Inlägg från: Hoppas7910 |Visa alla inlägg
  • Hoppas7910

Så rädd för missfall

Hej alla!

Någon som är tidigt gravid?

Själv går jag in i v.9 imorn och är orolig..

Var på tidigt VUL förra onsdagen och såg då hjärtslag! Underbart att se med min historia.

Men nu har oron krupit på mig igen.. Tänk så lever inte mini längre?

Ska på VUL igen på onsdag och önskar så att mini växt bra och att hjärtat ff slår fint!

• Hoppas7910
    majbebis2016 skrev 2015-12-03 20:50:49 följande:

Jag är i v16. Men förstår verkligen din oro! Du får försöka slappna av och tänka på att allt såg fint ut sist.

Varför vul igen?

Okej, då är du lite närmare mig i tiden iaf! Vad roligt :)

Jag försöker tänka så men ibland så bara kommer det över mig. Att jag inte ska ha sån tur att det ska funka denna gången hlr.

Svårt med symptomen oxå, hur mkt ska dem öka hela tiden? Man märker ju av allt möjligt sånt!

Vi har fått göra ett missfallsutredning och har nu kommit med i en studie för par med upprepade missfall. Så fram till v 12 är det kontroll varannan vecka. Blodprov och VUL!

Sedan ökar kontrollerna igen i slutet av graviditeten.

Är tacksam för det extra stödet och ultraljuden! Så man inte går en massa veckor i onödan om det skulle hända något.

Då är det snart dags för RUL för dig? Har du gjort KUB?
  • Hoppas7910
    Enlitentill skrev 2015-12-03 22:12:07 följande:

Jag går också in i v 9 i morgon och känner också denna konstanta oro. Jag vågar inte tänka att det är någon där inne ännu tror jag. Jag ska på VUL på tisdag. Det känns som en milstolpe trots att jag inte kommer kunna andas ut då heller. Åh om man ändå fick vara Omedveten om graviditeten fram tills vecka 12 passerat. Skönt att du får kolla regelbundet.

Vad kul att vi är på samma dag :)

Då har du VUL en dag tidigare än mig! Håller tummarna :)

Nej, jag vågade inte heller tro att det fanns någon där inne.. Så vi började givetvis gråta båda två av glädje när man såg hjärtslag.

Så det var absolut en lättnad! Tror jag att du kommer tycka oxå!

Men, mini var bara 5,5 mm stor.. Känns som så ömtåligt - därför jag oroar mig så mkt. Erfarenheterna är ju inte de bästa heller. Så då är det skönt med dessa kontroller!

Fast 1 ggr i veckan hade varit ännu bättre, haha!

Har du bett om ett tidigt VUL? Eller det är vanligt där du bor att få det i v.9

Har du varit på inskrivning ännu?
  • Hoppas7910
    majbebis2016 skrev 2015-12-06 12:22:30 följande:

Jag har väldigt dåligt med symtom o har haft hela graviditeten. Inte mått illa osv.

Men är i brösten o känner att någon kittlar mig där inne :) Jag har rul den 22/12. Har ej gjort kub.

Skönt att få kika varannan vecka! :)

Du kan ju använda en doppler om du blir orolig, de gör jag.

Jag har heller inte mått illa så.. Kan må lite illa om det går för länge innan jag äter dock. Då är det bråttom!

Börjar bli hemskt nervös inför onsdag nu...

Spännande med RUL! Och det är ju inte så långt kvar nu :)

Jag är över 35 så det känns väl vettigt att göra kub.

Har kollat lite på det där med doppler.. Kan man använda den så här tidigt?
  • Hoppas7910
    Enlitentill skrev 2015-12-07 23:11:35 följande:

I morgon är det dags för vul, v. 8+4 då. Sådan delad känsla kring det. Jag vill ju så gärna se ett hjärta ticka men är så rädd att något gått snett på samma gång. Alla symptom har jag kvar och vissa har ökat men ändå...

Då ska vi på VUL samma dag! Är i v. 8+5 imorn. Förstår så väl vad du menar.. Man både vill och inte vill. Livrädd för att det ska ha stannat av. Vill bara se att hjärtat slår och att mini växt som han ska!

Vilka av dina symptom har ökat tycker du?

Hur stor är du om magen? Om jag får fråga såklart!

Själv putar magen ut rätt rejält.. Speciellt på kvällen. Om det fortsätter så här blir det svårt att dölja så länge till!

Får jag fråga var du gör VUL?
  • Hoppas7910
    majbebis2016 skrev 2015-12-07 21:41:10 följande:

Ja de ska bli spännande! :)

Jag började använda i v 8-9, men tror dom rekommenderar från 12-16, så bli inte orolig om du inte hittar nå hjärtslag :) Hoppas allt går bra på onsdag <3

Tack så mycket :)

Om allt går bra imorn ska jag nog faktiskt köpa en sån! Men jag lär inte kunna vänta tills v 12-16 ;)

Hoppas tiden till ditt RUL går snabbt :)
  • Hoppas7910
    Enlitentill skrev 2015-12-08 12:19:43 följande:

Hjärtat tickade på fin och liten rörde sig därinne. Lycka, även om jag fortfarande är orolig för att det fortfarande är några veckor kvar till vecka 12. Jag var enligt. Vul i v 8 +2. Mitt illamående har eskalerat och min mage ser ut som om jag är längre gången. Är ju smal annars så det kommer vara svårt att dölja. Jag gjorde vul för att vi precis påbörjat en utredning och därför gick privat. Vi blev erbjudna det och vi var snabba att tacka ja.

Har du varit i väg? Hur mår du med symptom och så?

Gud vad härligt att höra!

Oron kommer nog aldrig försvinna.. Men dem säger ju att risken minskar mkt när man sett hjärtslag och storleken ser rätt ut :)

Det är skönt när sjukvården tar hand om en lite så man slipper jaga själv. Det lättar lite då!

Då verkar våra magar vara likadana.. Är oxå smal annars och nu kan jag knappt knäppa knappen i mina byxor längre. Det märks redan nu!

Och det är helt okej om bara mini mår bra :)

Det var jag som var lite virrig i dagarna.. Det är imorn som jag ska på VUL. Känns som jag räknar timmarna.. Så nervös för att det ha stannat av igen :/
  • Hoppas7910
    Enlitentill skrev 2015-12-08 21:05:14 följande:

Jag håller tummarna för dig i morgon.

