravid alls har inte ens nått dit vi når. Jag tycker t ex synd om min svägerska som försökt i snart 5 år utan att lyckats bli gravid en enda gång, de hittar inga fel på någon av de.

Nu säger jag inte att det ska gå så långt att man ska få massa missfall innan en barn kommer men missfallen sker oftast av en anledning som man kan motverka. Barnlöshet pga att man inte blir gravid alls kan vara desto svårare.

Kramar från en som hoppas få se ett pickande hjärta på tisdag! Gärna fler:P

Du har så rätt i det. Att vi är lyckligt lottade att få se ett plus! Vilken vecka är du i?
  • hsh
    AnneliR skrev 2015-05-17 15:34:07 följande:

O fy vad jag mår illa efter att ha druckit kaffe idag! Kunde inte dricka det med mina pojkar heller utan att må illa, något speciellt ni känner som gör att ni får illamående lätt?

Jag går runt och stör mig på min andedräkt typ.. Haha. Borstar tänderna såklart men tycker det luktar gam ändå. Sen tycker jag det luktar sopor eller avlopp ganska ofta.. Inte så mycket illamående men liksom allmänt känslig för illaluktande saker. Skulle inte förmå mig att äta t.ex fisk som luktar starkt! Då skulle jag nog må illa.
  • hsh
    AnneliR skrev 2015-05-18 08:37:30 följande:

Har nu ringt och bokat första ultraljudet :) 11 juni kl 11:00, är då i vecka 7+5 och borde kunna se hjärtat slå.

Börjar redan nu bli svullen om magen på kvällarna, oroar mig lite då jag ska gifta mig den 27 juni.. Kommer då vara i v 10 och hoppas att det inte syns något. Hur mår ni alla andra? :)

Så två dagar efter mitt vul har du ditt Spännande! Jag kommer vara i vecka nio då. Nervöst men jag längtar!

Det bör ju gå ner sig. Svullnaden är väl en reaktion på hormoner Jag är hungrig som attan men har noll matlust typ. Frukost är en pina. Vill bara äta snabba kolhydrater och sånt med mycket fett. :/
  • hsh
    AnneliR skrev 2015-05-18 10:12:10 följande:

Vad jag läst så ska man kunna se hjärtat i vecka 6+, en del kan säkert det tidigare än så. Ser fram emot vul men kommer nog vara extremt nervös den dagen. Jag håller mig lugn så länge inga färgade flytningar kommer, vågar inte ens ha sex nu fram till vecka 12,vet att det inte kan framkalla missfall men för säkerhets skull så avstår vi ändå. Försöker som sagt att inte tänka så mkt på att jag är gravid utan leva som vanligt och det funkar bra än så länge :)

Jag såg hjärtat i graviditetsvecka sex när jag blev gravid för tre år sen så det är absolut inte omöjligt. Samma här. Vi har haft sex en gång men det kändes inte bra, så vi kommer nog inte vara särskilt sexuella alls.
  • hsh
    AnneliR skrev 2015-05-18 11:55:28 följande:

Nej sex ska inte kunna framkalla missfall men man kan få blödningar efter sex, så var det senast för mig och då visade det sig att det var missfall (inte pga sexet men blödningar kom efter det) och jag vill absolut inte ha några som helst blödningar för att kunna hålla mig lugn, vad dom än beror på :)

Precis
  • hsh
    Aqq1 skrev 2015-05-18 11:26:19 följande:

Kan sex göra att man får missfall? Har aldrig hört därför jag undrar om det kan vara så att det påverkar :-/

Det ska inte göra det, men samtidigt har jag hört att när man har upprepade missfall ska man undvika sex dom första 12 veckorna, undra vad det beror på..
Svar på tråden Så rädd för missfall