Inlägg från: elvira78 |Visa alla inlägg
  • elvira78

4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?

Min 4åring har fått två hål i tänderna redan. Hon har alltid varit oerhört kräsen så därför har vi varit glada bara hon äter. Tyvärr har det resulterat i att hon helst äter Mannafrutti eller sötat yoghurt till frukost och mellanmål. Inte blir det bättre av att vi är riktiga fika-människor, dvs gärna kanelbulle till mellanmål och/eller en glass efter maten på kvällen. MEN för att inte hennes hål nu ska behöva lagas så måste vi skärpa till oss och sluta med sött varje dag! Frågan är bara vad sjutton jag ska bjuda henne på.

Så jag önskar tips på frukost och mellanmål som en söttokig unge kan acceptera. (Gröt vägrar hon och enbart frukt ger henne för lite kcal - hon är smal som en sticka)

• Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?
  • elvira78

tack för alla tips. Vi borstar noga och använder fluor. Till saken hör att vi är vegetarianer (fast lite fusk, äter fisk) + att hon är nötallergiker. Annars är ju nötter ett superbra tips. Osttärningar får vi absolut ta och testa :)

Grönsaksstavar osv gillar hon men hon behöver mer energi då hon äter som en liten myra. Hon väger bara 15 kg fast hon är 4,5 år. Hon är inte underviktigt på något vis en det beror nog mest på att vi låtit henne fylla på med (tomma tyvärr) kalorier. 

Hade en fight här i morse då hon skulle äta en macka. Blev en halv, men det kan nog bli bättre efter ett tag. :)

Naturell yoghurt vägrar hon - men vad tror ni om att blanda i banan och göra smoothies? Nån som har något bra recept?

Tack för alla tips :)

• elvira78

Ägg hade ju varit toppen om hon åt, men det  vägrar hon i alla former. 

Lax var jättebra tips, det gillar hon. 

Testade med turkisk yoghurt och färska blåbär. Funkade inte alls. Hon grinade illa och tyckte det var jättesurt. Lär ju bli ännu värre med osötad kvarg tänker jag då. Usch, detta är såååå svårt!

Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?