• Elilia86

BF februari 2016

Hej, jag är ny här och är i v.6. Jag har en 2 årig son sedan innan men det tog sin tid att bli gravid... (samma med första). Vågar ännu inte hoppas allt för mycket innan v.12, då kan jag andas ut! Bf är runt den 17-20/2 2016, app/internet och bm säger olika ????

• Elilia86

Va kul med så många som plussar! Jag undrar om det är några fler här som är från Umeå eller I närheten?

• Elilia86

Busan00: Ja e gravid me andra barne, ja går också runt och är små hungrig hela tiden, sugen på nått, bara nått! Vet inte vad.. och illamående till och från på de. Känns me som om ja kommer gå upp en hel del den här graviditeten om ja inte börja må bra illa ???? Så va de inte alls förra gången, då gick ja upp allt som allt 12kg.

• Elilia86

Busan00: Nej så mycke ska man inte behöva ha gått upp redan! Jag måste fixa vågen och hålla lite koll! Tycker jag ser uppsvälld ut konstant och som du säg så fort man stoppar i sig nått bli de än värre...

Desideri: Jag har också funderat på de! För vår del blir de inte förens 1-2 veckan i augusti, men har funderat på att köpa en tröja till vår son där de står "Jag ska bli storebror" på, och till släkten bortöver skickar vi en bild på honom med den tröjan ????

• Elilia86

Hej, jag var på inskrivning hos Bm igår, alla blodvärden osv såg bra ut och vi bokade ultraljud till den 21/9. Längtar så! Fick ett mer ordentligt svar av Bm att bf är beräknat till 20/2.

Hur har ni gjort med era familjer/vänner/släkt, när berättade/tänker ni berätta för dem om graviditeten?

Vi tänker göra så som med första barnet, vänta tills de här 12v har gått. Jag skulle egentligen vilja berätta nu för de är en sak som gör att det känns mer verkligt, visst jag känner av alla symtomen mycket mer och tidigare den här gången, trots de känns de ännu lite overkligt.

• Elilia86

Bm kollade bf med snurran, blir spännande att se hur bra de stämmer med ul!

Fraizer: Håller tummarna för att allt ser bra ut för dig med! Precis så känner jag med! Och att kunna slippa motivera till varför man väljer att inte dricka.

Erna90: Jag förstår, en liten speciell situation ni hade där. Är det ert första barn?

• Elilia86

Jag har tvärtom vad gäller mat, jag blir illamående men måste äta för att dämpa/bli av med det så jag har lagt in mellanmål och kvällsmål. Funkar rätt bra.

Anonym (småland) Jag känner igen det där med att bli illamående bara av tanken på en viss lukt! För min del är det kaffe (som jag slutat dricka redan), jag reagerar också på vissa lukter, i dag var de en body lotion.

• Elilia86

Mina symtom tror jag ha lagt sig lite men som flera andra säger känns de mer andra dagar.

Är det någon som är känslig för vissa lukter?

Jag känner som många andra av kaffe lukten och blir illamående av den, men den senaste är doften i klädaffärer eller typ hemtex, jag kan inte gå in i en klädaffär eller ha nya klädesplagg (som inte är tvättade) på mig.

• Elilia86
    emma86 skrev 2015-08-11 01:33:58 följande:

Har bf i feb. Inget datum eller så än, men vi ska på första besöket med kub och inskrivning nu på torsd. Är första barnet för både mig och sambon, båda 29 år.

Hoppas på att illamåendet ska avta snart, men annars känner jag mig ganska ok. Tröttheten börjar avta, om än jättetrött på kvällarna och sover ovanligt bra för att vara mig (förutom idag uppenbarligen... Nä men växtvärk (?) som spökar just nu...). Är i v 13 (12+3).

Kul att följa andra som ligger kring samma vecka som en själv

Hej Emma och välkommen till gruppen! Jag är också 29 år men väntar andra barnet nu, jag är också i v.13 (12+3 idag ?) vår bf är den 20/2 så om det inte ändras i morgon på erat kub borde de va runt 19/2 för er. Illamåendet har inte avtagit helt för mig heller samma gäller tröttheten.
  • Elilia86

Erna90: Jag har fått mage som syns om jag inte ha på mig nått väldigt luftigt, jag ska ha mitt andra barn, är inne i v.13 :)

• Elilia86

Jag känner också igen det många skrivit om att illamåendet kommit tillbaka, men inte lika mycket och bara vissa dagar.

Vår rul är den 21/9, längtar verkligen! Orkar inte oroa mig för om de skulle vara nå fel, jag ser bara fram emot att få se de lilla livet och ev få veta vad de blir!

Min man kommer följa med, om allt går som jag vill och barnet inte få för sig att ploppa ut allt för snabbt en vardag (han jobbar då). Han fixade de bra sist, servade mig med lustgas, dryck och proteinbar!

• Elilia86
    Linda8110 skrev 2015-09-03 06:49:00 följande:

Jag kanske missförstod vad du skrev, men ska inte din man följa med på förlossningen om du föder när han jobbar?!?!?!

