Inlägg från: Anonym (Veronica) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Veronica)

4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?

Kom ihåg att det finns en sak som är värre än socker. Det evinnerliga och ständiga småätandet. Det om något ger hål i tänderna .

Fortsätt inte dåliga vanor med att ersätta de med nya dåliga vanor .

Behöver hon gå upp i vikt så måste ni se över den mat ni ger henne, bra sammansatt frukost, lunch och middag med de kalorier hon behöver gör att ni kan skippa det ständiga fikat och småätandet. Prata med bvc om bra mat. Kanske ta hjälp av en dietist?

Som en början kan ett glas mjölk och en smörgås som komplement till lunch/middag räcka för att öka kalorierna och komma bort från efterrätten och sliskiga fikor.

• Anonym (Veronica)

om ni tycker det känns rörigt och inte vet hur ni ska göra så skulle jag rent konkret göra så här: 

Efterrätter, fika och godis enbart på lördagar. Då har ni halva jobbet redan klart. 

Strukturera upp era måltider hemma , ni behöver inte alls krångla med massa merjobb bara för att hon ska äta mellis.  Om hon äter en bra lunch  med lagad mat och kompletterar med mjölk och en smörgås till det behöver melliset inte vara en hel komplett måltid utan det räcker kanske att ge henne något att dricka och en frukt. 

Börja laga ordentlig mat och fuska inte med era måltider.  Ni är vegetarianer säger du, men har ni koll på vad ni borde äta då?  jag vet många vegetarianer som fuskar och lever på äggmackor, köpta sallader på Ica,  kaffe och bullar och dricker mängder med coca cola och trycker i sig chips och väljer fiskburgare på mcdonalds... Det är ju inte riktigt att vara vegetarian tycker jag. 
    Det är bara dålig mathållning. 

Prova quorn och sojaprodukter, det är god mat, bra mat och fantastiskt bra för er lilla flicka. Makaroner och köttbullar tycker dom flesta barn om. Kör med sojabullar eller quornbullar. 

Ni säger att hon förmodligen äter dåligt pga alla sötsaker hon äter och får ni ordning på ett bra matschema så kommer hon per automatik att äta bättre och förmodligen kommer att börja gilla mer saker. 

Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?