• emzerus

Så rädd för missfall

Hej! har precis läst igenom denna tråd och undrar om någon skulle kunna svara mig på en fråga.
    Jag är gravid i v 5+0  och började blöda i tisdags och blödde till i torsdags, ganska mycket med endel mindre klumpar/strimmor. Innan blödningen var mina gravtest ganska svaga och nu efter blödningen så är testen mycket starkare o veckoindikatorn på Clearblue digitala ökar också i veckor o alla symtom är kvar.

Har 3 missfall bakom mig som alla skett i v 5 så när blödningen började trodde jag såklart att det var ännu ett missfall men när testen blev starkare o symtomen kvar o ökade så undrar jag ju. Kan jag fortfarande vara gravid?

Ni som har blödit i tidig graviditet, hur mycket har det varit och hur gick det?

har kontaktat kvinnokliniken o var på VUL i fredags då jag var i v 4+5 men den läkaren såg ingenting o sa att han säkerligen trodde att det var ett tidigt missfall. Och så kanske det är men det är bara det att jag verkligen känner mig gravid :(

• emzerus
    WiMe06 skrev 2015-09-13 18:02:17 följande:
    Jobbigt med blödningar. Jag har haft blödningar under 3 graviditeter varav ett resulterat i missfall. Första graviditeten blödde jag ganska mkt under ett par dagar men allt gick bra då, sen blödde jag inte mer.

Med denna graviditeten jag har nu blödde jag i början till och från under ett par veckor.
    Var på väldigt tidigt vul men det var för tidigt för att läkaren skulle se ngt så fick en ny tid någon vecka senare och då kunde han se lite. Men i den veckan du är brukar det vara svårt att se ngt. Hade du ont i samband med blödningarna? Annars så tror jag fortfarande du kan vara gravid med tanke på att dina symtom är kvar, dem brukar ju försvinna ganska snabbt om man fått mf. Tyvärr kan ju testen visa positivt ett par veckor efter mf eftersom det kan dröja lite innan alla hormon gått ur kroppen men det verkar ju ändå positivt att dina test ökat. Får du inte fler blödningar och dina symtom finns kvar så ta nytt test om ett par dagar eller nån vecka. Och visar det testet fortfarande positivt så be om ett nytt vul. Jobbig situation för dig och jag beklagar dina tidigare mf. Hoppas bebis stannar denna gången.
    Tack för ditt svar!
    Har inte haft ont i samband med blödningarna men det har jag inte haft vid de 3 tidigare missfallen heller. Tycker däremot att jag blödigt lite mindre denna gång än  förut...men samtidigt kanske allt inte kommit ut än :( usch är så jobbigt att inte veta o att bara kunna vänta. Livrädd varje gång jag går på toa ifall det ska komma mer blod. Samtidigt vill jag hellre att det kommer ut om det ändå inte finns nå livsduglig graviditet kvar...

Hur har dina blödningar varit? Rött färskt blod? Klumpar?

Kommer du ihåg i vilken vecka du var när läkaren kunde se något på VUL?
  • emzerus
    WiMe06 skrev 2015-09-13 20:39:24 följande:
    Förstår verkligen din känsla. Man känner sig så otroligt maktlös när man varken vet eller kan göra något.

Med första barnet blödde jag i v 10 och då var det som en mens ungefär, kom små koagler, färskt blod. Inga smärtor. Graviditeten gick bra.

Tredje graviditeten, började blöda i v 4+2. Symtomen försvann över bara några timmar. Blödde sen lite lite varje dag från lördag till torsdag, på torsdagkvällen fick jag hemska smärtor och det började blöda rejält med stora koagler och riktigt mörkt färskt blod. Gjorde vul på måndagen och läkaren kunde då se lite kvar av en hinna.

Denna graviditeten, började blöda i v 4+2 igen, det var färskt blod, kom nån liten klump, ungefär en binda om dagen, avtog efter några dagar och blev mer brunt. gjorde vul men då såg läkaren inget så han trodde det var mf, gjorde nytt vul i v 6 och då fanns där ngt litet men inget hjärta som slog, fick ytterligare ett vul i v 7 och då fanns där ett tickande hjärta.
    Ja det är oerhört frustrerande att inte veta o att inte kunna ta reda på hur det ligger till utan att bara vänta...bland det värsta man kan göra känns det som :(

Får ju ändå upp hoppet lite när jag läser om att två av dina graviditeter fortlöpt trots blödningar. Tack för att du delar med dig och jag beklagar att även du varit med om missfall!