Tack snälla du :)

Det gick bra!! Nu är mini 19,8 mm lång! Fint hjärtslag och vi såg den lilla armen som pysslade med nåt :)

Hoppet stiger ju men man vågar knappt tro att det kommer gå vägen.

Körde inom Väla direkt efter och köpte mammabyxor! Kan knappt ha några andra byxor längre ;)
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-09 20:54:41 följande:

Oj, så stor den lille är! Vad blev du daterad till? Vi var i måndags och då var jag 8+2 och pyret 18,2 mm. Vi såg inga armar eller ben dock, borde man gjort det?

Haha, gjorde nästan samma, fast åkte dagen efter och köpte mammabyxor, så himla skönt! :) har svullnat ganska ordentligt jag med, så byxor med knappar är bara att glömma :P

Han börjar växa till sig :) jag är mitt emellan 8+4 och 8+5, samma sak sist så han håller sig inom samma ramar. Tror läkarna går efter 20 mm på 8+5 men han kan ju blivit till på natten ;)

Tror inte det är något konstigt om man inte ser armar och ben. Det är ju egentligen bara små utskott. Men vi hade sån tur att han rörde på ena armen precis när vi tittade! Underbart! Så det var nog bara tur!

Beror säkert på utrustningen oxå, hur tydligt det syns.

Haha, kul med mammabyxorna :)

Det var ju helt underbart att få på sig dem! Inget som klämde ;)

Jag har typ bara 1 par byxor kvar som jag med nöd och näppe kan knäppa.

Fortsätter det så här så blir det svårt att dölja så länge till :)
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-10 05:56:33 följande:

Där ser man! Jag är 8+5 nu, gissar att den inte växt mer än en mm på tre dagar, den kanske bara inte är lika lång :) haha, ja, så kan det ju vara ^^

Åh, det måste varit en sån härlig känsla! Vårat lilla pyre såg mest ut som en liten mumie med bultande hjärta :P jo, det är sant.

Verkligen, skönt att slippa nåt som trycker på magen! :) jag har två par tights som fortfarande funkar någorlunda, men de trycker på magen även dom. Nä, samma här, fast känns inte som det skulle göra så mycket nu, då man sett att det faktiskt lever :)

Kommer du göra kub? Vi har egentligen bestämt oss för att inte göra det, men jag tvekar ändå lite.. Är så rädd att något ska vara fel :/

Men mumier är ju också jättesöta :)

Men visst, det är underbart när man börjar tänka att det faktiskt finns en liten mini bebis där inne! Tänk då UL längre fram när man verkligen ser att det är en bebis!

Magen får va hur stor den vill - bara mini mår bra så :) men mammabyxorna är fantastiska!

Inget kläm alls!

Ja, det kommer bli kub för vår del. Jag är 36 så det känns lite vanskligt att inte göra det.

Men samtidigt så kommer jag vara hemskt orolig.. Tänk så har allt gått bra fram tills dess och så visar det nåt? Det vill man inte vara med om :/

Får jag fråga hur ni tänker? Alltså, varför ni väljer att inte göra det?
  • Hoppas7910

Godmorgon :)

Låter som en riktigt bra app! Måste leta upp den direkt. Tack för tipset :)

Haha,, ja, en köttbulle låter både lite kul och sött ;)

Hoppas vi blir såna bägge två!

Har tänkt exakt samma tanke - varför har man inte alltid mammabyxor? Inget som skär in nånstans :)

Jag förstår ditt velande ang kub. Det är ingen lätt fråga.. Men jag tror ändån att oron är större om man låter bli än om man gör det!

Beskedet får man ta ställning till då, om det skulle visa något.

Men jag håller verkligen alla tummar för att vi båda klarar oss dit med friska bebisar och att testen ser bra ut!

Jag ska ta blodprovet inför kub nästa måndag och vår BM skickar remiss till UL. Vi var nämligen på inskrivning i onsdags :)

Blev lite bökigt iom att det är jul mitt i allt. Men det löser sig ju :)

Gick in i v 10 idag! Dubbelsiffrigt :) och nu räknas mini inte som ett embryo längre utan ett foster! Bara någon dag till så är du också där :)

Man får ta en bit i taget och glädjas över det. Annars blir väntan så olidlig.

Moorii skrev 2015-12-10 23:43:48 följande:

Haha jo, det är sant, iallafall när de är så små och ofarliga ^^

Åh, jag vet! Längtar så himla mycket! Har en fantastisk app som visar hur bebis ser ut varje månad, som ritad bild, i 2D och i 3D. Skulle till och med våga påstå att den är bättre än den svenska appen som finns. Pregnancy + heter den, om du inte redan har den dvs :)

Håller med, bryr mig inte om ifall jag ser ut som en vandrande köttbulle, bara det bor ett friskt barn därinne :) verkligen, supersköna! Världens bästa uppfinning :) det borde finnas liknande för när man inte är gravid också, skönt det hade varit ;)

Alltså, jag ändrade mig idag igen. Jag tror oron skulle bli för stor om jag inte gjorde kub. Jag är 33 och känner lite som du, nästan lite gamble att inte göra det. Men det kommer vara fruktansvärt nervöst! Jag hoppas varken du eller jag behöver få något tråkigt besked :/ har du bokat in tid för det ännu? Vi ska på inskrivning på tisdag och tänkte passa på att boka då.

• Hoppas7910

Hej :)

Vad konstigt.. Var helt säker på att jag skickat mitt svar direkt efter men det har inte kommit in!

Hur mår du? Nu är du också i v 10 :)

Ja, Gud vad skönt det ska bli när man är i vecka 13!!!

Har appen nu! Den är verkligen superbra! Mkt bättre än dem 2 jag hade redan. Så tack :)

Ja, jag har för mig att blodproven ska tas i eller efter v 10.. Man blir lite snurrig av all info. Så mitt kub UL bör bli i början på januari, kanske andra veckan. Kommer vara nervöst! Men det är iaf skönt att man får svaret direkt.

En bit i taget ja.. Lillejul afton är vårt nästa UL så det kan bli en underbar jul eller en hemsk sådan.

