• Erna90

BF februari 2016

Penguinlover skrev 2015-10-13 21:14:39 följande:

Förresten så var jag med om en märklig situation idag som fick mig att känna mig obekväm. Jag stod och pratade med en kollega som mycket väl vet om min graviditet. Under hela samtalet stirrade hon ned på min mage. Hon lyfte då och då blicken och såg mig i ögonen men den återvände hela tiden till magen. Samtalet varade flera minuter och efter ett tag kändes det riktigt konstigt och jag började undra om något var fel. Är det vanligt att folk beter sig så? Borde jag ha sagt något om det? Jag drog lite nervöst i tröjan och jag tycker att hon borde ha lagt märke till att jag kände mig obekväm.

Tycker med att folk har en tendens att kika ner på magen under samtal eller om man bara möts i korridoren. Så länge folk håller tassarna borta från magen känns det ok ändå. Fått en klapp hittills av en jag inte är speciellt nära, va på träningen så man har ju bara pratat lite ibland..

Tänkte höra vad ni tänker om overall till de små? När har ni bf? Funderar på en fleece overall men är osäker på storlek, 56? Har bf 9e februari
  • Erna90
    Marie14 skrev 2015-10-14 15:11:40 följande:

JAg har bf 8 februari.

Jag har tänkt köpa en nalledräkt typ, som finns på HM. Är nog varm och gosig:)

Har också funderat på en sån. Himla mysiga. Vad tänker du satsa på för storlek? Jag velar om det räcker med 50 eller om man ska ta 56..
  • Erna90
    Marie14 skrev 2015-10-15 22:35:27 följande:

Tar nog 56. Är nog ok om den är lite för stor.bebisen kan ju ha den lite längre då.

Har med kommit fram till att det får bli strl 56. Helst av allt skulle jag vilja ha fleece overallen från hm med moln på, men det står bara slutsåld helatiden
  • Erna90
    Anonym (orolig) skrev 2015-10-17 21:54:48 följande:

Nu är alla köpen gjorda , säng skötbord vagn å kläder :) fattas bara blöjor å lite små saker :) hur ligger ni till? Har ni gjort några köp? :)vilken vecka är ni i ?

Vecka 23 här; -)

Vi har påbörjat inköpen iaf. Vagn och babyskydd är beställt, spjälsäng inhandlades i fredags och några plagg har vi fått ihop. Även blivande mormor och farmor har bidraget med några plagg då de inte kunnat hålla sig! Annars har vi en ullaredsresa inplanerad i mitten av november då vi tänkt köpa det mesta som behövs

Lyckades idag även klicka hem den overallen från hm jag velat ha men som varit slutsåld flera ggr!
  • Erna90

Alltså det där med föräldraledighet och föräldrapenning...! Ingen lätt match att förstå sig på minsann! Hur har ni tänkt lägga upp det? Hur många betaldagar tar ni ut och tar ni båda ut eller bara den ena föräldern? Hur många betaldagar kan man ta utan att känna att man "slösar"? Förstått att många väljer att leva rätt snålt för att spara på dagarna?

• Erna90

Kanon med lite tips! Man vill ju försöka få ihop det så smart som möjligt. Pratade med ngn som hade haft svårt att förstå sig på det där med dubbeldagar, men måste man ta ut dem? På honom lät det som att de brann inne om man inte tog ut dem innan barnet fyllt ett men det som händer är "bara" att man inte längre kan ta dubbeldagar va? Man förlorar väl inga dagar? Så förstod jag det snarare som?

• Erna90
    fembusungar skrev 2015-11-05 12:51:19 följande:

Väntar mitt 6.e barn i februari

Får jag hoppa in här?

Välkommen!

En med mycket erfarenhet med andra ord
  • Erna90
    lillterror skrev 2015-11-05 15:57:42 följande:

Låter ju hur bra som helst då! Folk har kommenterat att dom tycker jag är "för liten" så jag var väldigt nyfiken på mitt mått, men missade ju att fråga hur jag låg till på kurvan, klantiga jag! =) det enda bm sa var "helt perfekt", men jag har en härlig bm som säger att allt är jättefint och perfekt så länge man själv mår bra och bäbis med såklart =)

Jag var hos BM i måndags, då vecka 25+5 och mätte 24cm
  • Erna90
    lillterror skrev 2015-11-05 17:22:26 följande:

Mysigt! Har du en "stor eller liten" mage i nuläget? =)

Svårt att säga, vissa dagar tycker jag att jag är jättestor medan jag andra dagar känner att kulan inte är så stor än så länge. Inte jämfört så mkt med bilder på andra heller får jag erkänna

Får se om det funkar att få med en bild på kvällsmagen innehållande bebis och pizza, vecka 26+1 idag!!

