4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?
Turkisk yoghurt med nötter, osötad macka med ost, grönsaksstavar. Skippa frukt; färsk som torkad. /tandläkaren
Dessutom, ni använder väl fluor?
Turkisk yoghurt med nötter, osötad macka med ost, grönsaksstavar. Skippa frukt; färsk som torkad. /tandläkaren
Dessutom, ni använder väl fluor?
tack för alla tips. Vi borstar noga och använder fluor. Till saken hör att vi är vegetarianer (fast lite fusk, äter fisk) + att hon är nötallergiker. Annars är ju nötter ett superbra tips. Osttärningar får vi absolut ta och testa :)
Grönsaksstavar osv gillar hon men hon behöver mer energi då hon äter som en liten myra. Hon väger bara 15 kg fast hon är 4,5 år. Hon är inte underviktigt på något vis en det beror nog mest på att vi låtit henne fylla på med (tomma tyvärr) kalorier.
Hade en fight här i morse då hon skulle äta en macka. Blev en halv, men det kan nog bli bättre efter ett tag. :)
Naturell yoghurt vägrar hon - men vad tror ni om att blanda i banan och göra smoothies? Nån som har något bra recept?
Tack för alla tips :)
Men kära du, jag hade jättedåligt tänder som liten. Jag fick laga tänder en gång i månaden trots flourtandkräm och tabletter. Ts dotter kanske bara har dåliga tänder?
Good point! Ibland glömmer man det mest grundläggande...! Även välling räknas dock som en riskdryck.
Vill bara inflika att om man har dåliga tänder redan så tidigt så kan det även bero på vad man gav till barnet som bebis!
En kusin till mig har väldigt dåliga tänder men sen så fick hon också saft på nappflaska.
Vi andra som bara fick vatten,mjölk och välling fick inga dåliga tänder och vi har klarat oss upp till vuxen ålder trots att man ibland varit dålig på att borsta tänder emellanåt och ätit sött mm.