Det jag är orolig för nu är just att moderkakan ska börja ta över, fostret verkar ju okej :) men tänk så blir det fel där?

Usch.. Om man bara kunde sluta oroa sig!

Igår berättade vi för min sambos föräldrar och syster :) dem blev såå glada så vi hade ett litet gråt kalas en stund. Det går liksom knappt att dölja min mage längre.. Tydligen har jag även blivit fylligare i ansiktet.. Haha, ser framför mig hur tjock jag kommer bli!

Igår kände jag av ganska mkt "mensvärk".. Gjorde mig lite orolig. Molvärk har jag haft innan men denna var mer specifik. Har du känt det?

Moorii skrev 2015-12-11 12:15:28 följande:

Så lite så :) tror nog du kommer gilla den! Man får ny information dagligen, alltid intressant läsning :)

Haha, ja kanske det. Tror det blir så i mitt fall, då jag är väldigt kort. Magen har liksom ingen annanstans att ta vägen än rakt ut :P ja, det hade varit lite skoj ^^

Ja, det är väl så.. Bara att vänta och se!

Samma här, hoppas verkligen det ser bra ut för oss båda!

Aha :) vi lär väl behöva göra blodprov nästa vecka, för det skulle man helst göra i v 10 läste jag nånstans?

Ja, precis, lite bökigt med jul, men det hinns ju med i januari som tur är :)

Åh, spännande! Jaha, var det i vecka tio? Så roligt! Så nu har du ett foster som simmar omkring därinne, så coolt :) ja, det är dags för mig imorgon, så längtar tills jag vaknar och kan läsa i appen hur allt ser ut ^^ bättre än vilken julkalender som helst ;) och räcker betydligt längre än 24 dagar!

Ja, helt sant. Man får fokusera på något som händer snart. Nästa grej blir inskrivning, osv. Längtar så till efter vecka 13! Åh vad jag ska njuta av graviditeten då :)

• Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-13 11:02:45 följande:

Jaha, vad konstigt att det inte skickades! Glad att du orkade skriva igen iallafall :)

Jag mår rätt ok, även om jag kräktes på jobbet igår (på toaletten då) :P skönt att vara ännu en bit längre fram, bara tre veckor till nu då :)

Vad kul att du gillade den! Den är verkligen underbar :) så lite så!

Tänkte nästan det. Sen så är vi borta hela julveckan, så enda chansen är väl nästa vecka då, ugh. Ok, ja, jag antar mitt ul blir då med :S supernervöst!

Vad menas med lillejulafton? Åh, vad skönt att du bokat in ultraljud då, jag har inte mitt förrän 4 januari. Hade varit skönt att veta hur allt ser ut innan man berättar för föräldrarna, men det finns ju risker oavsett, så man kanske ska försöka sluta tänka så och bara hoppas på det bästa. Jag kommer hålla tummarna för att allt ser bra ut för dig!

Hur menar du då? Är det något som händer ofta, med moderkakan? :S har aldrig hört om det förut.

Ååh, vad härligt :D så roligt att de blev så glada! Haha, ja, det går fort nu alltså. Jag har en kalaskula med, men jag har alltid rätt stora tröjor på mig, så ingen har märkt det ännu :) viker ner det där som täcker magen på mammabyxorna när jag åker till jobbet, så det ska se ut som vanliga byxor :P

Haha, ja, samma här. Men det kan jag stå ut med om jag får en go liten bebis ^^

Så lustigt, drömde häromnatten att kubtestet såg bra ut, sen fick vi reda på att det var en flicka och så skulle vi döpa henne till ett namn som vi aldrig diskuterat och som jag som bäst bara läst i förbifarten när jag kollat babynamn. Berättade för mannen och han tyckte att det namnet var bäst hittills, samma för mig. Det är lite sjukt :)

Ja, jag vet vad du menar. Jag får så ibland, absolut inte varje dag, men det händer att jag får såna riktiga mensvärkskänningar, och så tror man det är kört, men så är det aldrig. Tror du kan vara lugn:) Jag har sån "träningsvärk" i musklerna runt livmodern, så kan inte alls ta i med dom musklerna mer för det gör för ont, väldigt märkligt. Och inatt sträckte jag magen när jag vände mig för snabbt. Konstiga saker som händer nu :P

Klart jag orkar skriva :) jättekul och skönt att ha hittat nån som man kan skriva med ju :)

Haha, ja, lustigt med drömmen! Men jag har haft lite åt samma håll. Fast det var strax innan jag blev gravid första ggr. Drömde att vi var på RUL, det var en pojke och det var så självklart att han skulle heta Evander. Sen har det namnet hängt med. I början tyckte både jag och sambon att det kanske var ett konstigt namn men nu känns det rätt för oss båda :)

Så får vi säkert en flicka! Haha!

Skönt att du oxå känt detsamma! Man blir ju orolig :/

Förstår vad du menar med musklerna runt livmodern.. Jag kan få ont om jag går eller står på crosstrainern, inte skönt alls. Så jag har fått begränsa det väldigt mkt.

Har lite dåliga leder så jag är lite orolig att det ska sätta igång foglossning..

Men, jag kan ta allt om priset är en bebis :)

Så vi får bli tjocka och ömma ihop ;)

Lillejulafton är den 23:e december :)

Jo.. Det här med moderkakan. I ca v.9-11 ska moderkakan ta över från gulkroppen. Det är en riskabel tid eftersom om moderkakan inte fungerar ordentligt får fostret ingen näring eller syre.

Jag har helt enkelt läst och kan för mkt för mitt eget bästa ibland. Så därför ska det bli så skönt vid nästa UL om allt ser bra ut. Då bör man se moderkakan nämligen och gulkroppen ska va i princip borta.

Så, olidlig väntan igen!

Ska du på ett vanligt UL den 4:e eller det är kub UL då?

Annars är det ju härligt att få två så tätt inpå varann :)

Vad jobbigt att kräkas på jobb :/

Hjälper det för dig med att äta väldigt ofta? Jag mår nämligen väldigt lätt illa och blir yr om jag inte ätit på ett tag..
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-13 23:53:04 följande:

Samma här, väldigt skönt :)

Men så lustigt! Evander var fint :) namnet jag drömde om var Juni, tycker det är superfint, och det blir ju extra speciellt eftersom man drömt om det. Haha, ja, och vi kommer säkert få en pojke ;)

Tror inte jag vet detta om dig, och du behöver inte svara om du inte vill, men hur länge har ni försökt få barn?

