Chockad mor!
Jag skulle föda, men boka tid för sterilisering så snart det går efter förlossningen. Då vet du att det kommer att bli jobbigt nu med tre små barn, men det är en begränsad tid, och sedan kan det aldrig hända mer. Sedan är du klar med barnskaffandet för alltid, och barnen växer upp och det blir bättre och bättre för varje år.
Jag tror nämligen att du kommer att få dåligt samvete om du gör aborten. Det är bra att det finns abort, men det är en nödlösning för tjejer som blir gravida när de är alltför unga, eller sjukliga, eller bostadslösa, eller när pappan sviker eller är en misshandlare som kommer att använda barnet som slagträ resten av livet. Det är inte för vanliga, normala människor som lever under ordnade förhållanden.
Men se till att du genomför steriliseringen sedan, för annars är du bara där igen med en fjärde graviditet - det funkar ju uppenbarligen inte för dig att skydda dig.
Lycka till!
Och varför försöker du få ts att genomgå en sterilisering, vad vet du om hon vill det eller inte? Hon vill kanske ha fler barn i framtiden, hon har tex själv skrivit att hon gärna vill ha fler barn! Dessutom, om dom nu VILL genomgå en sterilisering så är det ju mycket enklare, smartare och säkrare att ts man gör det istället, det är ett betydligt enklare och säkrare ingrepp! Det går dessutom i vissa fall att återställa, om man har tur och det har gjorts bra. Men sterilisering är inte att rekommendera om man inte är HELT säker på att man aldrig vill ha fler barn!
Ts, du bestämmer hur du vill göra, det är din kropp och ditt liv, du ska absolut inte behöva ta hänsyn till dina vänners och din familjs åsikter, det är inte deras sak eller plats att yttra sina eventuella åsikter högt överhuvudtaget, vad har dom med saken att göra? Det är upp till dig, och eventuellt din sambo, beroende på om du vill låta honom vara delaktig i beslutet eller ej, men i slutändan är det helt och hållet ditt beslut! Och jag vet att det definitivt är möjligt att ha tre småbarn samtidigt, om än tufft! Jag är först i en syskonskara på tre barn som kom relativt tätt, och mina föräldrar klarade det bra, även om det såklart var tufft de första åren. Men så har jag och mina syskon haft väldigt stor behållning av varandra också, vi har lekt tillsammans mycket och står varandra nära även nu i vuxen ålder.
Lycka till ts, tänk igenom det noga och försök att tänka ut vad du skulle ångra mest, en abort eller att behålla ett barn (ingen värdering eller dömande från min sida alltså, jag är helt för aborter och anser att alla som inte vill ha barn av någon anledning ska få göra abort!).