• Nattöga

BF februari 2016

Nattöga
    26 år
    BF 4/2
    Inga barn sen tidigare

• Nattöga
    Desideri skrev 2015-06-03 14:06:01 följande:

Åh vad tidigt ni fått era tider. :D Jag ringde också mvc idag. Fick tid för inskrivningssamtal osv den 23/7 och tid för kub den 30/7. Lååång väntan kvar :)

Min sambo var iväg och kom hem sent när det hunnit bli mörkt ute. Så jag släkte ner i hela lägenheten och tände enbart ugnen och la en bulle i den. Sen väntade jag i soffan. Köket är det första man går förbi när man kommer i hos oss och precis som jag tänkt kikade han in i ugnen innan han gick in till mig i vardagsrummet. Han förstod inte alls förens han frågade högt "har du en bulle i ugnen?". När han fattade kom han fram till mig, peta på mig och fråga samma igen, pussa och krama mig och sa sen "grattis till oss". Jättemysigt var det. :)

Jättemysigt sätt att berätta ju!
  • Nattöga

Intressant för en newbie som mig att se hur det kan variera från person till person när mammabyxorna måste på... Jättetidigt för vissa, senare för andra och kanske inte alls för ytterligare andra? :o Sorry... Är så fashinerad av allt såhär första graviditeten!

Grattis alla nya förresten!

Någon som har tips på hur man ska låta bli att oroa sig för mf i onödan? :s Jag är lite besvärlig för mig själv där....

• Nattöga
    IdaSofiaa skrev 2015-06-04 10:04:51 följande:

När ska man berätta för cheferna på jobbet egentligen? Vill ju inte berätta för tidigt om det skulle gå åt skogen, men samtidigt har de ju tystandsplikt. Anledningen till min fråga är för att jag jobbar på ett sjukhus på Hjärtmedicin, en akutvårdsavdelning. Mycke stress, tunga patienter som vårdas med tung hjärtsvikt som kan behöva hjälp i säng, mycke uppdragningar i säng. Körningar ner till IVC-kranskärlsröntgen och vanlig röntgen.  Är i Vecka 5.

Precis på tal om det faktiskt... Jag jobbar också inom vården där det förekommer tunga lyft... Är det bara en myt att det är farligt för bebis om man lyfter tungt under graviditeten, eller är det så på riktigt? Och som sagt... Hur dags bör man säga till chefen? 
  • Nattöga
    Darimna skrev 2015-06-04 10:10:09 följande:
    Jobbar man på sjukhus bör man berätta på en gång. Det är bra att de vet det. 

Dels för din skull med tanke på infektionsrisk och vissa arbetsuppgifter som kanske inte är lämpliga för gravida, dels för deras för att det kan när som helst hända att du måste rusa iväg och kräkas eller att du blir dyng-trött och får svårt att fokusera och de bör då veta varför.

På de flesta andra jobb kan man ju likväl vänta till efter v 12 eller ännu längre om man vill
    Låter rimligt... hur är det med smittor? Bör man hålla sig undan från patienter med det? Eller är det lugnt sålänge man håller basal hygien?
  • Nattöga
    Darimna skrev 2015-06-04 10:19:04 följande:

Det vet inte jag, jag är inte doktor

Känner några som jobbar på sjukhus bara och därför fått höra hur viktigt det är att berätta om graviditet så fort man vet om den då. 

Men skulle gissa att det är olika med olika smittor. Nog bäst att ta reda på det.

Haha, okej ^^ Du lät så insatt så trodde nästan du var det ;D
    Men ja, är väl bara att ta reda på ^^

• Nattöga

Då kanske man inte behöver noja sig jättemycket kring lyft i alla fall :)

Jag väntar nog med att berätta för chefen tills jag vet om jag lyckas ta mig förbi v.12.... Hm... Och kollegorna. Är ju på privat företag, så det skulle inte sprida sig så som det kan göra på en avdelning (tror jag), men man vet ju aldrig!

Är det bara jag som lutar åt att jag INTE vill ta reda på könet? :D

• Nattöga
    Vick82 skrev 2015-06-05 09:11:53 följande:
    Grattis! :)
    Skicka gärna ett privat mess med mailadress så lägger jag till dig. Gruppen går inte att söka på på facebook!
    Fick du pm-et med min mail? ^^
Svar på tråden BF februari 2016