OK, nej, det är ju inte vidare skönt :/ men du kommer iallafall iväg och tränar. Det står ju överallt att det är så viktigt, och jag var jätteduktig på det förut, men nu.. Alldeles för trött, för illamående, för ont. Får hoppas man kan komma igång lite efter vecka 13.

Haha, ja, livet får väl vara lite sådär kul för ett tag ;) det är mycket man inte får heller när man är gravid, tuffast har helt klart varit att sluta snusa. Lyckades 1,5 vecka efter att jag plussat. Vad tycker du är jobbigast att vara utan?

Jaha, hade jag ingen aning om :/ nu blev jag ju ännu mer orolig och önskar vi hade ett tidigare ul med. Men, bara att härda ut! Nej, det är vanligt ul, kub har i inte fått tid för ännu. Vi bestämde oss för att behålla den tiden ändå, så vi ser innan kub om allt är bra. Och min man vill så gärna kunna få berätta för sin son att han ska bli storebror, men ska försöka få honom att vänta till efter kub :)

Jo, lite hjälper det väl, fast har jag väl en sån dag så kommer det ändå sluta med att jag kräks, tyvärr.. Som tur är så händer det bara en gång i veckan än så länge, inte så farligt :) sen är jag dålig på att dricka vatten, man ska ju tydligen dricka mer än vanligt dessutom. Har du nåt bra tips?

Hej :)

Du, Juni var faktiskt riktigt fint! Inte ett namn jag tänkt på i det avseendet tidigare men det låter riktigt sött och fint :)

Blir det inte en flicka denna gången så nästa kanske :)

Tack, ja, jag gillar också Evander :) låter tryggt på något sätt. Så jag hoppas vi får en pojke någon gång iaf :)

Klart du får fråga!

Vi har en lång historia.. Jag slutade med P-sprutorna för 9 år sen, tog nästan 2 år innan jag hade regelbunden mens dock. Men vi har inte skyddat oss sen dess.. Påbörjat 2 fertilitetsutredningar under tiden och båda ggr har vi blivit gravida strax efter, slutade dock i MA båda gångerna. 2 tidiga MF har vi oxå hunnit med :(

Gjorde missfallsutredning i september som inte visade något speciellt, vilket dem oftast inte gör. Sambon har däremot bara 1% normala spermier vilket förklarar att det tar så lång tid för oss att bli gravida.

Så en remiss till ivf är skickad! Skumt nog så tog det sig ändån :)

Hur länge har ni själv försökt?

Din mans son, hur gammal är han? Bor han hos er? Mkt frågor :)

Jag hade oxå behållt UL tiden! Man tar ju gärna så många chanser som möjligt att se bebisen!

Var inte meningen att oroa dig mer! Som jag skrev.. Jag har läst alldeles för mkt.. Inte bra ibland. Jag är sån bara - gillar så mkt info som möjligt. Det positiva jag läst är att det i dem allra flesta fallen är det fostret det är fel på om man får missfall. Så jag tror att moderkakan är anledning till väldigt få missfall :)

Har läst på flera ställen att har man sett ett foster med rätt storlek och hjärtslag i v7-9 så minskar risken för missfall till ca 3%!

Det är helt godtagbara odds :)

Bra jobbat med att sluta snusa! Måste va riktigt besvärligt! Sambon snusar och han har försökt några ggr..

Nu är jag vanligtvis något av ett träningsfreak :) och jag brukade alltid dricka pwo innan träning. Pulver man blandar som gör en piggare, mer uthållig och ger en extra push! Underbart tidigt på morgonen eller när man är trött efter jobb.. DET saknar jag! Blir som en mental förberedelse inför träningen oxå på något sätt. Men det innehåller ju koffein och massa annat som inte är så lämpligt att få i sig.

Så nu är jag bara trött på gymmet.. Andfådd av minsta lilla oxå :/

Men men, bara man försöker göra nåt så! Bebisen tar ju mkt kraft :)

Jag har alltid druckit mycket, har vattenflaska med mig konstant. Det dåliga nu är väl att jag får en sån otrolig törst efter juice och även julmust.. Ska va kallt och gärna bubbligt.. Kanske inte så bra med tanke på allt socker.. Sambon har i stort sett förbjudit mig att dricka light.. Är tydligen inte alls bra.

Så återigen - jag kommer bli tjock ;)

Där är ingen smak som du är extra förtjust i? Vissa lägger ju gurka eller apelsin i vattnet, blir kanske roligare då? Eller bara bubbel vatten? Blir festligare :)
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-14 12:12:06 följande:

Ja, precis, hade heller inte tänkt på det på det sättet, men nu klingar det väldigt bra :)

Man får ju hoppas på det, chansen är ju ändå 50 % att det blir en flicka för mig och en pojke för dig :)

Oj, det var ett tag! Så ledsen för de ma och mf ni behövt gå igenom :/ Fantastiskt att ni kämpat vidare och inte gett upp! Lite märkligt att det händer när ni skulle få ivf, men det kanske bara var dags nu på nåt sätt :)

Vi har egentligen inte försökt så länge, men vi började i juli 2014 då vi gifte oss, ingenting hände på nio månader, trots att jag visste att vi prickat ägglossningen. Så fick jag en tid för cellprov i mars, återbesök då jag hade cellförändringar i november året innan, och fick prata med en väldigt bra gynekolog, lyssnade på vad jag hade att säga. Så nämnde jag att vi försökt bli gravida och han tyckte det var lång tid utan att något hänt, så han skickade mig på provtagning för ert fertilitetstest, bara ett basic. Fick då reda på att mitt tsh-värde var för högt, låg på 5,0 och jag visste att jag hade lite förhöjt värde, men hade ingen aning om att det påverkade detta! Så i maj fick jag levaxin och två veckor senare blev jag gravid! Tyvärr upptäcktes ma i juli, typ i samma vecka som jag är i nu. Väldigt orolig att något ska gå fel nu igen. Men glad att jag blev gravid så snabbt igen såklart! :)

