Inlägg från: Anonym (AllanX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AllanX)

Chockad mor!

Jag tycker synd om dig- nu älskar du ju barn men det är ju faktiskt inte alltid så kul att ha så lätt för att bli gravid, vilket man sällan pratar om.

Men jag undrar om man kan veta om fostret kan ha tagit skada av p-piller- och försöket till abort (akutpiller?). Vet du hur det ligger till med den saken och hur skulle ni ställa er till om ni fick ett barn med svåra skador? Ni har ju två små barn som behöver mycket uppmärksamhet en lång tid framöver.

Jag vet ingenting om riskerna, ska jag väl säga, förutom att jag känner till att barn som man försökt abortera på andra sätt har fötts med stora skador.

Hur du än gör önskar jag dig lycka till!

• Anonym (AllanX)
    Anonym (Chockad!) skrev 2015-05-23 18:52:47 följande:

Okej... Jag har till 99 % valt att behålla barnet... Sambon vill INTE ha barn igen och definitivt inte såhär tätt..Har lagt upp orden att han inte behöver bry sig ett skit om detta!! Och inte heller hans släkt och varken min. Jag har INTE mage eller psyke till att göra en abort. När jag sa detta såg han väldigt chockad ut och säger "aha....... okej......"
    Folk får helt enkelt tycka jag är dum i huvudet eller allmänt modig... I dont care!

Kanske jag låter mina graviditets hormoner tala nu men jag kan klara detta!! JAg är beredd att tappa tålamodet för en kort stund, för att sedan ta mig upp och sätta mig i sadeln igen..

Hoppas du tänker efter i.a.f.Klart att hormonerna snackar. Bryr du dig om ifall du blir ensam med alla 3 ? fast menar du att han inte stödjer dig om du väljer abort heller?
  • Anonym (AllanX)
    Anonym (Jessi) skrev 2015-05-23 21:26:22 följande:
    Hon är gravid. Har du uppfattat det? Ganska långt gången.

Det är pappan som borde ta sitt förnuft till fånga här. Och du.

Får hoppas att pappan mognar under graviditetens gång.
    Hon måste faktiskt också tänka på sina två andra barn också. Och på sin egen kropp. Pappan ska ta sitt förnuft till fånga? Vi vet ingenting om hur deras ekonomiska situation ser ut och vilka andra förutsättningar som finns. 

Jag förstår att den här mamman egentligen bara tycks vara intresserad av de som säger: ja, föd! Men hjälper det ts? Och, ja, jag har genomgått en sen abort och jag har aldrig ångrat mig- hade jag fött det barnet hade alla andra blivit lidande.

Man måste kunna tänka rationellt trots hormoner.
  • Anonym (AllanX)
    Donum skrev 2015-05-24 07:03:26 följande:
    Och det rationella är att ha ihjäl sin avkomma om pappan inte vill ha barn?
    Jösses vilken drama queen! jag ska vara helt ärlig- jag tror inte att ts är helt ärlig.Och det är klart att det kan vara fel att ta död på ett långt gånget foster- men det beror på hur förutsättningarna ser ut annars. Hur kommer det att se ut om ts blir ensam med alla 3 barn?

Det är något som inte stämmer här...
    Anonym (Jessi) skrev 2015-05-24 02:07:03 följande:
    Jo, vi vet att dom bor i Sverige. Sannolikt iaf. Det säger en hel del om deras ekonomiska situation samt möjlighet till skolgång mm för barnen.

Pappan jobbar hela dagarna, skrev TS. Vi får hoppas att han har lön.
    Det finns folk som jobbar men ändå tvingas låna eller vända sig till soc. Men du tycker kanske att det är ok att skaffa barn under desa omständigheter?

• Anonym (AllanX)
    Anonym (hade behållit) skrev 2015-05-24 16:09:02 följande:

Ska man verkligen prata om vad som är rationellt är väl det mest rationella att behålla ett barn som redan finns till, i synnerhet om man ändå har haft tankar om att skaffa ett syskon till. Kan inte tänka mig något mer rationellt än att göra undan småbarnsåren så fort som möjligt, och därefter skolan dessutom, istället för att sträcka ut hela den perioden av livet över ett större antal år.

På sätt och vis har du förstås rätt- men jag funderade också på att tänk om detta barn välter hela familjen? Tänk om det fått skador av försöken att abortera det?
    Inte vet jag. Vi vet ju inte hur mycket belastning den här familjen klarar av. Och dessutom lär ju inte så tätt barnafödande vara bra för vare sig mamman eller barnen.
    Donum skrev 2015-05-24 16:45:17 följande:
    Det påstod jag inte. Jag ifrågasatte att pappans vilja är rationell i motsats till mammans. Med graviditeter förhåller det sig ju så att man inte kan halvabortera utan om föräldrarna är oense så blir det någons vilja som får stryka på foten.

