Avsaknad av spermier
Här är en till som är i samma situation. Vi började vår resa i mars 2013 när vi var på vårt första besök på Sahlgrenska. Hann knappt innan för dörren innan läkarkandidaten berättade att sambon inte hade några spermier. Alla andra prover såg däremot jättebra ut men av någon anledning finns det inga simmare. Blev skickad till andrologin där sambon gjorde en Tesa/Pesa men även den utan resultat, trots fint och bra material :/ På läkarbesöket efteråt började de diskuteras om vi inte skulle sätta upp oss i kön för donation. Då de inte hade hittat några som helst avvikelser på sambon utöver ville vi ge det hela ett sista försök, det finns ju alltid detta "tänk om" i bakhuvudet. Vi sökte oss då till Carlanderska där vi på hösten gjorde en microTESE. I och med att de inte gör några ingrepp enbart i undersökningssyfte så förberedes även jag och en timme efter sambon ingrepp plockade de äggen från mig. Så tänk på det om ni ska göra en Tese att de också förbereder inför en IVF så summan blir inte 20.000 utan istället 52.000 + 2000 för första läkarbesöket. I alla fall läkaren hade väldigt goda förhoppningar att hitta spermier då insidan av testiklarna, eller vad man nu kallar de, såg toppenbra ut och det fick ut mycket bra material. Senare på kvällen ringde Göran, platt fall, inga spermier och eftersom de letat ändå in på kvällen efter simmare så var det försent att frysa in mina sex stackars ägg. Efter tre veckor var vi tillbaka på Sahlgrenska för att sätta upp oss i donationskön. Förhoppningsvis är vi snart framme efter 1 år och snart 9 månaders väntan :/ Man kan ju verkligen säga att livet inte riktigt blev som man tänkt sig.
Tänkte på det här med vårdgarantin. Har läst någonstans att barnlöshet och fertilitetsutredningar inte ingår i vårdgarantin i och med att detta inte är en sjukdom. Så att få en tid inom 3 månader har vi inte rätt till och inte heller då bli remitterad till något annat sjukhus :/
Inte meningen att detta skulle bli en kort novell men ja fingrarna skriver utav sig själv ibland :) Kan tillägga förresten att personalen på Carlanderska är helt underbara!!! Tio tummar upp till dom :) (Med undantag för sköterskan som inte trodde på mig när jag sa att jag var svårstucken "sätt dig ner det går fort det här" sa hon och började gräva nästan igenom armen på mig. Har aldrig haft så ont när någon stuckit mig! Efter flera minuter av letande och en hel genomsvettig lilla jag trillade hon när hon var klar "Oj, du var visst lite svårstucken." No shit Sherlock!!)