Han är 6 år :) han bor hos oss tre helger i månaden. Vi hade gärna haft honom mer, men hans mamma flyttar runt hela tiden, och även om hon nu bor närmre än hon gjort tidigare, så går det fortfarande inte att ha honom på halvtid. Tråkigt :/

Ja, precis :) synd bara att det kostar 500 kr. Sen 1900 för kub. Men det får det väl vara värt! Längtar tills det är dags igen! Är så orolig, kan inte tänka på annat. Ibland känns det inte som att jag är gravid, typ att jag inte mått illa på några timmar, värker det verkligen fortfarande i brösten? Osv osv osv. Blir så trött på mig själv :P

Jo, jag läser väl också lite för mycket, så känner igen det där :) fakta känns bra att ha ändå. Det där med 3 % risk efter hjärtslag har jag också läst, gör ju en lite lugnare :)

Tack! Det var riktigt tufft faktiskt. Första gången slutade jag bara efter några dagar, tror det tog längre tid denna gång för att jag undermedvetet kände att det ändå inte blir någon bebis, pga det som hände förra gången.. Men så läste jag i en app en dag att just denna vecka är det noll tolerans mot bla nikotin iom kritisk punkt för utvecklingen, så jag bara bestämde mig. Suktar såklart efter riktig snus (snusar nikotinfritt) och kommer garanterat göra hela graviditeten :P

Åh, nu när du säger det, så saknar jag celsius. Det var räddaren i nöden för mig många ggr, både på jobb och träning. Förstår vad du menar, det gör stor skillnad. Taskigt att allt sånt är förbjudet när man är gravid, då man är tröttare än vanligt :P

Nej, light är visst inte det? Jag har inte tänkt på det, men jag har automatiskt inte köpt light den senaste tiden.. Så, jag kommer också bli tjock :P jag har fastnat för äppelmust, så gott. Bubbelvatten är det enda vatten jag får i mig, vi har en sodastream hemma :) men det är liksom inget som kommer naturligt för mig, att "nu ska jag gå och dricka ett glas vatten". Får tvinga mig själv, sätta larm eller nåt :P

Ja.. Det är ju ett tag. Man har hunnit tappa hoppet ett antal ggr. Så det har varit allt annat än lätt faktiskt :/ ibland undrar man hur vi orkat..

Tack! Snäll du är!

Då hade vi MA nästan samtidigt.. Mitt var i slutet på juli. Du skrev att det var samma vecka som nu, men vet du när graviditeten stannat av? Det är ju en liten tröst att det säkerligen var mkt tidigare än i v 10! Bara kroppen som inte förstod.. Så då är du ju över den kritiska tiden :)

Försöker tänka så själv.. Även om jag väldigt ofta kommer på mig själv att tänka att nu har mini säkert dött.. Borde det inte hända mer? Borde jag inte må mer illa? Borde inte brösten växa mer? Är molvärken ett dåligt tecken? Usch.. Man blir så orolig och trött.. Är en sån dag idag.. Jätteorolig :(

Vad skönt för dig att du kom till en så bra gynekolog! Att han lyssnade och skickade dig vidare! Så mkt tid ni sparat på det :)

Sen är jag verkligen ledsen för din skull att det inte gick vägen första ggr! Man borde inte behöva vara med om sånt..

Livrädd att det ska hända igen :(

Förstår dig så väl med snuset och tankarna på att - Asch, det kommer inte bli något nu hlr. Haft dem själv.. Att det bara känns onödigt eftersom det ändå kommer gå åt skogen.

Så fasen vad duktig du är som stod emot det och slutade ändån!

Måste bara fråga, varför får du betala för kubb? Eller gör alla det så det bara är jag som missat det?

Hade vi inte fått UL nu så hade vi också betalt för det privat. Helt klart värt det :)

Härligt med ett litet bonusbarn :)

Tråkigt bara att ni inte kan ha honom mer! Men det kommer kanske i framtiden :) han kommer säkert bli överlycklig för en lillasyster :)

Nej, light är tydligen inte bra.. Aspartamet som ställer till det. Saknar Cola light!! Man kan ju inte dricka så mkt av sånt med socker i.. Blir ju katastrof! Får nästan lite ångest av alla höggravida tjejer med bara en liten mage & som gått upp 10-12 kg.. Tror jag gått upp 4 redan! Kommer bli stor som ett hus :/

Har glömt att fråga innan, men var bor du? Själv bor jag i Skåne i en liten ort som heter Perstorp.
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-15 13:30:06 följande:

Det är väl så, hoppet är det sista som överger en, och vill man verkligen ha barn så ger man nog inte upp i första taget. Ni är grymma som orkat med!

Jaha, där ser man. Gick det fort att "få ut det", om du förstår vad jag menar? Själv fick jag först tabletter som inte fungerade, sen blev det skrapning. Händer det igen blir det definitivt skrapning direkt, så slipper man onödigt lidande. Nej, de sa aldrig när det dött, men i vecka tio syntes bara en fostersäck med en liten rund ring inuti, så gissar att det dött två-tre veckor tidigare åtminstone. Och nu såg jag ett levande pyre för en vecka sen, så borde ha oddsen mer på min sida nu, samma för dig ju :)

Mm, dumma oro :/ tänker i princip samma saker. Hoppas verkligen man någon gång kan släppa det en del.

Ja, det var en himla tur, annars hade vi nog kämpat utan resultat fortfarande. Tack!

Jo, jag med, men som min man säger, det är inte mycket vi kan göra åt saken, det blir som det blir, och det har han rätt i. Svårt ibland ändå förstås.

Jaså, hur fick ni ul så tidigt? Här får man inte det, om man inte går privat som vi gjorde, men då kostar det ju. Nej, det kostar inte om man är över 35, och det är 400 kr billigare att göra det via vanlig mvc, men vi har dålig erfarenhet sen sist då vi fick världens största vimsmaja!

