Inlägg från: elinville |Visa alla inlägg
  • elinville

BF januari 2016

Hej hej,
    Plussade igår torsd och har också BF 19 jan!! Fattar inte riktigt än! Har två sedan innan, 5 och 8, och som gick på första försöket. Denna gången tog det sju månader. Är 35 i år så tänkte det kanske var för sent, men tji fick jag!

• elinville

Har inte haft några symtom, hade inte det med yngsta sonen heller, men nu slog det till illamående och ömma bröst! Vad har ni för symtom??

• elinville
    AnneliR skrev 2015-05-19 17:24:31 följande:
    Jag har också känt mig frusen sen plus, är lite smått frusen annars också men det har blivit värre nu. Jag känner av illamående ibland, ömma bröst (främst på em/kvällen) halsbränna och molvärk. Mår överlag ganska bra :) vilken vecka är du i?
    Mår som du! Framförallt svullen mage och halsbränna. Har mer ont i vanliga magen än livmoder regionen. Känns som om jag vore förstoppad och full av gas, varvat med en maginfluensa. Dvs svullen, ont i magen och illamående som sköljer över mig närsom under hela dagen. Inga kräkningar dock, tack o lov!

Har en tjej och en kille sedan och hade inga särskilda symtom men någon av dom... Frågan är nu, beror alla dessa symtom på min ålder (35) eller på att det är tredje graviditeten? Haha
  • elinville
    meejen skrev 2015-06-10 17:57:37 följande:

Finns det mer bra tips mot illamående än sötmandel?

Prova dig fram! Vissa saker funkar för mig vissa dagar medan jag näsran spyr på tanken av det nästa! Jag har också illamående hela dagen, dock aldrig kräks - har typ fobi för att kräkas. Har ett sug i magen liksom och blir svinhungrig/illamående snabbt om det går för många timmar mellan jag äter, och samtidigt får jag kväljningar när jag försöker äta! Frukt och nötter funkar bäst! Och sen har jag köpt såna där Extra Drops som jag går o suger på, funkar faktiskt bra!
  • elinville

Har Kub-test bokat till 6/7. Har beräknad BF till 17/1. Är också sjukt orolig för att det inte ska vara nåt liv alls...trots massor av symtom!

• elinville
    anaconda skrev 2015-06-23 21:52:11 följande:

Kub test idag, allt såg fint ut, livlig bebis phpi0lBJb65610.jpg

Härlig bild!! Fick du reda på ngt resultat?
  • elinville

Jag har varit sjuuukt trött och varit illamående vilket jag inte varit med mina två andra. Nu har tröttheten gett med sig något, men kan också bero på att jag har semester och möjlighet till vila på ett helt annat vis. Illamående har också lagt sig, men jag är väldigt äckelmagad och börjar klökas för minsta lilla. Imorse kräktes jag för första gången, det har jag lyckats undvika annars.

Är i v 11+2 och på måndag är det KUB....både nervös och orolig och förväntansfull

Är beräknad till 18/1, men gick över 7 respektive 14 dagar med mina två andra så min bm tyckte jag kunde räkna med att gå över även denna gång... Räkna därför med slutet av januari ist

• elinville

Jag har inte varit på mitt än men om jag fattat rätt så får man ett sannolikhetstal och utifrån det avgöra det om det är hög eller låg risk. Har man hög risk blir man erbjuden fostervattensprov.

Jag var på inskrivning för nån vecka sen förresten och tog då prover, och då bland annat ett blodprov som min bm lite skämtsamt kallade "sciensefiction-provet". Det kollar av bebisen blodgrupp redan nu så att om jag är Rh neg och bebisen Rh pos så får man den där sprutan redan innan. Förr fick man ju den direkt efter förlossningen. Någon mer som tagit det provet?? Enligt min så planerar man sluta med KUB-test till hösten här (Lund) och bara använda sig av detta blodprov eftersom man även kan kolla kromosomavvikelser, genetiska sjukdomar etc. Fräckt!!

• elinville

KUB gjort idag, allt var bra! Blev så glad när jag såg att det faktiskt var ngt där... Var så nervös för att där inte skulle vara ngt
    Jag kunde räkna bort down syndrom, så låg risk var det.

• elinville
    melissans skrev 2015-07-06 18:38:16 följande:
    Åh vad skönt!! Vad fick du göra på kub? Kollar dom längden å så på bebben? smile1.gif
    Ja dom mätte o kollade så den var i rätt strl i jämförelse med SM. Enligt detta UL så är jag två dagar längre gången men bebisen är så liten fortfarande så de ändrade inget BF denna gången. Sen kollade hon snabbt antalet foster (ett, som tur är ), att hjärta var där och slog, att där fanns matsäck och urinblåsa. Och så kollade hon att fostervatten fanns i tillräcklig mängd, och vart moderkakan hamnar (bakvägg). Och sen kollar hon ju nackspalten, det är ju den hela KUB går ut på och sen räknas det ut ett sannolikhetstal baserat på kvinnans ålder, nackspalten och de blodprover man tagit.
  • elinville
    mjj84 skrev 2015-07-08 20:38:11 följande:

Bara en fråga. Varför gör alla här KUB testet? Vad skulle ni göra vid negativa resultat?

Jag fyller 35 om en månad så risken är ju ökad för framförallt trisomi 21 (downs syndrom). Hade jag fått ett dåligt resultat hade jag inte gått vidare för att få något konstaterat (tex fostervattensprov), men jag hade kunnat förbereda mig för att sannolikheten är stor för ett barn med downs syndrom och allt vad det innebär. Hade inte aborterat!
  • elinville
    Eleonor01 skrev 2015-07-10 13:07:44 följande:

Ni som väntar syskon. Har ni berättat för era barn ännu? Hur gamla e de? Vi tänkte ta m vår 4 åring på första doppler lyssnandet å visa ul bilden. Tänker att det är så svårt att greppa om man inte får se å lyssna samtidigt eller tänker vi fel?

Våra barn är 5 och 8 så de förstår verkligen och berättar för allt o alla vi möter. 5-åringen tycker att vi kan börja kalla honom storebror redan nu för "på sätt och vis har bevisen redan kommit till oss". <3

Vi berättade efter KUB för vi ville ha alla korten på bordet när vi berättade.
  • elinville

Vecka 16+5 o allt är lugnt som i graven...
    är det verkligen nåt där inne?!?!?

Hur mår ni andra?

• elinville

27/8 är mitt RUL o hoppas så att jag känt (säkra) rörelser innan dess för annars kommer jag vara skitnervös!

• elinville

Grattis till alla som varit på RUL och att allt varit bra! Längtar till vårt som är nästa torsd så spännande men samtidigt nervöst, om det skulle vara något som inte är helt bra! KUB såg bra ut och jag känner fosterrörelser flera gånger varje dag och magen har växt massvis (!! Tredje barnet så magen vet vad som ska ske ) så allt borde vara som det ska

Vi tog inte reda på kön första gången, men andra gången. Denna gången ska vi försöka låta bli, det blir mer spännande så och många roliga diskussioner med barnen som är stora nu. Stor skillnad på att vänta syskon där storasyskon var 2 år och nu när de stora är 5,5 och 8! Mer än dubbelt så roligt!

Bjuder på en bild från igår, än så länge ser jag fötterna... v 18+3

Svar på tråden BF januari 2016