Anonym (Julaftonsmamma) skrev 2015-05-22 09:29:41 följande:
Men jag håller inte med dig i att barn som är födda sent på året är mer omogna än andra, det handlar om individuell utveckling, och vill man är det ingen som hindrar ifrån att ditt barn börjar i en årskurs senare.
Nu tycker jag inte att vi ska förvandla detta till en debatt om decemberbarn, men det är självklart att det finns individuella skillnader. Allt är dock inte individuellt. På ett
generellt plan finns det skäl att anta att ett års åldersskillnad har betydelse för barnets skolmognad. Detta avspeglar sig i statistiken över barn med adhd-diagnos (dvs att man tydligen misstar omognad för adhd):
"Pojkar födda i december löper 34 procents högre risk att behandlas för adhd jämfört med snittet för barn födda under första halvåret."
www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omognad-hos-manga-pojkar/
"Enligt Ekot löper barn som är födda under oktober-december trettio procent större sannolikhet att få en adhd-diagnos jämfört med barn som är födda tidigare på året."
www.doktorn.com/artikel/omognad-kan-bli-adhd-diagnos
Detta är givetvis inte skäl till att planera sina barn efter när man vill att de ska födas, eller - gud förbjude - skäl till att göra abort, och något sådant har jag heller aldrig påstått. Det enda jag har påstått är att barn gynnas av att födas tidigt på året, detta antagligen oavsett om de råkar vara individuellt extra mogna eller omogna för sin ålder.