MammaMia88 skrev 2015-09-03 09:53:50 följande:

Tror hon menar att förlossningen kanske går snabbt, så barnet föds innan han hinner hem.....fast jag kanske missförstod också :-P

Linda8110

Jag menar att han ska med så klart men som MammaMia88 skrev är det en fråga om han hinner, det gick rätt snabbt sist och det var första så inför den här gången tänket jag vara förberedd och åka in tidigare.
    Anonym (Småland) skrev 2015-09-03 12:53:48 följande:

Jag kommer se till att sambon schemalägger sista veckorna före bf samt efter bf med arbete hemifrån. Vi bilpendlar åt varsitt håll från staden vi bor i (jag 50 min, han 30 min) men han är konsult så han kan ha betydligt längre också, dessutom ska jag föda i en annan stad än där vi bor och dit är det 1.5 timmar. Så sista två veckorna före planerad förlossning kommer vi båda två att bo i staden där jag ska föda Hoppas inte ungen får för sig att komma alldeles för tidigt!

Anonym (småland)

Va bra att han kan jobba hemifrån! Är ni där två veckor innan så borde ni ha bra marginal. Är det första barnet? Vår första kom 10 dagar tidigare, de hade inte vi räknat med! Vi har den turen att det inte är allt för långt från min mans jobb dock är han inte alltid i själva kontorsbyggnaden, och relativt nära sjukhuset. Jag oroar mig mest för om bebis är tidig och vi inte får hit barnvakt i tid.
  • Elilia86

Jag är med nyfiken på gravidyoga, men tänkte isf ta de senare då jag känner att jag inte kan träna ordentligt.

Vi har rul idag, väldigt spännande! Jag har mest sett fram emot det, inte riktigt orkat oroa mig, som någon annan skrev så skulle det vara något så finns det ändå inte mycket man kan göra. Och vi kommer ta reda på vad de blir.

Jag har känt fosterrörelser sen ca v.16-17 (v.18+2 nu), men för tre dagar sen kände jag för första gången slag/spark utifrån, så mysigt! Nu vill jag bara att de ska bli oftare och starkare så de två männen i mitt liv också får känna ?

• Elilia86

Var på rul i måndags, allt såg bra ut och för att bryta tränden så väntar vi en liten tjej ? Kunde inte låta bli att köps ett set kläder! Hittade ett så sött set. Vi ha en pojk sen innan så ha i princip allt, bara lite kläder som behöver köpas in och ev en stabilare vagn till sonen.

• Elilia86
    Am87 skrev 2015-10-02 16:26:30 följande:

Jag hoppar också in här. Håller med föregående inlägg att än så länge har jag mått väldigt bra under graviditeten (är i v 21 nu). Det som har kommit de senaste veckorna är dock kliande utslag på mage och bröst. Verkar vara hormonerna som spökar men någon som haft liknande?

Har ni andra börjat göra inköp än? Jag tycker det känns så konstigt (overkligt) att gå och handla saker till bebis så har knappt köpt någonting än. Tänker mest på de stora sakerna, typ vagn, spjälsäng mm. När bör man börja handla? Än så länge är det ju gott om tid så känner ingen stress.

Jag mår med bra, känner bara av illamåendet nån enstaka gång. Sen några veckor tillbaka har jag känt av kliande på magen, inte så jättefarligt än iaf.

Jag rotade fram kläder från sonen, vi visste inte vad de skulle bli så de flesta små kläder är neutrala och hade lite tjejkläder sen jag och syrran va små som mamma sparat ?
  • Elilia86

Har varit på mvc idag och lyssnat på hjärtslagen ? Så mysigt! Allt annat såg bra ut så slipper järntabletter än så länge vilket känns väldigt bra då man ha en tendens att bli hård i magen av dem och de behövs verkligen inte...

Jag såg info om influensa vaccinet som gravida rekommenderas att ta, någon som tänkt ta det?

• Elilia86

Jag kommer inte heller ta vaccinet, har klarat mig bra hittills och är för den delen sprut rädd.

Jag har just börjat på ett vik, jag bestämde mig för att jobba fram till sista januari så ha ja strax under 1 mån innan bebis kommer, men kommer självklart gå tidigare om jag känner att de inte funkar. Jag jobbar som boendestödjare för psykiskt sjuka, behoven ser väldigt olika ut, vissa behöver hjälp i lgh, andra bara att ta sig ut.

Jag kan säga att det inte var lätt att få jobb nu under graviditeten, va då less på att arbetsgivare sa att jag hade så bra kompetens osv sen blev de inget mer.

• Elilia86

Va spännande att folk här börja få lite känningar! Själv är bf den 19/2, hittills har jag bara haft "mensvärk" nångång, ett rätt ordentligt tryck nedåt ibland sen förra v nångång samt sega, slemmiga flytningar (nån fler som har det och vet va se kan va?). Mitt 1a barn va 10 dagar tidig, hon här få vi se vad hon hittar på...

• Elilia86

I måndags kom vår dotter till världen! 4 dagar tidigare än beräknat, hade en liten blödning på morgonen samt förvärkar som startat. Jag hade tid hos bm som rådde mig att åka in till förlossningen, va då öppen 3cm och fick valet att åka hem eller stanna där och gå lite i korridoren, valde att vänta där men klara inte av att gå pga värkarna. På 1,5 tim hade jag öppnat mig till 7cm och 1tim efter de 9cm efter de gick de fort, vattnet gick och efter 3-4 krystvärkar va hon ute ?

Svar på tråden BF februari 2016