Idag var vi förresten på inskrivning! Fick lite allmän info allihopa, sen fick vi se en film om fosterdiagnostik, innan vi blev uppropade till våra barnmorskor. Hon vi fick verkade också lite förvirrad, hon fick för sig att sista chansen för kub var 12+6, jag sa, men är det inte 13+6? Så gick hon och kollade och jag hade rätt :P nåja, alla kan göra missar :) nu hinner vi med testet iallafall, fick tiden 12/1 och blodprov tar vi 28/12 eftersom vi är borta under julveckan. Pirrigt! Ska även ta tester för att kolla tsh-värdet, om jag behöver öka min levaxindos. Vi kommer nog avboka ul vi har 4/1, är ju bara 8 dagar kvar till kub då, så känns onödigt.

Ja, han kommer bli jätteglad :) men kommer bli svårt för honom också, han är van vid att stå i centrum alltid, och nu kommer det ju inte bli så.. Men det är nog nyttigt för honom :)

Äsch, jag tror inte det är någon fara, jag har gått upp 2,3 kg redan också, men har stått still ett tag nu, tror det liksom planar ut. Fast blir vi tjocka så kan vi iallafall vara det tillsammans :)

Lustigt, jag hade tänkt fråga dig :) jag bor i Göteborg. Ingen aning om var Perstorp ligger, men det låter mysigt :) om allt går bra för oss båda kanske vi kan träffas nånstans på vägen till bf

Du har nog rätt - hoppet är det sista som överger en! Kanske tur :)

Men tack! Snäll du är! Hoppas vi får lön för mödan denna gången bara! Båda två då menar jag :)

Nja,, jag är inte "nöjd" med dem där tabletterna. En vecka efter första UL så fick vi tid för återbesök. Dem gjorde VUL igen för att va säkra och sen blev vi inskrivna. Fick först 4 tabletter och morfin. Hände absolut ingenting på ca 2 timmar. Fick då ytterligare 2 tabletter och efter ca 1 timme började jag få ont och blöda. Valde då att åka hem för det var bara jobbigt att va kvar.

Fick panikont på kvällen och ut kom lite klumpar. Sedan fortsatte blödandet och 4 dagar senare fick jag extremt ont igen. Då kom allt ut.. Mindre trevlig upplevelse alltså :(

Tänkte att allt var klart då men jag fortsatte att blöda i nästan 3 veckor till. Var på akutbesök däremellan och jag hade tydligen någon slags svullnad över ena äggledaren.

Det var inga roliga veckor.. Kommer aldrig att ta dem tabletterna igen - då skrapas jag hellre.

Så tråkigt att du behövde göra båda delarna.. Man vill ju bara att det ska ta slut och va över!

Nu är jag ju ingen expert ;) men det låter som ditt lilla embryo dött ganska tidigt. Annars borde det synts något mer i v 10. Så jag tror du är långt över den tiden - skönt :)

Vi har ju båda sett levande foster så vi borde ju försöka sluta oroa oss så mkt! Man kanske ska hitta på ett lugnande mantra att säga varje dag!

Låter som en något förvirrad BM! Hoppas hon skärper till sig sen :)

Vad skönt att fått tider både till blodprov och UL! Hittills har jag bara fått till blodprovet nästa måndag.

Ja, då förstår jag att ni avbokar UL den 4, lite onödigt tätt när man nu måste betala för det.

Okej, så gränsen är 35 år hos er? Här är det 33 år, dumt att det är olika i samma land!

Inte konstigt du inte vet var Perstorp ligger ;) här bor bara drygt 8 000 invånare. Men om du kanske vet var Helsingborg ligger? Perstorp ligger i samma höjd som Hbg fast ca 5 mil inåt landet. Det är i Hbg vi gör UL och allt sånt :)

Vi får dem här täta kontrollerna tack vare missfallsutredningen! Jättebra läkare och BM :)

Kan tänka mig att det blir lite omställning för sonen.. Blir nog lite jobbigt i början men som du också sa, det är bara nyttigt i längden!

Ooh ja! Vad kul det hade varit att få till en träff :) så långt är det inte, tror det är ca 23-24 mil eller nåt :)
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-15 17:14:00 följande:

Ja, verkligen! Nu ska det bli bebisar :)

Usch då, det lät inte alls kul :/ känns ju väldigt plågsamt och utdraget det där, precis vad man absolut inte vill. Jag fick inte stanna på sjukhuset, utan blev hemskickad med tabletter och smärtstillande. Hade inte hänt mycket när jag var på vul efter det, så ganska ovärt.

Förstår det, verkligen inte värt det om det ska vara sådär!

Ja, det borde ju vara så kan man tycka :) tack för de lugnande orden!

Verkligen, vet bara inte vad det skulle vara. Men kanske ha som mål att börja dagen med att tänka på något positivt om graviditeten :)

Ja, det var skönt att få båda tiderna, så kan man börja ställa in sig. Kub-tiden blir tre dagar innan det är försent, så det blev nära inpå! Spännande att se vad du får för tid :)

Ja, sånt tycker jag också är jättedumt! Borde vara samma överallt. Tror det är helt gratis i vissa län och i andra finns det inte ens möjlighet att göra det, väldigt konstigt.

Aha, har inte så bra koll på geografi, men går ju att kolla på en karta ;) Ja, det är klart! Så himla bra att ni får det!

Jamen dåså, lätt ordnat då :) kanske efter RUL eller så? Hade varit superkul!

Vad jobbar du med förresten? Funkar det bra med värken och så? Har kanske sagt att jag jobbar i restaurang? Är inte så farligt nu, förutom med illamåendet, men kan tänka mig att det blir tufft framöver med alla långa pass utan att sitta ner. De tunga lyften tar de som känner till min situation som tur är :)

Ja, nu jäklar ska det bli bebisar :)

Usch, nej, cytotec blir det inte fler gånger. Tror dem alltid vill ge det för att det är billigare.. Tråkigt nog.

Hoppas vi slipper allt sånt tråkigt fr.o.m. nu!

Får fundera på det där positiva! Men det kan nog va smart att inleda dagen med det :)

Nu när man pratar om det och läst mer så känns det nästan lite lyxigt att vi kom med i den studien. Så skönt att få tryggheten i UL.

Och att man bor där det finns möjlighet att ordna det själv privat. Tur vi bor på rätt ställen :)

Ja, vilken bra idé! Efter RUL :) bör väl bli i mitten på februari va?

Aha, restaurang :) det är väl ett kul jobb? Gillar när det händer saker!

Måste va lite jobbigt med alla lukter dock..

