• Darimna

BF februari 2016

Ni som skrivit men märker att ni inte kommit med får väl helt enkelt skriva igen... 

• Darimna
    Lilly 27år 21/1 Inga 

MCLRBL 24år, 26/1, inga

Sansastark 26år 29/1 3 barn 

Mini11 31 år 30/1 2 killar 

Blåblomman 37år 2/2 inga 

jazmine25 33år 2/2 1 tjej 

Fiijah89 2/2 2 tjejer

Jennie 30 år, 3/2, inga 

Eliric 34 år, 3/2 1 son

Anonym ( hemlig...) 31år 4/2 2 tjejer 

Bonnie4900 30år4/2 1 tjej 

En Panther Tant 38 4/2 3barn 

Nattöga 26år 4/2 Inga 

Tokigamamman 33 år 4/2 2 barn- en tjej o en kille

Anonym EM 20 år 4/2 1 tjej

Darimna; 27år, BF 5/2, 1 tjej

Anna_längtar_barn 34år 5/2 Inga 

Anonym124 29år 6/2 Inga 

AngelinaAr 28år, BF 6/2, 2 tjejer 

MalinTherese 24år 7/2 två barn (1 pojk o 1 flicka) 

Cylyn 35år 7/2 inga 

Sarah21 21år bf 9/2 inga 

Pennie87 28år 10/2 inga 

Desideri 25år 11/2 1 tjej

Xandie 26 år 29/1 1 tjej
  • Darimna
    Xandie skrev 2015-06-04 09:54:57 följande:
    Åh, jag skulle också behöva mammabyxor redan. Jättejobbigt med vanliga jeans. Längtar till det blir varmare så det funkar med kjol och klänning. Vill inte behöva ha mammabyxor redan, jobbar i vården så måste ju byta om på jobbet, och jag vill inte att mina kollegor ska veta att jag är gravid än. Håller med dig, vill se ett tickande hjärta på UL innan vi berättar för "alla".
    Slutatde med jeans i v5 förra graviditeten också. Kändes obehagligt direkt. 

Inte börjat igen eftersom jag fortfarande har ont av kejsarsnittet så här är det kjol och klänning som gäller året om. 

Men jag tror det skulle vara samma denna gång om jag använde byxor så skulle jag nog behöva sluta med det nu, känner av livmodern jättemycket redan.
  • Darimna
    IdaSofiaa skrev 2015-06-04 10:04:51 följande:

När ska man berätta för cheferna på jobbet egentligen? Vill ju inte berätta för tidigt om det skulle gå åt skogen, men samtidigt har de ju tystandsplikt. Anledningen till min fråga är för att jag jobbar på ett sjukhus på Hjärtmedicin, en akutvårdsavdelning. Mycke stress, tunga patienter som vårdas med tung hjärtsvikt som kan behöva hjälp i säng, mycke uppdragningar i säng. Körningar ner till IVC-kranskärlsröntgen och vanlig röntgen.  Är i Vecka 5.

Jobbar man på sjukhus bör man berätta på en gång. Det är bra att de vet det. 

Dels för din skull med tanke på infektionsrisk och vissa arbetsuppgifter som kanske inte är lämpliga för gravida, dels för deras för att det kan när som helst hända att du måste rusa iväg och kräkas eller att du blir dyng-trött och får svårt att fokusera och de bör då veta varför.

På de flesta andra jobb kan man ju likväl vänta till efter v 12 eller ännu längre om man vill
  • Darimna
    Nattöga skrev 2015-06-04 10:11:34 följande:
    Låter rimligt... hur är det med smittor? Bör man hålla sig undan från patienter med det? Eller är det lugnt sålänge man håller basal hygien?

Det vet inte jag, jag är inte doktor

Känner några som jobbar på sjukhus bara och därför fått höra hur viktigt det är att berätta om graviditet så fort man vet om den då. 

Men skulle gissa att det är olika med olika smittor. Nog bäst att ta reda på det.

• Darimna
    lilleräkan skrev 2015-06-04 18:59:56 följande:

Förresten! Någon annan här som är vegetarian? Och har erfarenhet av vegföda under graviditeten? 

Ja, jag är vegeterian. 

Förra graviditeten fick jag sån järnbrist att min barnmorska övertalade mig att köpa ett paket köttfärst och äta Tungan ute Kräks

Men den här gången börjar jag i god tid med organiskt bundet järntilskott från Holistic
  • Darimna
    lilleräkan skrev 2015-06-05 10:32:37 följande:
    Haha hoppsan! Gjorde du det då?

Ska fara på appo idag och köpa järn!

Igår blev vi solklara med att vi ska behålla barnet och vi räknade också ut nytt bf datum och det blev ju 4 februari och inte 10onde.
    Ja det gjorde jag. 

Fick bukt med järnbristen efter det också. 

Järn är knepigt, ibland kan inte kroppen ta upp tillskott oavsett hur mycket järntabletter man trycker i sig. Men blutsaft ska vara bra och jag hoppas de här jag har från Holistic funkar också. Det är inte vanliga järntabletter utan de ska vara mycket lättare att ta upp
  • Darimna
    Nattöga skrev 2015-06-05 14:33:02 följande:

Bara ett uppmanande/förslag:

Alla ni som inte gjort det, skicka gärna pm till Vick82 med er mailadress så lägger hon till er i en hemlig facebookgrupp där vi diskuterar våra graviditeter och kommande februaribebisar lite mer aktivt! Ju fler som kommer dit desto roligare! Dessutom kanske man då kan hitta blivande mammor i ens trakter!

