• lafille95

Sorgen efter Abort - Längtan efter ett barn

Hej alla där ute!

Tänkte börja med att säga att jag INTE är 44 år gammal. Jag är 19 år, men det gick inte att ändra...

I alla fall, jag har ett stort problem.

Gjorde en abort den 20 februari i år. Var då i vecka 8+3, och gjorde alltså en medicinsk abort.

Det var hemskt. Riktigt; otroligt jävla hemskt. Dels var det så jobbigt psykiskt; jag valde att inte ge mitt lilla embryo ett liv! :'( Dels så mådde jag fruktansvärt dåligt. Jag kom inte igång med att blöda direkt, utan fick ta en extra tablett då jag blödde så lite i början. Dessutom, hade jag fruktansvärda kramper i magen. Jag spydde även massor av gånger. Väldigt mycket. Jag och min pojkvän rekommenderades att ta en promenad, och under promenaden fick jag så obeskrivligt ont. Kan inte förklara den smärtan, men smärtan och hela aborten i sig, var det absolut värsta jag någonsin varit med om. ALDRIG IGEN! ALDRIG!

Dagen därpå skulle jag åka till Sälen med min familj + en annan familj... Hur kul var det, tror ni?... Hade inte berättat något för min familj, då jag ville hålla detta utanför min fam eftersom min mamma har en tendens att inte kunna hålla hemligheter, utan istället "berätta i smyg" för delar av släkten + hennes nära vänner...

Valde därför att bara berätta om aborten för min pojkvän (såklart, som också var med vid aborten), samt mina fem närmaste vänner. Berättade även för mina kollegor på dagiset där jag arbetar, eftersom detta innebar både ultraljud och undersökning(för att kolls hur långt gången Jag var + att jag heller inte hade beslutat mig för vad Jag skulle göra när ultraljudet gjordes). Dessutom så innebar aborten kuratortid, aborten i sig samt återbesök. Smidigast med tanke på min frånvaro, var därför att berätta för kollegorna.

Nu har det idag gått tre månader (!!!) sedan aborten. Och jag mår inte bra.. Det var värre i början, men varje dag tänker jag på aborten och hur långt gången jag hade varit för VARJE DAG... I dag hade jag tex. Varit i vecka 22+1, ifall jag hade hade gjot aborten. Skulle föda i slutet av september. Sjukt påfrestande och psykiskt jobbigt att detta tar upp den absolut största delen av mina tankar, dagligen. Längtan efter ett barn, är enorm. För varje dag, längtar jag till den dagen då jag ska försöka bli gravid (vilket antagligen kommer dröja i alla fall två år, om inget oväntat händer). För jag vet att det inte är lämpligt att skaffa barn just nu, även om jag så gärna skulle vilja... Saknar verkligen känslan av att vara gravid. Jag kände mig så stolt och det kändes otroligt att mitt lilla liv, växte i magen. Otroligt. Min kulle tyckte också att detta var jobbigt. Men inte lika jobbigt som jag tyckte. Han studerar i Gävle för tillfället, men har tidigare bott i Stockholm. Jag bor i Stockholm där jag både pluggar och jobbar heltid. Så ett barn är praktiskt sett inte passande just nu som ni kanske förstår; då vi ses ungefär varannan helg pga hans studier i Gävle.

Hoppas någon orkade läsa detta. Är så tacksam för råd. Jag behöver verkligen det, orkar inte med dessa påfrestande tankar hela tiden. Det tär verkligen på allt annst jag har för mIG... Har svårt att koncentrera mig på plugg tex. På grund av alla tankar på detta. Snälla, rara människor. Ge mig tips!

• Svar på tråden Sorgen efter Abort - Längtan efter ett barn
  • Becca021

Jag blev tårögd av din text och kan verkligen relatera till din beskrivning om smärtan och tankarna efter då jag varigt med om liknande men under mer tragiska omständigheter. Jag tror inte att det finns någon mirakel kur på hur du blir av med tankarna, jag gick hos kuratorn i 3 månader efter min händelse. Att skriva om det är min räddning prata med nån som varigt med om liknande och få stöd.

