Inlägg från: lilleräkan |Visa alla inlägg
  • lilleräkan

BF februari 2016

Hej alla Bf-are i februari :)

Jag plussade den 2a juni! Beräknad bf då i den 10 februari. Ska bli spännande att följa denna tråd och byta ut tankar med er!

Det är mitt första väntade barn och har aldrig varit gravid tidigare. Det är med stor skräckblandad förtjusning. En helt ny värld väntas och jag är minst sagt helt känslofylld och nervös med tusen frågor.

Jag bor uppe i umeå med min kille som är samma ålder som mig. Vi har massvis med funderingar på hur detta ska gå. Han är mitt i utbildning och jag har ingen alls men ska börja läsa upp mina betyg i hösten. Vi har inte berättat om graviditeten för någon då vi har träffats relativt nyligen och är rädd för att utomstående ska påverkar vårt val.. Ingen av oss vill göra en abort. Valet känns säkert men ändå så många funderingar om kanske ändå onödiga praktiska saker...

Mina gravida symtom är att jag är hungrig hela tiden, när vi haft sex gör det jätte ont i livmodern, jag mår illa och är fruktansvärt trött, lite light snabbt humörsvängningar + sammandragningar i magen och ont i ryggen.. min fiffi är också lite svullen. 

• lilleräkan
    AngelinaAr skrev 2015-06-04 18:22:38 följande:

Haha fiffi :)

Jag äter som ett svin

Skit ont i korsryggen jag dör:)

Men älskar känslan jag svär...det är ngt speciellt när man är gravid.. Hoppas alla mår braaa

Har du fått speciellt cravings eller är du som jag, äter bokstavligen allt!

Jag gillar också känslan. Jag känner mig typ viktig och väldigt väldigt stoltSkrattande
  • lilleräkan

Förresten! Någon annan här som är vegetarian? Och har erfarenhet av vegföda under graviditeten? 

• lilleräkan
    ullis1990 skrev 2015-06-04 21:25:31 följande:

Halloj! Jag plussade på morsdag och har bf 6/2 :) skulle gärna gå med i en fb-grupp, lättare att skriva där, lite mer personligt :) hur gör man för att gå med?

Vad kul på morsdagen och allt!Hjärta
  • lilleräkan
    Darimna skrev 2015-06-05 09:39:58 följande:
    Ja, jag är vegeterian. 

Förra graviditeten fick jag sån järnbrist att min barnmorska övertalade mig att köpa ett paket köttfärst och äta Tungan ute Kräks

Men den här gången börjar jag i god tid med organiskt bundet järntilskott från Holistic
    Haha hoppsan! Gjorde du det då?

Ska fara på appo idag och köpa järn!

Igår blev vi solklara med att vi ska behålla barnet och vi räknade också ut nytt bf datum och det blev ju 4 februari och inte 10onde.
  • lilleräkan
    Darimna skrev 2015-06-05 11:58:09 följande:
    Ja det gjorde jag. 

Fick bukt med järnbristen efter det också. 

Järn är knepigt, ibland kan inte kroppen ta upp tillskott oavsett hur mycket järntabletter man trycker i sig. Men blutsaft ska vara bra och jag hoppas de här jag har från Holistic funkar också. Det är inte vanliga järntabletter utan de ska vara mycket lättare att ta upp
    Jag har också hört att järn kan vara knepigt för kroppen att ta upp. Kollade upp blutsaft och läste om det. Såg mycket skonsammare ut! Ska ta en närmare titt på det
  • lilleräkan
    Tvåönskarblifler skrev 2015-06-05 13:52:01 följande:

Hej på er! Plussade för ca 1 vecka sen, lite oväntat. Tror det är beräknat till 1/2. Min fjärde graviditet. Nr1 missfall i v 12. Nr2 blev ett änglabarn i v 32 och Nr3 blev en tös som fyller 2 snart. Är nu i v 5+4 och med diverse tråkigheter i bagaget så är mina förhoppningar inte så höga såhär tidigt i grav. men känner ändå att jag gärna ansluter till en grupp ???? Hoppas det är okej!

välkommenHjärta
  • lilleräkan
    Nattöga skrev 2015-06-05 11:54:46 följande:
    Grattis till beslutet, eller vad man säger när nån bestämt sig! Kul att ni också har 4/2, det har jag med! :D
    Va kul med samma datum!