Jag tycker vi ska lägga in det i trådstarten, eller vad tycker ni?

Så alla som kommer nya ser det.
  • Darimna

Jag har aldrig lyckats skriva något från appen överhuvudtaget. Fått acceptera att man bara kan läsa genom den. 

• Darimna
    IdaSofiaa skrev 2015-06-05 19:04:44 följande:
    Min mamma åt mycket vegetariskt när hon väntade mig eftersom hon fick kväljningar ibland av kött...och mej veteligt så är de inge fel på mig ;) Är väl som jag är när jag inte blev som jag skulle...hahaha

Nej det är väl självklart att det inte kan påverka barnet!!

Den enda frågan är väl att mamman kan få brist på järn eller B12. 

• Darimna
    CeciliaBKB skrev 2015-06-07 21:31:39 följande:
    Det har klarnat för mig nu efter ett tag att det funkar så =)

Min sambo och jag har försökt i 2 år nu så jag tror att de där sex testerna behövdes för mig faktiskt.

Sjukligt nervös nu dock för jag har börjat blöda, i fredags och det slutar inte. Inte som en riklig mens, men det är så jag måste ha tampong hela tiden. Vet att det kan vara normalt men man blir ju nervös. Speciellt då jag är ganska rejält överviktig också =(

Någon här som blödde under graviditeten? Hur mycket är "lite/mycket"?
    Jag har ringt kvinnohälsan och ska nog ringa dem imorgon igen.
    Det är vanligt, men absolut bra att prata med proffs om det.
  • Darimna
    FrunIHuset skrev 2015-06-08 07:35:15 följande:

Jag ska åka på kurs nu hela veckan och illamåendet är fruktansvärt!

Kan jag köpa Postafen eller måste jag prata med BM först?

Du kan köpa postafen och äta. Det är lugnt, gör det!

Testa gärna sea band också, jag har hört att det är jätteffektivt för många. 
  • Darimna

Kommer också lämna den här tråden och bara vara i facebook-gruppen. 

Denna är så jobbig att följa, mycket lättare med en grupp som ju är som ett eget forum.

Men FL är ett utmärkt ställe att plocka upp folk och slussa dem vidare. Går ju inte att hitta folk till en hemlig grupp via fb. 

Bra sätt som vi gör

• Darimna
    Hedisen skrev 2015-06-09 09:05:11 följande:

Dum fråga kanske men eftersom jag är helt okunnig så är de ju bra att veta, när ska man ringa barnmorskan? haha

Det gör du när du känner för det.

Man MÅSTE ju inte ringa henne alls om man inte vill. Mödravård är valfritt, Jag känner flera som valt att inte utnyttja den

Men det normala är väl att man ringer typ nu så får man en inskrivningstid någon gång kring v8

• Darimna

Vad roligt att det droppar in nya! 

Grattis och välkomna

Och välkomna över till facebookgruppen också, det är där det händer

• Darimna
    lindakarlsson4380 skrev 2015-06-10 09:14:18 följande:
    Syns det att man går med i gruppen för övriga? Är ju bara i v.4 så har inte direkt berättat för allmänheten ;P
    Nej det är ju det som är poängen med en hemlig grupp. Den går inte att hitta, bara att bjudas in till av vänner. Och ingen kommer se att du är med. 
  • Darimna

Hur kommer det sig att informationen om gruppen inte är inlagt i TS än?

Känns ganska viktigt att den blir det...

• Darimna
    EliWe skrev 2015-06-10 10:16:33 följande:

Jag plussade ju igår morse och igår eftermiddag när min man kom hem hade jag förberett en liten presentpåse åt honom. Där i hade jag bebissockor (från newbie så otroligt sööööta!!!) och det digitala cb. Han öppnar och tar upp sockor + test som jag satt ihop, kollar frågande på mig, kollar ner igen, kollar på mig och säger "vaaaa!?" Och sen rusar han fram och pussar mig :) är så glad jag inte berättade på telefon för den där reaktionen var guld värd!!

Hur berättade ni för era män?

Bara gick tillbaka in i sovrummet där han låg kvar i sängen och la mig bredvid. Sa att jag tagit ett nytt test (det var det tredje, de första två var negativa) och att det var positivt.
  • Darimna
    FrunIHuset skrev 2015-06-11 07:19:09 följande:

Jag har fått feber och denna vecka måste jag bara alert då jag är på kurs.

Hur ofta kan jag ta Panodil 500mg?

Man får ju äta det under grav så borde inte vara någon fara?

Det är ingen fara, du kan ta full dos, dvs 1g 3-4 gånger per dygn.

Men ta det lugnt så mycket du bara kan okej!
  • Darimna
    Senorita skrev 2015-06-28 23:04:55 följande:
    Hade lagt in graviditetstestet i fel datum på naturalcycles så jag är 4+1 nu:)

Så kan det bli

Men då har du BF i mars va?

Svar på tråden BF februari 2016