• minerva123

När kan syskon sova i samma säng?

Har en fråga inför framtiden! Vi har en 2-åring och en 3-månaders och bor i en trea. I det som nu är 2-åringens rum har vi en 120 cm resårmadrass utan ben. Om lillebror visar sig vara en lika närhetsälskande filur som storebror så ser jag det inte som omöjligt att de kan trivas med att sova i samma säng framöver. Men när kan man börja med det? Läste någonstans att barn under 1 år inte ska sova med syskon och hursomhelst kommer lilla att sova i vårt sovrum fram tills minst 1 år. Men efter det? Någon som vet eller har erfarenhet?

• Svar på tråden När kan syskon sova i samma säng?
  • Ego Lovers

Så länge båda barnen vill det är det okej!

Min son och dotter har varsitt rum men min son sov hos sin syster tills för ett halvår sedan och då fyllde han fjorton och lillasyster är elva

• Miss P
    Ego Lovers skrev 2015-05-16 22:38:27 följande:

Så länge båda barnen vill det är det okej!

Min son och dotter har varsitt rum men min son sov hos sin syster tills för ett halvår sedan och då fyllde han fjorton och lillasyster är elva

Skämtar du??? 
  • LindaJohanna

Varför skulle det vara ett skämt?

Mina killar sover gärna i samma rum fortfarande. Det är 13 och 15 och har vars ett rum men oftast (när ingen kompis sover över) lägger sig 13åringen antingen i brorsans säng eller i hans soffa. Ser inget märkligt i det. Bara en fin syskonrelation!

• green34
    Miss P skrev 2015-05-16 23:23:54 följande:

Köp en våningssäng istället tycker jag.

Exakt!
  • Griseknoen35

Våra sov nog från ca 3 och 1 år ihop. De sover mycket böttre tillsammans i samma säng än själv i olika sängar och de sover bättre bara dem två än när de båda sover mellan mig och deras pappa. De kan ju sova ihop när lillasyskonet är stor så storasyskonet inte kan råka lägga sig på sitt lillasyskonet i sömnen och kväva det.

• Griseknoen35
    Miss P skrev 2015-05-16 23:23:54 följande:

Köp en våningssäng istället tycker jag.

Meningen med att dela samma säng är att dem får närhet och trygghet av varandra. Väldigt många barn tycker i nte om att sova ensamma så då kan ett alternativ till att sova med föräldrarna vara att syskonen sover ihop. Väldigt vanligt förekommande. Våningsäng kan man köpa när baren själva säger att de inte längre vill dela säng.
  • green34
    minerva123 skrev 2015-05-16 21:32:13 följande:

Har en fråga inför framtiden! Vi har en 2-åring och en 3-månaders och bor i en trea. I det som nu är 2-åringens rum har vi en 120 cm resårmadrass utan ben. Om lillebror visar sig vara en lika närhetsälskande filur som storebror så ser jag det inte som omöjligt att de kan trivas med att sova i samma säng framöver. Men när kan man börja med det? Läste någonstans att barn under 1 år inte ska sova med syskon och hursomhelst kommer lilla att sova i vårt sovrum fram tills minst 1 år. Men efter det? Någon som vet eller har erfarenhet?

Dom kan ju sova i samma rum fast i varsin säng.
  • minerva123
    green34 skrev 2015-05-17 02:22:28 följande:
    Dom kan ju sova i samma rum fast i varsin säng.

Nja, som rummet ser ut finns det bara en vägg att ställa sängen mot. Varför tycker du att en t ex 2-åring och en 4-åring ska ha varsin säng (givet att de sover bra tillsammans och trivs)?
  • Novalilja

Mina döttrar som e 7 och 9 sover tillsammans, den lilla går alltid in till storasyster om hon skulle råkat somna i din egna säng. Ser inga problem i det, dom har ju själva gjort det valet. Förut kom dom alltid in till oss men då sover man som en kratta själv så det är jättebra att dom har varandra.

Svar på tråden När kan syskon sova i samma säng?