Själv jobbar jag på kontor inom låneförmedling. Så det är dator, tfn och siffror dag ut och dag in. Jobbat där i 8 år snart så jag börjar bli ganska trött på det.

Hade tänkt börja söka annat men det blir ju nog lite svårt att få ett annat jobb när man är på tjockan ;)
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-15 22:13:22 följande:

Kanske är så :/ dock så erbjöd de mig att göra skrapning direkt, men jag har gjort det en gång förut, då jag var 20, och jag mindes det som väldigt obehagligt att bli nedsövd, så jag sa nej för att undvika det. Så fick jag göra det ändå :/

Ja, tror vi båda behöver mer positivitet i våra liv :)

Kan tänka mig det! Det var helt rätt att ni blev utvalda!

Ja, där nånstans borde det vara :) vecka 19+0 sa hon att det skulle bli, så borde vara 20:e och framåt där omkring :)

Jodå, det är kul på sätt och vis, men jag är duktigt trött på det, speciellt eftersom det bara är kvällar. Jag var faktiskt igång och sökte dagjobb i oktober och så fick jag reda på att jag var gravid.. Bara att bita ihop och köra några månader till då :P

Ok, skönt att kunna sitta ner iallafall! Förstår att man kanske vill byta efter några år, för omväxlings skull :) vad skulle du vilja jobba med då? Jag kommer antingen helt lämna restaurang, eller så söker jag inom kommunen. Får se, har egentligen ingen idé om vad jag skulle vilja göra istället heller. Jobbigt :P

Hej vännen :)

Hur är det? Jag har haft lite bekymmer med min mobil.. Fått lämna in den på lagning men nu jäklar!

Kom på i efterhand att jag kunde loggat in mig på den stationära oxå.. Är lite trög för tillfället :/

Idag har jag gått in i v 11 :) och du!! Igår köpte vi en liten julklapp till oss själva.. En sån doppler så man kan lyssna på hjärtljuden hemma. Var väl medveten om att det kunde vara för tidigt för att kunna höra något. MEN - vi hörde hjärtslag nästan direkt :) blev helt tårögd! Mini lever ff!! Han måste ligga bra och ganska ytligt ;)

Har du funderat på en sån? Helt klart värt 499 kr!

Har du kommit på nåt bra mantra än? Har tyvärr inte jag.. Men just nu lever jag lite på hjärtslagen igår kväll :)

Idag har jag dock ont i magen.. Vet inte om det är bebismagen eller mina dumma tarmar.. Är så förstörd i magen. Känner du av din mage?

Så tråkigt det där med skrapningen.. Typiskt att det alltid ska bli det man fasar för :(

Sånt ska vi slippa hädanefter :)

Vad lika vi verkar va! Med jobbfunderingar och allt :)

Svårt det där med vad man vill göra.. Egentligen skulle jag vilja läsa igen, till sjuksköterska :) men, jag vill inte ha studielån igen.. Eller så dåligt betalt. Så man är lite fast.

Tänker du inom vården då inom kommunen? Eller inom restaurangbranschen då oxå?

Jag skulle nog kunna tänka mig nästan vadsom.. Nåt praktiskt! Trött på att bara sitta vid en dator dag ut och dag in.

En helt annan fråga - hur går det med julklapparna? Klar eller :)
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-18 12:17:00 följande:

Ajdå, dumma mobil! Tur den funkar nu igen :)

Haha, det är jag med, känner mig oftast ganska efter. Min man sa namnen på en av mina närmsta vänner och hennes kille. Det lät som totala främlingar i mina öron, och jag frågade, vilka är det?? Mannen bara flinade, det tog 10-15 sekunder för mig att koppla. Det är galet :P

Åååh, vad härligt!!! Grattis! :D vad skönt att gå den bekräftelsen! Ja, det måste han ha gjort då :) vi har pratat om det innan, men nu får det nog bli att beställa en. Är det en sån från clear blue, eller vilket märke är det?

Nej, funkar inte alls, blir bara mer och mer orolig. Känner mig inte så gravid, inte lika illamående längre osv. Jobbigt :/

Ja, det förstår jag, måste vara skönt :)

Jo, har ont i magen då och då, extremt förstoppad också, så kanske har med det att göra. Antagligen ingen fara, men obehagligt är det ju :/ samarin är min kompis då det händer!

Ja, det får vi verkligen hoppas att vi slipper! :)

Restaurang tänkte jag då, kanske någon förskola eller dagis helst, känns lite mysigt, och är ju bara dagtid och inga helger. Det sista är nog viktigast för mig! Orkar inte heller ta mer lån, har redan ett gigantiskt. Eventuellt för ett års yrkesutbildning, men jag vet inte. Helst kanske jag skulle slippa restaurang, men vet inte vad jag skulle vilja göra istället. Så svårt!

Förstår det, praktiska jobb är rätt skönt att ha, beroende på vad det är då :) finns det inget annat än sjuksköterska du kan tänka dig?

Ah, ja vi gör så i min familj att alla köper ett paket var och sen lottar vi ut dom :) det köpte jag igår, sen blev det ett par klappar till 6 åringen såklart. Och en till mannen. Så allt klart :) hur går det för dig?

Ja, haha, jag brukar va ganska snabbtänkt men nu är det iq-off ibland!

Jag köpte den på Teknikmagasinet, märket heter Caremax. Fungerar ju ypperligt! Har inte nån koll på vad clearblues kostar?

Helt klart värd den 500-lappen för att stilla oron! Sen var det så mysigt att höra oxå, blir mer verkligt. Så kolla du efter en sån :) kolla blocket nu, finns några där.

Men du,, det där med mindre illamående kan bero på att moderkakan tar över mer och mer. För tydligen är det gulkroppen som producerar det hormon man kan bli illamående av. Så då är det ju positivt!

Men jag har själv tänkt så också.. Verkar som jag kan gå lite längre stunder nu utan att äta, inte halva dan alltså, men längre än innan utan att må så dåligt.. Känns ju märkligt oxå.

Men, vi får försöka tänka positivt nu! Kan va så att våra kroppar börjat vänja sig vid alla hormoner och acklimatiserat sig.

