Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?

jag hoppas ni är superdupernoga med hennes tandborstning och använder flour?

Bara där har ni vunnit mycket.

det går utmärkt att göra manna/risifrutti själv. Bara koka mannagryns eller risgryns- gröt och servera den kall. Går utmärkt att röra ner lite grädde i gröten och få en bra konsistens och bättre smak. Mosa färska bär och ha uppepå.   

Plockmat brukar vara rätt poppis. Så prova er fram med lite ost-tärningar, skinkbitar, korvslantar vid frukost.  Testa även tärna grönsaker som paprika och gurka och morot. 

koka ägg eller gör äggröra. 

naturell yogurt eller vanlig mjölk med osötade cornflakes 

• Fjäril kär

Är ni vegetarianer är det ÄNNU viktigare att ge henne genomtänkta måltider. Och jag skulle akta mig för att ge henne bara vegetarisk mat, hon behöver ordentligt med protein och fett för att komma igång med vikten och bra matvanor. Fisk är jättebra, fortsätt med det.

• Fjäril kär
    elvira78 skrev 2015-05-30 23:00:57 följande:

Ägg hade ju varit toppen om hon åt, men det  vägrar hon i alla former. 

Lax var jättebra tips, det gillar hon. 

Testade med turkisk yoghurt och färska blåbär. Funkade inte alls. Hon grinade illa och tyckte det var jättesurt. Lär ju bli ännu värre med osötad kvarg tänker jag då. Usch, detta är såååå svårt!

Prova vanlig naturell yoghurt istället. Det är inte lika syrligt som kvarg och turkisk yoghurt.
  • Fjäril kär

Och så får ni ha tålamod och is i magen och vara väldigt konsekvent ---  under låååååååång tid framåt...

Hon kommer inte gilla mosade blåbär och yougurt tex bara från ena dagen till den andra utan det kräver att hon testar om och om och om igen. 

Räkna med sura miner, vansinnesutbrott och matvägran och stora dramatiska tårar men gå inte på det utan ta fighten och förklara varför hon inte längre får äta en massa socker mer än ibland.   

Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?