Inlägg från: IdaSofiaa |Visa alla inlägg
  • IdaSofiaa

BF februari 2016

Hallojs brudar!! Underbart med plus!!

Plussa den 28/5 på min sambos födelsedag och ja...de blev en fin födelsedagspresent. Förstod ända sen Äl att de va nått på gång med mensvärk som kom o gick, bröstvårtor ömma som jag vet inte vad, trodde inte att det skulle ta sig på en gång. Började med folsyra 1 maj för hinna med några månaders knaprande och inte få + fören i slutet av sommaren/hösten där någonstans då sambon sa att vi skulle försöka i slutet av sommaren. Får hoppas att allt går väl, för oss alla!

Annars har mina symtom vare Mensvärk, molande av och till och ibland riktiga hugg som hållt i sig en 10 sek som sen gått över i molande. Ömma, varma och tunga tuttar...har inte så små sen innan så dessa lär ju växa till förbannelse känns det som. Tröttheten har nu slagit till och sover som en stock på kvällarna efter jobbet kan knappt hålla ögonen öppna.

Tog min första fragminspruta imorse då jag år 2013 fick lungemboli i samband med avbruten graviditet och p-plåster. Var på ett tidigt ultraljud igår hos Smvc och allt såg normalt ut för min gångna tid, ca 4-5 veckor, svårt att se men livmodern var större och en liten liten vit prick syntes. Inskrivning lite tidigare på måndag på mvc och hoppas allt ser bra ut då med.

Spännande att det finns ett gäng som plussat i maj =) Hoppas det går väl för oss alla och GRATTIS!!

• IdaSofiaa

När ska man berätta för cheferna på jobbet egentligen? Vill ju inte berätta för tidigt om det skulle gå åt skogen, men samtidigt har de ju tystandsplikt. Anledningen till min fråga är för att jag jobbar på ett sjukhus på Hjärtmedicin, en akutvårdsavdelning. Mycke stress, tunga patienter som vårdas med tung hjärtsvikt som kan behöva hjälp i säng, mycke uppdragningar i säng. Körningar ner till IVC-kranskärlsröntgen och vanlig röntgen.  Är i Vecka 5.

• IdaSofiaa
    Nattöga skrev 2015-06-04 10:10:28 följande:
    Precis på tal om det faktiskt... Jag jobbar också inom vården där det förekommer tunga lyft... Är det bara en myt att det är farligt för bebis om man lyfter tungt under graviditeten, eller är det så på riktigt? Och som sagt... Hur dags bör man säga till chefen? 

Det jag har läst mig fram är att de med tunga lyft är så himla individuellt, visst man ska inte lyfta mer än nödvändigt. Men är man van att lyfta tungt och är stark i kroppen så har jag läst att det inte ska vara någon fara. Mellan 15-20kg står  det i de flesta forum räknas som tungt. Sen finns de ju de mödrar som bär på sina små barn samtidigt som de är gravida och de väger ju med några kilo.

Om  man tänker sig med infektionsrisker så är den basala handhygienen den bästa, vet man av att man blir förkyld lätt så ska man såklart undvika dess situationer. Väntar tills på måndag iaf, inskrivning på mvc så ser allt ok ut så får man väl berätta till cheferna. Sen till övriga personal man arbetar med så får man försöka smita undan vissa saker och låta upptagen ;) Vet att det skulle sprida sig som en jävla löpeld på avdelningen så det tänker jag inte låta ske.

• IdaSofiaa
    lilleräkan skrev 2015-06-04 18:59:56 följande:

Förresten! Någon annan här som är vegetarian? Och har erfarenhet av vegföda under graviditeten? 

Min mamma åt mycket vegetariskt när hon väntade mig eftersom hon fick kväljningar ibland av kött...och mej veteligt så är de inge fel på mig ;) Är väl som jag är när jag inte blev som jag skulle...hahaha
Svar på tråden BF februari 2016