Vi har påbörjat missfallsutredning men inte fått nå svar på alla prover vi tog. Försökte få tag på den läkaren förra veckan när jag vart gravid o sen när blödningen började men hon ringde aldrig upp mig. Så jag hoppas att jag kan få prata med henne denna vecka, helst imorgon. Skulle vara skönt att få prata med någon o försöka göra nåt iaf. Ta blodprov, boka in ett nytt VUL. Vadsomhelst typ...

Måste ha varit underbart att få se den lilla o hjärta som tickade tillslut efter blödning o oro <3
    Hoppas så innerligt att det kan få gå vägen för oss denna gång men jag försöker inte hoppas för mycket. kan ju mycket väl vara att även detta slutar illa :(

tack för att du svarat o delat med dig! Lycka till med graviditeten <3
  • emzerus

Undrar ifall det är fler i denna tråd som haft blödning i tidig graviditet där det ändå gått vägen?

Är kanske dumt att jag griper efter halmstrån men orkar bara inte med ett 4e missfall o hoppas ju så innerligt att det kan ske ett mirakel för oss nu!

• emzerus
    Marie14 skrev 2015-09-16 08:56:17 följande:

Jag hade i vecka 7. Gjorde rullar i måndags och det var en jättefin pojke!

Åh va härligt att höra! Grattis :) Blödde du mycket o hur var blödningen, klarrött blod, klumpar?
    strawberri skrev 2015-09-16 09:38:57 följande:
    jag! vecka 9+ och vecka 13+ går in i v 27 på lördag :)
    Hur var dina blödningar? Stort grattis till graviditeten o att du kommit så långt, måste vara underbart! :)
    Elyssa81 skrev 2015-09-16 10:33:13 följande:
    Jag hade det i v 8 i min första graviditet. Det gick bara fint!
    Tack för att du svarade! Hur var din blödning? Klarrött blod, brunt, mycket/lite, klumpar?

• emzerus
    Curlingmorsan skrev 2015-09-16 10:57:55 följande:

Ni som blött under graviditeten och där det gått bra, hur mycket har ni blött? Bara nån dag lite grann eller flera dagar och mycket?

Har blött i 5 dagar nu. Först mörkrött/brunt och nu senaste dagarna mer klarrött. Har inte särskilt ont, som vanlig mensvärk ungefär. MVC sa åt mig att göra ett nytt test på fredag, är det missfall så borde det vara svagare. Beroende på vad testet visar så fick vi se om jag kanske kunde få ett VUL i nästa vecka. Så jobbigt att inte veta. Inställd på det värsta, men samtidigt så läser man om solskenshistorier och fortsätter hoppas.

I vilken vecka är du?

Jag är gravid för 4e gången på ett år o har fått tre missfall innan denna graviditet. Testade positivt igen 5 september o började blöda den 8 september o blödde 3 dagar, klarrött blod med vissa små klumpar/strimmor av mörkare blod. Vid mina 3 tidigare missfall har symtomen lagt sig vid blödningen o gravtesten blivit svagare o sen helt negativa max en vecka senare. Men denna gång är symtomen kvar o gravtesten ökar i styrka. Så jag var till kvinnokliniken idag för att lämna blodprov o beroende på hur högt hcg är så får vi se hur vi går vidare- ytterligare blodprov och/eller VUL.

Jag har alltså inget svar att ge dig men vi verkar vara i liknande situation. Försöker också ställa in mig på det värsta men hoppet finns ju där!

Önskar dig lycka till o skriv gärna när du får nå besked <3
  • emzerus

Idag fick jag provsvar på blodprovet jag tog igår. Hcg låg på 389 och jag borde vara i v 5+4 (igår 5+3)  och undrar om inte detta låter lite lågt?

Någon av er som mätte hcg i tidig graviditet?

Jag ska tillbaka på måndag o ta nytt blodprov. Sen skulle läkaren ringa mig på em med provsvar.

Jag fick inte prata med läkaren idag utan det var en sjuksköterska som ringde o hon kunde inte svara på alla mina frågor. men läkaren hade skrivit ut recept på Lutinus vagiatorier (progesteron) som jag skulle ta 3ggr/dagen. Har hämtat ut dessa o tagit första tabletten.
    Står ju en hel del om biverkningar så känns ju lite läskigt, samtidigt är det ju många som tar progesteron. Men en sak som stod var att man ej skulle ta dessa om läkaren misstänker missfall, att något finns kvar eller misstänker utomkvedes. Och vi vet ju inte än om detta är missfall men att rester finns kvar, eller normal graviditet trots blödning.

Usch jag tycker att det är såå jobbigt att inte få prata med läkaren själv.

Undrar som sagt om 389 i hcg kan vara en normal graviditet ändå? Farligt att ta Lutinus om det är missfallsrester kvar?

Svar på tråden Så rädd för missfall