Om TS gör abort mot sin vilja så räddas inte relationen. Han kommer att påminna henne om att det är han som är anledningen till att hon gjorde abort. Abort eller ej löser inte något relationsproblem.
    Abort löser inte relationsproblem- men det gör väl inte- och ska väl inte heller- ett nytt barn göra?

• Anonym (AllanX)
    Donum skrev 2015-05-25 13:23:05 följande:
    Jag skrev ju att relationsproblem inte löses, abort eller ej. Risken att relationen havererar är överhängande vilket som. Personligen, tror jag dock att risken än betydligt mindre i och med att TS behåller barnet eftersom de har två barn sedan innan. Talar jag för mig själv, så hade jag aldrig haft ihjäl min avkomma för att maken inte vill ha fler barn. Hade han ställt ett sådant krav för en fortsatt relation så hade vi separerat, definitivt.
    Tycker det är lie inkonsekvent att hävda sin rätt att behålla barnet- gentemot pappan - med att försvara behållandet av barnet med att det är hennes kropp och vilja- vilket ju verkar vara vad du gör indirekt- och sedan prata om att döda barnet.

Det är möjligt att det är försent för henne att göra abort, och ingen större vits att moralisera om heller. Men jag kan inte komma undan tanken på att det förmodligen ligger en hel del självbedrägeri bakom hennes beteende. Vi får väl hoppas att det blir bra hur det än blir...
  • Anonym (AllanX)
    Donum skrev 2015-05-25 16:21:17 följande:
    Va?

Jag har konsekvent hävdat att det inte går att halvabortera och följaktligen måste någons vilja stryka på foten oavsett vad man väljer. Jag ifrågasätter dock att pappans vilja skulle vara mer rationell än mammans. Därtill ifrågasätter jag att abort mot hennes vilja skulle rädda relationen som enligt somliga skulle förstöras av att de får ett till barn. Relationen skulle minst lika gärna förstöras av att hon gör abort. Vad menar du är inkonsekvent med detta?
    Men det enda argumentet till att hon ska få bestämma att barnet ska vara kvar, handlar väl just om att det växer i hennes kropp och att det i så fall är hon som måste genomgå aborten. Pappan har väl annars precis samma vetorätt vad gäller familjens storlek? I synnerhet om han ska vara med och försörja den, eller?
  • Anonym (AllanX)
    Ego Lovers skrev 2015-05-25 22:39:01 följande:
    Och din arbetsmiljö får DU ta med din närmsta rektor. Den ska inte föräldrarna behöva höra på och bli nedkylda att de inte vill vara med sina barn. Ta det med din rektor eller för och grundskolenämnden. I annat fall prata med föräldrarna om situationen på förskolorna idag. Att er arbetsbörda är för tung. Bli barnen röst! Förmedla barnens vardag till föräldrarna och be dom påverka politikerna. Men så länge ni skyller på föräldrarna att de inte vill vara med sina barn kommer ni aldrig få till en förändring. Förändringen kommer när du blir lojal gentemot barnen och gör deras röst hörda när deras föräldrar inte är med.
    Det är väl bra att de som arbetar med barnen talar ut och säger ifrån. Menar du på fullt allvar att någon som arbetar heltid och har egna barn också ska vara barnens röst- åt de andra föräldrarna? Man ska bara klämma ur sig ungar och sedan dumpa dem på passning. Och när sedan något händer barnen för att grupperna är för stora, vem tar då ansvaret?

Du kunde ju själv uppmuntra de som arbetar med barnen!
  • Anonym (AllanX)
    Anonym (girasol) skrev 2015-05-25 22:59:19 följande:

Jag har fem barn varav de fyra första är födda inom loppet av 6 år. Det fungerade utmärkt. Den femte är en sladdis med ett hopp på tio år. Men mellan trean och fyran har jag fjorton månader. Att ha tre blöjbarn samtidigt var inte mycket jobbigare än att ha en som jag har nu. Man är så uppe i det tycker jag. Vi hade tänkt skaffa två sladdisar tätt men nu blir det inte så. Var dock en tvillinggraviditet till vår stora lycka men tyvärr miste vi ena barnet, den andra föddes i v 32 och förlossningen slutade med fem timmars operation där man tvingades ta bort livmodern för att rädda mitt liv.

beslutet hur du ska göra är ditt eget, vill mest påpeka att det kan fungera alldeles utmärkt med flera barn tätt. Lycka till hur du än väljer att göra.