Med vänlig hälsning.

• VanjaSofie

Hejsan!

Jag förstår VERKLIGEN hur du känner dig och lider med dig.

Jag är 23 och fick den 17e april reda på att jag var gravid. Det kom lite som en chock då jag vid det tillfället år p-piller (Yasminelle). Jag var sjuk i februari-början på mars och missade ca 2 piller men det var ingenting jag direkt tänkte på förns senare. Har fått höra utav folk att "det är rätt svårt att bli gravid" och att man verkligen måste pricka in rätt tid i sin cykel för att kunna bli gravid så jag oroade mig inte särskilt mycket för det utan tänkte mer att "det kommer aldrig hända mig" Då jag har 12års bakgrund utav anorexi visste jag inte ens om det kunde vara möjligt för mig att bli gravid.

Det gick iallafall lite mer än en månad och min mens kom inte som den skulle. Jag hade precis börjat ett nytt jobb på en förskola så jag hade fullt upp med det och var rätt stressad så att mensen inte kom såg jag bara som stress-tecken. Hade lite i bakhuvudet "tänk om jag är gravid" men slog bort den tanken. Tills en dag då mensen var ca 1½ vecka- 2 veckor sen och jag började må illa från ingenstans. Pratade med en kompis över sms och han sa på skoj att "oj, du kanske är gravid, du borde köpa ett test". Följde med mamma+ hennes sambo och handlade och köpte clear blue digital bara på skoj egentligen och tänkte att "ja men jag testar väl då".

Någon minut efter att testet tagits visades texten "Gravid 3+" klart och tydligt vilket enligt förpackningen sa att jag var 5v + gången. Jag fick PANIK. Har varit tillsammans med min pojkvän lite mer än 1 år, vi båda bor fortfarande hemma och han pluggar. Ingen av oss vill ha barn, inte just nu iallafall. Jag vill ha det någon gång i framtiden och min kille vet inte om han vill ha barn alls så när jag berättade för honom var hans svar rätt klart: Du får göra abort.

Efter det tog nästan EN MÅNADS tid innan någonting hände egentligen. De kommande veckorna började jag verkligen få symptom. Svullna bröst, illamående, trötthet, svimfärdig och extremt doftkänslig(hade det t.o.m svårt med min pojkväns kroppsdoft att jag fick kväljningar i hans närvaro vilket var jobbigt för vård förhållande). Fick komma till en abortklinik där de först undersökte mig och då tog reda på att jag var i vecka 9+1 för att nu i torsdags göra en abort i v 11+0.

Gjorde alltså en medicinsk abort alldeles nyligen som gick bra tack vare oändligt med smärtlindring. Nu två dagar efter mår jag bra fysiskt igen(förutom att jag blöder en hel del men har inte ont på något sätt) men psykiskt känns det FRUKTANSVÄRT. Känner mig så ledsen och stundtals ångrar jag mig samtidigt som jag vet att detta var det bästa. Min älskade flicka (jag känner och tror starkt att det var en dotter) skulle dessutom haft beräknad födsel på min pojkväns födelsedag den 14 december. Ush, detta känns så tungt.

Om du känner behov av att prata av dig med någon i samma situation finns jag här. Tror det kan vara bra och nyttigt att få prata av sig istället för att bara ignorera allting och försöka "glömma bort" det.

KRAM

• Anonym (J)

Jag vet inte om jag känner medlidande. Jag är verkligen emot abort (om man inte har en RIKTIGT bra förklaring) och tycker man tänker genom något sådant ordentligt alltså.. :/ men så ångerfull som du verkar så mår du ju inte bra uppenbarligen.. Försök tänka att det var det bästa för barnet för ni kanske inte hade råd etc..

Svar på tråden Sorgen efter Abort - Längtan efter ett barn