Ja, en kortare yrkesutbildning hade ju kunnat va en idé! Även med CSN. Har fått en tanke om att försöka läsa under föräldraledigheten kanske.. Fast jag vet ju inte hur mkt annat man orkar med under tiden. Hade vatt smart iaf :)

Jag gillar ju allt med träning och hälsa.. Så något inom det hade oxå funkat. Det är väl bara det att sjuksköterska känns som ett väldigt roligt och stabilt yrke.

Förskola eller dagis låter ju mysigt. Dem behöver bra och nyttig mat :)

Men.. Om allt går vägen så är man ju fast ett tag till på det nuvarande.. Men det kan jag ju ta :)

Vi kör egentligen oxå julklappsspelet.. Men, sambons bror har 3 barn så dem måste vi köpa till. Samma mina syskons barn.. Så det blir ju en hel del ändån.

Vissa barn är ju lite bortskämda och krävande oxå.. Iaf på sambons sida.

Men jag är i stort sett klar nu! Någon liten grej till bara.

Längtar till onsdag!! Vill se att allt är bra med mini, att han växt som han ska. Isf ska vi berätta för resten av familjerna :)

Hur gör ni själv? Ska ni vänta till kub är klart?

Min mage är så stor nu så den syns.. Tror det är all svullenhet och allt jag ätit :/

Är med dig på samarin spåret - en räddare i nöden!
  • Hoppas7910
    Moorii skrev 2015-12-18 20:41:03 följande:

Jag misstänkte efter lite googlande att det var den, så har beställt den nu :) kommer inte kunna hämta ut förrän nästa måndag eftersom vi åker bort nu på måndag, men då har vi nåt spännande att se fram emot iallafall :)

Ja, jag läste något om detta, och som det lät på bm sist så hade den börjat tillbakabildas, så får hoppas på att det är anledningen! Verkligen, känns ju lite märkligt. Förut mådde jag alltid illa på morgonen, inte längre. Trodde aldrig jag skulle bli ledsen över nåt sånt, illamående slipper man väl helst :P

Ja, precis, så måste det vara!

Samma här, har en idé om att jag ska lyckas planera hela min framtid under mammaledigheten.. Lär kanske inte riktigt bli så, men en bit på väg kommer man förhoppningsvis iallafall :)

Samma här faktiskt. När jag läste på restauranghögskolan så var det näringslära jag fastnade för mest. Hade nog läst till dietist om jag hade haft högre slutbetyg. Finns ju utbildningar inom kostrådgivning, så det är ju ett alternativ, men de brukar vara ganska dyra tyvärr. Jag tror att sjuksköterska är ett väldigt givande yrke! Har tre i släkten som är det och två vänner.

Jo, det gör dom verkligen :)

Ja, usch.. Önskar jag slapp. Bara kvällar och så jobbar jag tre av fyra helger i månaden, helt ärligt det sämsta schemat jag haft, och den sämsta lönen. Längtar tills den dagen då jag lämnar stället!

Jo, det är ju det där med barnen, de ska ju få lite extra :) vi köper dock bara till bonussonen, då vi inte firar jul med de andra barnen (och vi har dessutom inte råd), men de får tillräckligt mycket som det är, kan man lugnt säga!

Förstår det! Vad härligt att få berätta för alla! Önskar jag också hade ul innan jul, men får leva på hoppet till den 12/1.

Nä, vi kommer berätta för mina föräldrar nu när vi åker upp till jul, iom att vi bara träffar dom ca två ggr per år, känns bättre att berätta när vi ändå ses. Mina svärföräldrar får veta på nyårsafton, eftersom jag alltid brukar dricka vin med svärmor när vi hälsar på och hon skulle ändå fatta direkt om jag tackade nej till det :P har faktiskt inte varit hos dom sen jag blev gravid pga mitt eländiga jobb, annars hade de redan vetat om det. Förut var jag där varannan helg, lite skillnad.

Min mage är också svullen, mest på kvällen efter all mat och så. Längtar till det blir en bebismage :) försökte känna efter om det är nån bula där under, men kände inget ännu. Känner du något?

Godkväll :)

Puh.. Lång dag! Vi har ju en 5-månaders valp så idag har vi haft vår första spårningsövning. Ute i skogen i ösregn i en massa timmar.. Det var kallt och blött!

Men men.. Det är ju ändå en kul grej. Hon var ju dock ingen stjärna på det ;)

Hur har din dag varit?

Oh vad kul att du beställt en! Då har du verkligen något att se fram emot :)

Vi lyssnade en liten stund imorse igen, så härligt att höra! Men man märker hur snabbt mini rör sig och ändrar läge.

Men,, orolig som man är så kommer man på andra saker som kan va fel :/ tänk så har mini inte växt.. Tänk om moderkakan ff inte syns.. Massa sånt :(

Hade varit skönt att bara kunna vara glad!

Bor dina föräldrar långt upp i landet? Då får ni ju berätta för några iaf :) blir mer verkligt då!

Du ska se att tiden till den 12:e går snabbt!

Vi har inte fått tid till UL än.. Lite konstigt.

Hur är det med ditt illamående idag och magen?

Jag har börjat dricka ett glas visiblin om dagen, äckligt så in i! Men det ska tydligen vara bra. Får se om det hjälper.

Usch, låter som du har ett riktigt kasst schema :( Det förstör ju alla chanser till sällskapsliv.

Skönt att du har en så bra relation med svärföräldrarna iaf :)

Jag kan mkt väl strunta i vin om vi är borta titt som tätt så det är ingen som misstänker nåt pga det på mig ;)

Hoppas vi båda kommer på en riktigt bra plan för framtiden! Med jobb och allt :)

Själv jobbar jag till kl 18 1 gång i veckan och 20 en gång i veckan. Sen var 5;e helg.. 10-15. Har 9 mil tor till jobb så det känns så meningslöst. Förstör ju hela helgen för så pass lite.

Usch, Gud så trött jag är på det stället!

Har ni många syskon / syskonbarn?

Håller med dig där.. Jag känner inte hlr att man har råd med hur mkt som helst. Man blir nästan lite bitter oxå.. Om man nu ska våga erkänna det.. Man har köpt julklappar till allas barn dem senaste 10 åren och inte fått något tillbaka.. För vi har ju inga barn :/

Jaja, förhoppningsvis är det slut på det snart!
Svar på tråden Så rädd för missfall