• Erna90
    lillterror skrev 2015-11-05 20:34:18 följande:

V10+0 vs v25+0

Såg bilden på din mage nu och då känner jag mig rätt stor i jämförelse!!!!
  • Erna90

Härligt att så många börjar närma sig sista jobbdagen på ett tag. Ha lite tid att vila upp sig och boa inför ankomst av de små med

För min del blir det jobb fram till jul och ingen ansökan om gravidpenning. Jobbar på kontor och mår hittills himla bra så.. Bf först den 9:e februari så tar ut semester och komp innan det blir föräldraledighet lagom till BF

• Erna90

På onsdag blir det en tripp till ullared för inköp till lillen, då i vecka (28+0). Hur mycket har ni andra köpt på er? Eller när ska ni börja handla? Tips på absoluta måsten att ha till nyfödd? Tänkte på er med barn sedan innan, ös på med tips (och förvarningar med för den delen)

• Erna90

Tänkte byta ämne totalt och höra om någon av er funderat på hudvård till era småttingar? Googlat runt en massa och hittat massa ämnen som det varnas för, känns ju inte som något är bra för huden. Vilka märken tänker ni köpa av schampo, olja, lotion ect? Ngn som har märken att tipsa om? Eller kanske varna för? Har ni kollat något på ämnen som inte är bra eller köper ni bara ändå?

• Erna90
    Februari16 skrev 2015-12-28 09:06:20 följande:

Med stor förvåning och misstänksamhet "är det där..? Näää... kan det vara..? Nej det kan det väl inte..?" Men desto mer har lossnat sedan dess och dessutom fick läkaren ut (ursäkta den vidriga detaljen) en hel klump vid undersökningen :-O

Oj! Det har minsann börjat hända grejer för vissa i gruppen nu

Jag har funderingar har på om det kan vara slemproppen som gått för mig med, men lite i taget. Kan tydligen förekomma? Den kan visst återbildas med (är ju lite tidigt än, 33+5)!? Är dock osäker på hur den ser ut egentligen!? Och hur mkt kommer det liksom?
  • Erna90

Spännande att det har börjat titta ut lite bebisar nu, stort grattis till er alla

Här är vecka 37 påbörjad (36+3) och funderingarna går kring packning av BB-väska bla. Ni är ju några som har barn sedan innan, tips på saker man absolut inte får glömma? Eller något ni tyckte var onödigt? Har påbörjat en lista med vad som ska med men inte börjat packa än..

• Erna90

Inte skrivit på länge nu men den 24:e januari bestämde sig vår lille kille att det var dags att komma ut ur mammas mage, vecka 37+4. Var inte alls inställd på att få tidigt så hade en del småpyssel kvar jag skulle fixa sista tiden innan bf tänkte jag! Tex var inte bb väskan packad, men mycket va fram plockat och hade en lista på vad som skulle vara med i packningen iaf. Och tur va det för allt gick så fort så slutade med att jag inte orkade slänga ihop väskan utan sambon fick fixa det! Fick första värken 22.45 och lite efter 24.00 fick vi åka de 3 milen till BB för jag hade så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Vattnet gick i bilen så kom in på BB genomblöt! Vid första undersökningen var jag 10 cm öppen och inskrivningen står skedde kl 01.20 och lilleman är född 01.56. Hade inte alls räknat med att allt skulle gå så snabbt, trodde väl att man skulle dras med värkar några timmar till. Så aningen chockartat blev det. Men världens finaste kille kom till oss

• Erna90

Februari16 6/2, född 7/1

Jesspett 7/2, född 4/2

Erna90 9/2, född 24/1

Jensan84 10/2

MalinTherese 12/2

Cupcakedream 13/2

Lillterror 17/2

Småland 17/2

Minneli 22/2

GameOfLife 23/2

Ondar 23/2

Mamma till två gullegrisar 25/2

Lysmasken 26/2

LMG 28/2

Bf feb 13/2

• Erna90

Lite nyfiken på hur det går för er andra, vars småttingar är födda, med sömn och amning?

• Erna90
    Februari16 skrev 2016-02-06 18:01:09 följande:

Min lille är fyra veckor nu och vi hade en helt fantastisk natt natten som var! Han sov mellan 23-04, åt i en timme och sov sen till 08:30 Kände mig så utvilad! Dagtid ammar han med ca 2 timmars mellanrum men på kvällen bor han vid tutten

Ja det lät inte helt fel! Min lille är 2 veckor. Har varit amning ungefär var tredje timme ett tag men nu gått över på 2-timmars intervaller. Min kropp är inte helt med på att nattsömnen rubbas på det där sättet tror jag då jag har varit väldigt trött/seg i huvudet trots att det har blivit ngn nap på dagen och vi har tagit morgon lite senare. Men det vänder väl till slut
Svar på tråden BF februari 2016