Avsaknad av spermier
Hej!
Är det fortfarande någon som läser den här tråden? Hur har det gått för alla? Jag och min man påbörjade vår utredning förra våren. När jag spolade mina äggledare såg de att jag hade många äggblåsor, dvs PCO. Mina hormonvärden var normala, så jag har antagligen inte PCOS. Mannen fick lämna två spermaprov där båda visade noll spermier. Vilken chock vi fick när de lämnade svaret, vi trodde att det var min PCO som gjorde att vi inte blev gravida och trodde att lite hormontabeller till mig skulle göra susen. Dock hade jag ju försökt med ägglossningsstickor och visste precis vilka månader jag har ägglossning och vilka inte. Min mans blodprover ska vara normala, men ingen har berättat vad de visade.
Min man har nyligen gjort en biopsi. Tyvärr har vi kommit till massa nybörjare som har skickat remisser fel och ingen vill ta ansvar. Så trots att biopsin är gjord för flera veckor sedan är det ingen som har lämnat några provsvar. Igår fick jag nog och efter att ha ringt fram och tillbaka till flera som inte vill ta ansvar fick jag svaret uppläst för mig. Få orörliga spermier. Bara rörliga spermier klarar nedfrysning. Jag vet inte heller om dessa orörliga spermier var levande eller döda.
Jag funderar på att ringa till fertilitetskliniken i Göteborg och höra om de tror att MicroTESE är ett alternativ för oss. Problemet är att vi bor i Stockholm. Om min mans spermier är så dåliga att de inte klarar nedfrysning måste ju mina ägg plockas samtidigt. Är det någon som har erfarenhet av att bo på annan ort än där man gör behandlingen?