Hjälp! Drömhuset - hur får man lån?
Prata med mäklaren och er bank. Med lite tur går det ihop. Har ni pengar till kontantinsatsen?
Prata med mäklaren och er bank. Med lite tur går det ihop. Har ni pengar till kontantinsatsen?
Tack för svaret, nej, vi måste i så fall ta ett privatlån på kontantinsatsen också, men det skulle vi i så fall ta på en annan bank, men jag har läst att många gör så nu för tiden för att det tar för lång tid att spara ihop en kontantinsats.
Sen något år är det ju heller inte lag på att man ska ha fast jobb för att få ett lån, men många inom banken tror det. Jag funderar på om det lönar sig att gå dit och prata med dem, jag förstår ju att allt ser rätt osäkert ut eftersom vi inte har papper på det ännu och vi har haft en låg inkomst innan.
Men det är så frustrerande att kostnaden skulle bli lägre om vi köpte hus än nu när vi hyr!
Törs man fråga mäklaren om de här grejerna, eller verkar man bara oseriös och som man inte kan betala nog då? De vill väl gärna ha folk som kan betala så mycket som möjligt förstås ;)
Hur snabbt försäljningen går är omöjligt att säga. När det kommer en köpare som ger ett ok erbjudande så skriver säljaren på. Kan vara idag eller om sex månader.