999 skrev 2016-01-07 21:20:50 följande:
Jag vet inte vad du syftar på med vetenskapliga bevis men det finns en hel del studier som visat att akupunktur och kinesisk medicin har satt igång spermieproduktionen hos män. För mig är det bevis nog att det KAN funka, även om jag är skeptisk för att jag inte vågar hoppas. Akupunktören vi går till har arbetat med detta i 30 år både i sitt hemland Kina och i Sverige. Hon har hjälpt många infertila par och enligt henne är chanserna goda, men jag vet inte.
Anledningen till att jag har svårt att acceptera donerade spermier är för att det biologiska bandet är väldigt viktigt för mig. Jag vill se min man i vårt barn och kunna tänka att detta barn är hälften jag, hälften han. Även om jag rent logiskt inser att min man skulle vara lika mycket pappa till ett barn som kommit till genom donerade spermier som ett biologiskt. Men det är just det genetiska/biologiska som jag har svårt att acceptera att de i så fall inte kommer dela.
Vad kul att ni har hittat en bra akupunktör! Att det inte finns bevis för att det hjälper med akupunktur för män utan spermier är det jag har hört från de akupunktörer jag har pratat med, förhoppningsvis har de fel! Jag förstod det som att det kan ha god effekt om det finns spermier men att de är för få eller att de har dålig kvalitet. Men jag har inte satt in mig i ämnet vidare så du har säkert bättre koll :) kanske är värt för mig och min sambo att kolla upp också.
Förstår absolut dina tankar angående donation. Jag kan känna en väldig sorg över att kanske inte kunna se min sambos drag i vårt framtida barn. Försöker tänka på att likhet också kommer mycket från ansiktsuttryck, kroppsspråk osv. Tack för att du berättade hur du ser på det.