Det låter ju ganska hemskt att du höll på att mista livet - kul att du är glad över barnen så klart. Och tänk om det inte hade gått bra för dig, och pappan hade blivit ensam med alla barnen. 
  • Anonym (AllanX)
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 08:40:15 följande:
    Jobbar man med barn får man banne me vara barnens röst och berätta för föräldrarna när föräldrarna inte kan vara med sina barn utan lämnar dom till förskolan hur det är på förskolan. Föräldrarna kan omöjligt vara på två ställen samtidigt. Och vill man då ha en förändring på sitt arbete är det väl bra att berätta för föräldrarna att tyvärr fick vi ställa in skogspromenaden pga att vi var en kort och vi fick inte ta in vikarie. Idag kissade xxxx på sig för ingen han hjälpa honom vid toan för vi får inte sätta in vikarie. Då har föräldrarna möjlighet att ryta ifrån hos rektorn att sätta in vikarie, resurs eller mer personal om så behövs. För barnens skull men även för den befintliga personalens skull.
    Och då är det väl utmärkt att folk som jobbar med barn, berättar hur verkligheten ser ut för dem på ett allmänt forum. Varför inte? Då kan man ju nå fler - du tycker att de båda ska ta hand om barnen, hålla reda på vem som gjort vad och sedan vara barnens röst- men f*n ta dem om de vågar yttra sig i ett forum???

Genom att skriva i forumet kan ju föräldrar få sig tankeställare och själv agera barnens röst.

Det är du som måste ta hand om dina egna problem, om du mår dåligt av att behöva läsa om det här. Eller varför inte vara låta bli att läsa?
  • Anonym (AllanX)
    Ego Lovers skrev 2015-05-26 20:39:51 följande:
    Hur ska jag kunna veta att fröken Anna inte har kunnat hjälpa min son Kalle idag för att de har personalbrist så Kalle kissade på sig hela två gånger för han inte fick upp knappen på byxorna för ingen kunde hjälpa honom för Lena var upptagna med Rut som bajsat i blöjan och Eva hade de andra barnen på vilan tex. Det kan inte förskollärarna berätta öppet på ett forum eller anse att barnen får skylla sig själva för mamma är ju inte med.
    Hur tänker du nu?
    Donum skrev 2015-05-26 12:55:17 följande:
    Det argumentet har jag inte framfört alls. Medicinskt så kan man dock inte tvinga någon till ingrepp i sin egen kropp. Jag ifrågasätter att pappans vilja är mer rationell än mammans och att relationen räddas av att hon gör abort.
    Ja, här är ju mannen så klart i underläge. Ska kvinnor göra som män alltid gjort- utnyttja situationen?

• Anonym (AllanX)
    Anonym (girasol) skrev 2015-05-26 23:46:14 följande:
    Ja men att det skulle bli en komplicerad förlossning vet man ju inte innan. Risken att dö i barnsäng är väldigt liten. Så sett i relation till att exvis dö i annan sjukdom eller olycka torde vara större.

Däremot sa läkaren som förlöste och sedan opererade mig att hade man klarat behålla livmodern så hade det varit en känd risk för kommande graviditet och därmed hade de bestämt avrått för det. Och jag var alldeles för nära döden den här gången för att våga chansa på ett barn till om jag hade kunnat.
    Tog de bort den med en gång? Mår du bra nu? Det kan ju inte vara lätt att genomgå operation och förlossning på en gång- eller så är det lika bra att göra allt på en gång.
    Donum skrev 2015-05-26 21:52:17 följande:
    Hur menar du?

Är det att utnyttja situationen att låta bli att ha ihjäl sin avkomma?
    Nja, hur ska man säga- det går förstås inte att göra det till hälften. Det hade ju varit en annan femma om de bestämt tillsammans att det inte ska bli fler, än att det antingen hänger i luften eller att de vill ha fler senare.

Däremot tycker jag att ts ändå måste ta in pappans argument- vad de nu än är. Han måste ju få komma till tals i.a.f

• Anonym (AllanX)
    Donum skrev 2015-05-27 23:09:02 följande:
    Men det har han ju fått. Han har ju sagt att han inte vill ha fler barn.
    Det kan ju finnas goda skäl till varför han inte vill det, eller hur?
  • Anonym (AllanX)
    Donum skrev 2015-05-28 14:49:52 följande:
    Ja?

Förändrar det något?

Du tyckte att han skulle få komma till tals och det har han fått. För du menar väl inte att "komma till tals" betyder "få sin vilja igenom" ?
    Jag tror att det ligger mer bakom än att ts "vill ha", men pappan "inte vill" ha barn.
    Är det självklart att ts ska få sin vilja igenom?
    Han har kanske argument som ts inte vill tala om, och som skulle förklara en hel del, varför vände hon sig annars till ett forum, helt ärligt?
Svar på tråden Chockad mor!