Inlägg från: Anonym (hade behållit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hade behållit)

Chockad mor!

Jag har inte varit i din situation, men när jag försöker leva mig in i den tror jag ändå att jag hade behållit barnet... Det blir såklart jättejobbigt med tre små barn så tätt, men de växer ju upp... tänk på hur roligt de (förhoppningsvis) kommer att ha med varandra när de blir större.

Men jag är inte den som moraliserar över andras beslut, känner du att det vore oöverstigligt med tre små barn och kan tänka dig en abort, ska du givetvis göra det. Personligen tror jag bara att jag skulle ångra det. Och sen skulle jag göra mitt bästa för att knipa när det är december, och hoppas på ett januaribarn...

• Anonym (hade behållit)
    Anonym (Usch) skrev 2015-05-22 08:49:02 följande:
    "Knipa", för att det är bättre med ett "januaribarn". Så jävla löjligt tänkt.
    Det är bättre för BARNET, att slippa vara yngst och omognast i klassen. Man har många fördelar av att vara född tidigt på året, genom hela skoltiden. Mina barn är födda sent på året, ifall du tvivlar på mina värderingar och mitt perspektiv.
  • Anonym (hade behållit)
    Anonym (Julaftonsmamma) skrev 2015-05-22 09:19:13 följande:

Det är ett märkligt resonemang att ta bort ett barn bara för att det blir planerat i "fel" månad. Dom klarar sig nog ändå i livet ska ni se ; )

Bryr mig inte om när mina barn föds så länge graviditeten går bra och att barnet föds friskt. Och föds det inte friskt är nog datumet det sista jag tänker på!

Läs vad jag skriver istället för att tillskriva mig åsikter som jag inte har. Nu ångrar jag verkligen den förflugna kommentaren, jag borde ha tänkt mig för istället för att skriva uppriktigt, det är ju ändå familjeliv jag skriver på. Här är läsförståelsen begränsad.
  • Anonym (hade behållit)

Till TS: jag ber om ursäkt för den kommentaren som de övriga har reagerat på och övertolkat. HOPPAS att du har läst vad jag faktiskt har skrivit och förstår vad jag menar! Lycka till i vad du än beslutar dig för att göra!

• Anonym (hade behållit)
    Anonym (Julaftonsmamma) skrev 2015-05-22 09:29:41 följande:

Men jag håller inte med dig i att barn som är födda sent på året är mer omogna än andra, det handlar om individuell utveckling, och vill man är det ingen som hindrar ifrån att ditt barn börjar i en årskurs senare.

Nu tycker jag inte att vi ska förvandla detta till en debatt om decemberbarn, men det är självklart att det finns individuella skillnader. Allt är dock inte individuellt. På ett generellt plan finns det skäl att anta att ett års åldersskillnad har betydelse för barnets skolmognad. Detta avspeglar sig i statistiken över barn med adhd-diagnos (dvs att man tydligen misstar omognad för adhd):

"Pojkar födda i december löper 34 procents högre risk att behandlas för adhd jämfört med snittet för barn födda under första halvåret."
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omognad-hos-manga-pojkar/

"Enligt Ekot löper barn som är födda under oktober-december trettio procent större sannolikhet att få en adhd-diagnos jämfört med barn som är födda tidigare på året."
    www.doktorn.com/artikel/omognad-kan-bli-adhd-diagnos

Detta är givetvis inte skäl till att planera sina barn efter när man vill att de ska födas, eller - gud förbjude - skäl till att göra abort, och något sådant har jag heller aldrig påstått. Det enda jag har påstått är att barn gynnas av att födas tidigt på året, detta antagligen oavsett om de råkar vara individuellt extra mogna eller omogna för sin ålder.
  • Anonym (hade behållit)
    Anonym (Julaftonsmamma) skrev 2015-05-22 09:49:36 följande:

Nu var du lite mer utförlig i vad du menade iaf, sen får man ta till sig vad man vill ang statistik och annat. Men tror inte att det bara var jag som reagerade på sättet du skrev från början : p

Nej, det är tydligt att fler än du läste in mer i det än vad jag skrev.
  • Anonym (hade behållit)
    Lady Unicorn skrev 2015-05-22 10:02:26 följande:

Strunta i alla som tjafsar om att om du behåller så ska du knipa.

Bara för ordningens skull: det är ingen som har sagt att HON ska knipa.
  • Anonym (hade behållit)
    Anonym (Chockad!) skrev 2015-05-22 09:29:25 följande:

Ja jag har alltid trott att allt som händer sker utav en anledning.. 
    Men tror jag är rädd mest för att bli dömd av vänner och släkt. Rädd för att ekonomin kanske inte går ihop, vilket det inte bör göra. Rädd för att jag kanske inte kan dela upp min moderkärlek till alla tre barn.. Ja osv osv..Jag har massa kläder och vagnar och sängar. Men jag tror att det som talar emot är att ffolk ska tycka så mycket. Vet att svärmor och min egna mamma INTE vill ha fler barnbarn. Visserligen inte dom som tar hand om dom heller eller föder fram men ni försår kanske.

Jag struntar även i om det blir en december bebis eller en januari bebis.

Strunta i vad andra tycker!! Och ekonomin påverkas ju inte lika mycket av tredje barnet, då ni redan har nästan alla grejer och kläder (som ju kan ärvas). Svärmor och din egen mamma kommer säkert att älska detta barnbarn lika mycket som övriga, när de står inför fullbordat faktum.
  • Anonym (hade behållit)
    AlanaNadine skrev 2015-05-22 15:31:09 följande:
    VA? Var det här relevant?
    Ungefär lika relevant som din fråga. Herregud, läs tråden så ser du att du knappast var först att reagera. Men du är välkommen in i kampen om priset för familjelivs bästa värderingar och högsta moral.
  • Anonym (hade behållit)

Ska man verkligen prata om vad som är rationellt är väl det mest rationella att behålla ett barn som redan finns till, i synnerhet om man ändå har haft tankar om att skaffa ett syskon till. Kan inte tänka mig något mer rationellt än att göra undan småbarnsåren så fort som möjligt, och därefter skolan dessutom, istället för att sträcka ut hela den perioden av livet över ett större antal år.

Svar på tråden Chockad mor!