• AnaC

Avsaknad av spermier

Min man har inga spermier och vi har gått igenom hela resan med hormoner på både honom och mig, äggplock, resor, hopp och förtvivlan! Men nu har vi äntligen gjort vår första insemination med donerade spermier! De känns helt fantastiskt???? Jag är lyckligare än jag trodde att jag skulle vara. De är ju trots allt en anspänning och mycke funderingar innan det blir av! Vill bara berätta hur det känns när inga andra allternativ finns????

Anna
  • AnaC

Vid första spermaprovet så hittade man inga spermier! Men alla prover var bra så dom lovade att man skulle hitta spermier vid biopsi, de gjorde man inte, Inte en enda. Då stack man i både bitestikeln och i testiklarna. Jag hade också hormonbehandlats tills dess och man plockade ut 13 fina ägg:) vi fick tyvärr ingen användning för dom då. Sen fanns det ett alternativ kvar och det var att behandla min man med hormoner. Han fick sprutor tror det var puregon?? Dessa tog han i 3 mån och vi var inställda på att det inte kommer funka, vi bara visste! Sen var det dax för ny biopsi men inte heller då fann dom några simmare. Läkarna var överraskade att en man som han hade alla prover perfekta utan att dom hittade en enda spermie. Mycket ovanligt tydligen. Dom bedömde då att det inte fanns någon chans att hitta nått även om man skulle öppna testiklarna och leta! Detta var slutet kändes det som då... Mattan drogs undan, igen! Sedan bestämde vi ändå ganska snart att vi skulle satsa på donation även om det innan kändes otänkbart, vilket är helt normalt när man ff har allternativ. För mig var det viktigt att få vara gravid. Vi kommer prova med insemination 4 försök nu och sen göra om det två sista inseminationens till ett ivf/icsi om det inte går. På kliniken vi går på gör dom inte ivf med donerade spermier ännu så då får vi åka till en Annan klinik. Hoppas detta kan vara någon tröst i stunden! Jag vet hur jobbigt det är och kämpa på! När vi har våra små så var alla år av slit, oro, glädje, tårar värt allt!

De tror jag:)

Anna
  • AnaC

Vad är det du vill veta om donation? Vi har precis gjort vår första insemination med donerade spermier så jag kanske kan svara på någon av dina frågor?:)

Kvinna84a skrev 2016-01-09 13:02:32 följande:

Hej! Hoppar in här om det är ok..

Vi gjorde 2 ivf försök under hösten pga att min sambo har få rörliga såermier..sen ville de inte göra ett till försök innan de undersökt min sambo igen. Han fick provsvaren igår.. Läkaren sa att det troligtvis är medfött och inte mycket att göra åt. Hormonerna hans såg bra ut så ingen behandling behövs. Han fick tips på några tabletter han ska prova i 3månader.

Vi inväntar samtal från ivf kliniken för att höra om vi ska göra ett försök till eller om chanserna är för små.

Känner mig tom..

Hur funkar det med donator, någon som vet?

Imponerad av alla starka kvinnor och män som kämpar med detta!

Anna
  • AnaC

Vet inte om jag håller med om att det ofta är dåligt bemötande från vården... Vi har en helt fantastisk klinik:) de är klart det förekommer, men sen är man ju väldigt utsatt i vår situation och kanske kan uppleva saker på ett annat sätt än man skulle ha gjort annars! Byt klinik om ni inte är nöjd, de är ju så viktigt att man trivs:)

Tevira skrev 2016-01-12 22:23:26 följande:

Usch vad tråkigt att samtalet blev så! Vilken besvikelse... Fick du några svar? Hoppas att du har bra stöd från andra i din närheten. För empati och bra bemötande saknas ofta från sjukvården när det gäller detta området verkar det som. Kram till dig!

Anna
  • AnaC

Vet inte mkt förutom att vår klinik köper donerade spermier från Danmark eftersom dom är så nya på just donation och har ingen egen bank. Jag vet iaf att man får välja på öppen eller anonym donator där, men inte i Sverige.

Tevira skrev 2016-01-14 19:48:40 följande:

Jag tänkte i princip samma sak... Tydligen så ville inte Cura göra biopsin nu längre för att det är ett kirurgiskt ingrepp :/ Fattar ingenting. Det skulle gå att ordna inom några veckor sa de när vi var där. Orkar inte vänta längre. Får undersöka om det finns någon annan privat klinik som kan göra det. Vet ni något om donator och insemination i Köpenhamn?

Anna
  • AnaC

Vad jobbar du med??

MariaC skrev 2016-01-17 22:58:31 följande:

Ja, som jag förstått det så är det ett försök som ingår i de där 52.000 kr. Men om det blir flera embryon så antar jag att de fryser dem så vi kan använda dem senare om det inte skulle funka första gången. Men det har jag inte heller frågat utan bara tagit för givet då jag förstått att det görs i andra fall...Får nog börja skriva ner alla frågor som dyker upp och kontakta dem.

De ska i alla fall sätta in två embryon, om nu vi kommer så långt som till det steget.

Vi jobbar också på som vanligt. Fast jag jobbar inte heltid utan valde att gå ner till 80 % för 3,5 år sedan. Men börjar känna av att jag inte är lika fokuserad och motiverad på jobbet som innan. Får se hur det blir framöver.... Svårt att hjälpa andra med deras problem när man själv inte mår bra, kan jag känna..

Anna
  • AnaC

Hoppas att ni får ert efterlängtade barn! Håller alla tummar:) vi bara inge lite hopp idag! Jag plussade imorse:D vi har ju gjort donation. Vi är så glada och lyckliga idag!!

Anna
  • AnaC

Det är svårt att säga.. Men just nu så känns det bara som att det är vårt barn och jag tänker inte på det alls faktiskt. De är vårt sätt att få barn. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle kännas så här bra! Man tror nog inte de innan. Jag har efter många år av oro, väntan, hopp och förtvivlan äntligen fått ett inre lugn. Jag kan jobba och planera renovering utan att gå runt och känna efter hela tiden, ni förstår säkert vad jag menar. Jag glömmer till och med bort att jag är gravid ibland, de slår mig några ggr per dag att jag är faktiskt med barn:D

999 skrev 2016-01-19 21:33:18 följande:

Åh grattis! Vad kul! Nu när vi kämpar med barnlöshet så tycker jag att det är jobbigt att höra när någon är gravid, men jag blir så glad när det är någon som jag vet gjort samma resa som oss och verkligen fått kämpa!

Du har tidigare skrivit att donerade spermier var otänkbart till en början, hur känns det nu när det tagit sig? Tror du det känns annorlunda än om det hade varit din mans spermier? Du behöver inte svara såklart.

Anna
  • AnaC

Ja helt sjukt! Man är ju så van att få negativa test sedan innan så det känns ju inte ens som att det ska gå, även fast jag visste att det faktiskt för första gången kunde gå!! Men jag kände ca 1 v efter insemination att nu funkade det! Jag har varit gravid i ett tidigare förhållande.

lompan skrev 2016-01-21 09:47:40 följande:

Grattis anac! Det inviger hopp! Hur var de nu, var det på första inseminationen?

Anna
Svar på tråden Avsaknad av spermier