Allt känns så bra. Mycket av oron bara släppte när vi satt i all ångest hit och dit bland tankarnas besvär. Frågan "ska vi behålla det" ställdes för sjuhundraelfte gången och vi båda ba -Ja nu kör vi :)

Det känns super bra!
  • lilleräkan
    IdaSofiaa skrev 2015-06-05 19:04:44 följande:
    Min mamma åt mycket vegetariskt när hon väntade mig eftersom hon fick kväljningar ibland av kött...och mej veterligt så är de inge fel på mig ;) Är väl som jag är när jag inte blev som jag skulle...hahaha
    Skönt! Nu har jag pratat med många mamavegetarianer och känner mig lugn ang min kost. Det enda jag ska tänka på att kolla upp är ifall jag har b12 brist! 

"Är väl som jag är när jag inte blev som jag skulle"
    Klockrent
  • lilleräkan
    Miss Vickan skrev 2015-06-05 23:26:18 följande:

Hej! Ansluter mig gärna om det är okej? Plussade i onsdags eftermiddag med CB digital på bim -3 så bf borde bli omkring den 12/2-16, om allt går som det ska. Är 33 år och har ett tvillingpar på 9 år sedan tidigare. Visste innan jag tog gravtestet att jag var gravid. Fick så galet ont i brösten så jag inte kunde sova på natten plus illamående, molvärk, uppe och kissar på nätterna, yr i huvudet och hugg i sidorna av tjejmagen när jag reser mig upp för fort. Inget jag brukar ha om jag inte är gravid :) Tycker jag har lite väl mycket symtom redan, är ju bara i v. 3+5 liksom. Håller tummarna för att det bara är ETT barn i magen istället för två den här gången ;)

Välkommen du med! Jag har aldrig varit gravid och jag är också väldigt tidig i min grav, v5 någonting och jag känner av jätte mycket symtom, det trodde jag aldrig. Trötthet yrsel, hungrig, må illa, ÖMMA bröst, kissnödig, humörssvängningar, ont efter sex(dock bara hänt en gång efter den gången har vi tagit et försiktigare och då har det gått bättre), ont i ryggen.. jaa jag har säkert missat något också. Känns verkligen som att man är gravid!

Sen så står jag i led från både min mamma och pappa att få tvillingar så vi får väl se vad som finns i magen! Hur var det att ha tvillingar i magen? 
  • lilleräkan
    Anna_längtar_barn skrev 2015-06-10 09:50:38 följande:

Jag har också börjat få flytningar. Ganska mkt! Har trosskydd idag och det känns lite märkligt därnere.. Lite som när jag har mens.

Svider lite i muffen också, men det kanske inte är nåt konstigt?!? Nån annan som det svider på?

Jag har också mycket vita fylliga flytningar.. Jag har återkommande uvi men det har jag haft i flera år så det har inte med graviditeten att göra.. Men har läst att det är lättare att få uvi under grav? Kanske är nått påväg för dig? Drick mycket vatten med pressade citroner eller lime!
  • lilleräkan

Hej alla! Behöver er hjälp. Min mage är super trög.. Hur ska jag få igång den? Känns som jag har provat allt och bott på fass, Google och familjelivtrådar och nu kan jag knappt äta eller dricka mer för det får inte plats för att jag inte kan popo.. ????

• lilleräkan
    friduss skrev 2015-06-10 20:25:51 följande:

Jag har alltid lidit av förstoppning, även när jag inte var gravid. Jag har två tips. Börja dagen med ett glas ljummet vatten, drick sedan MYCKET vatten under dagen (2 liter typ) gör det till vardag att alltid äta linfrön, kartinplommon och andra laxerande livsmedel. Sen kan jag tipsa om microlax, som är akut laxeringsmedel (fungerar på en halvtimme, håll dig tills det sprutar typ, haha) och sedan finns något som heter inolaxol receptfritt på apotek, smakar skit men gör gott. Lactulos finns med men för mig blir det bara gaser av den! Dock är den snäll för tarmen och godkänd vid graviditet, har köpt den idag, fungerade ganska bra ändå!

Tack tack tack tusen tack!! Jag har druckit jätte super mycket ljummet vatten idag! Köpt barnmatsburkar med passerade katrinplommon, och kokosolja för att "smörja" tarmen.. Nu har magen verkligen vaknat till liv. Det rör om sig där inne. Än så länge inge kalabalik besök på toan men det kommer väl, hoppas jag! Har gjort mini tvåan 3 gånger sen i början av maj, helt sjukt. Fått läkartid imorgon så ska se om jag kan få ut nå vettigt av besöket! Annars så rekommenderade också barnmorskan lactulos. Så ska väl köpa det å ha hemma, är ju något i alla fall
Svar på tråden BF februari 2016