Inlägg från: Fortfarande hoppfull |Visa alla inlägg
  • Fortfarande hoppfull

Avsaknad av spermier

Hej!
    Är ny i tråden. 

Jag och mannen försökte bli gravida i 1 år utan resultat och har sen utretts i ytterligare 1 år. Makens spermaprover i höstas visade på azoospermi och vid biopsi i februari hittade de inga spermier. Väntar fortfarande på besked efter att proverna undersökts hos patologen men vi har ju fått besked att inte hoppas på något så vi har ställt in oss på spermadonation. Då utredningen tagit vansinnigt långt tid och min utredning inte ens verkar vara grundligt gjord (har t.ex. inte fått kolla äggledarpassage) har vi tänk vända oss till Stork i Danmark så länge. Fick dock lätt panik idag efter att maken ringt RMC Malmös donatorkordinator. Hon tyckte inte vi skulle vända oss till Stork och fick bl.a. intrycket av att om vi gör det får vi inte stå i kö till behandling via Regionen. Maken är även osäker på Stork då han är rädd för att det ska sluta med att vi i slutändan bränner alla våra sparpengar och ändå inte lyckas. Kändes som om Stork vi lite väl positiva, va väldigt mycket " det går säkert snabbt för dig att bli gravid" trots att jag har ägglossning som kommer onormalt sent i cykeln och för kort lutealfas så jag behöver ta Lutinus för att stötta upp efter insemination. 

Ska ringa imorgon till min gyn och föröka tjata till mig att få göra undersökning av äggledarna. Funderar på att avvakta med Stork till jag förhoppningsvis har fått göra den undersökningen. Men blir samtidigt galen av att vänta... Paniken ökar dessutom då jag är 32 och chanserna att bli gravid bara blir mindre med åren. Ser tillbaka med bitterhet över att vi väntade till livet var tillrättalagt i övrigt och vi kände oss helt redo att börja försöka.

Har ni andra fått svar på vad avsaknaden av spermier beror på? Alla makens hormonorver var som de skulle, och testiklarna var normala även om ena var något åt det mindre hållet. Läkaren sa att avsaknaden kanske kunde bero på att makens mamma isamband med graviditeten kommit i kontakt med något av alla de kemiska ämnen som finns runt om kring oss nu för tiden. Men kädes lite som det bara var en gissning. Kanske får vi svar då vi får besked från patologen...
  • Fortfarande hoppfull

Ringde läkaren och bad om remiss för äggledarspolning. Det va inga konstigheter utan han sa ok direkt. Är så klart glad för det men blir samtidigt ledsen att det är jag som måste driva på och be om undersökningar för att min utredning ska bli komplett. Läkaren visste redan i höstas att maken hade azoospermi och fick i februari veta att testikelbiopsin gav noll. Kan tycka att han då kunde ha tagit upp äggledarspolningen. Då hade vi inte slösat bort ännu mer tid. Så väntar på kallelse nu...

• Fortfarande hoppfull
    MariaC skrev 2016-04-03 07:17:46 följande:

Jag fick göra äggledarspolning i alla fall. Gjorde skit ont så hade gärna sluppit!!

Fick du något lugnande eller smärtlindring?
Svar på tråden Avsaknad av spermier