• mooonwalker

Avsaknad av spermier

En liten uppdatering från mig =)

Min man har gjort en ny micro-tese där de fann rikligt med spermier! En del orörliga och en del rörliga. Jag hade innan ingreppet bett läkaren att spara ner spermierna (om de hittade några) i flera olika ampuller eftersom en av läkarna sa att spermier inte går att frysa, tina och sedan refrysas (sen var det ju en annan läkare som sa att de gick, så jag vet inte vad som stämmer). De sparade ner spermierna i "strån" (jag vet inte storleksskillnaden på strån och ampull och det visste inte vår läkare heller) och totalt blev det fyra stycken! Detta betyder att vi förhoppningsvis kommer kunna göra flera försök med ICSI. Så även om vårt sista landstingsbekostade försök inte lyckas kan vi ta våra spermier och gå till en privat klinik och göra flera försök.

Så nu väntar vi på att jag ska få plocka ut nya ägg vilket troligtvis blir i slutet av januari.

• mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-11-20 19:39:26 följande:
    Härliga nyheter!

Våra spermier(låter så konstigt å uttrycka sig så), de fryses ner i 5 ampuller/strån, då var de nån miljon i varje. Såå.. Det är nog ett härligt gäng i varje strå om de fått ihop 4! Kul, det ökar ju chanserna!! Kanske var det meningen att det skulle bli lite klantigt hanterat, för att ni skulle komma hit där ni är nu och ha flera och ökade chanser?! :)
    Ja, vi får försöka se det positiva i allt =) Nu hoppas jag bara att vi har mer flyt med resten också...
    Lee*** skrev 2018-11-20 22:02:55 följande:
    Min sambo fick 6 strån, 1 strån till varje behandling. Vet inte hur många spermier som frystes ner, men 1 strån räckte väldigt bra o då fick jag ut allt från 9-12 ägg som skulle befruktas. Så jag antar att ni kan göra 4 behandlingar:)
    Ja, jag tror också att vi kan göra fyra äggplock och förhoppningsvis får vi fler än ett bra embryo varje äggplock, så kanske fler än nya återföringar. Man kan ju i alla fall hoppas! Kul förresten att du fortfarande läser tråden! Har ni fortfarande kvar era strån om ni skulle vilja försöka er på syskonbehandling? Eller har ni tom embryon också i frysen?
  • mooonwalker
    Lee*** skrev 2018-11-21 11:51:07 följande:
    Hej,

Vi fick 3 embryo till frysen o hade 3 strån kvar. Men vi beslutade att om det inte går vägen med det vi har i frysen så får det vara. Vill inte att det skall gå ut över vår son. Mådde väldigt dåligt under året vi var i ivf karusellen, mkt frustration o ledsen. Så vi valde att slänga stråna. Om vi mot förmågan behöver o vill så gör vi om allt igen. Min sambo tyckte inte att pesa/tesa var så hemskt.

Ruvar nu på en fryst embryo.

Har läst allt som skrivs i denna tråden. Vill gärna se hur det går för er o om de kommer in nya i forumet att man kan dela med sig av en lyckad behandling
    Åh vad spännande, hoppas att det går vägen! När har du testdag?

Men gud slängde ni stråna? Behövde ni betala för förvaringen? Men då är alltså det här det enda embryot ni har kvar?
  • mooonwalker
    Lee*** skrev 2018-11-21 15:44:13 följande:
    Tror vi behövde betala 5 000 kr/år. Men det är inte alls mkt med var vi redan har betaltat, då vi har gått privat. Men vi kände att vi inte ville göra mer behandlingar så vi valde att slänga stråna.

Jag har 2 embryo kvar i frysen.

Har testdag den 28 nov.

När börjar du din behandling ?
    Jaha, jag missförstod. Men jag hoppas verkligen att det blir ett syskon!

Jag får nog komma igång i mitten av januari och så äggplock i slutet av januari. 
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-11-23 21:59:55 följande:

Yes! Idag kom mensen, lite tidigare än beräknat. Men det betyder att nästa ägglossning borde komma tidigare, runt 5 december tror appen! Hoppas hoppas på en bra veckodag, allt utom måndag!

Svårt att beräkna när de tycker att insättning borde bli med blastocyst?

Sist var ägglossningen en lördag, insättningen blev på fredag, sedan ägglossning på en söndag med planerad insättning på en fredag med. Så jag antar att 5 eller 6 dagar efter är okej?

Hur går det? Fått utslag än eller kommer det om några dagar? =)
    Lee*** skrev 2018-11-21 15:44:13 följande:
    Tror vi behövde betala 5 000 kr/år. Men det är inte alls mkt med var vi redan har betaltat, då vi har gått privat. Men vi kände att vi inte ville göra mer behandlingar så vi valde att slänga stråna.

Jag har 2 embryo kvar i frysen.

Har testdag den 28 nov.

När börjar du din behandling ?

Hur har det gått för dig?
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-12-03 19:17:08 följande:
    Inget utslag än! Pjuh, klarade måndagen allafall haha! :)
    Okej, spännande! Håll oss uppdaterade =)
    Lee*** skrev 2018-12-03 21:40:56 följande:

Hej,

Tyvärr fäste inte embryot, så nya tag efter nyår.

Vad tråkigt! Kram till dig! Gör ni nytt försök direkt i den här cykeln eller väntar ni en? 
  • mooonwalker
    Kallamakka skrev 2018-12-07 19:53:41 följande:
    Blir insättning på lucia, så nu ska allt annat "bara" gå vägen också. Men nu är vi påväg, tredje insättningen kanske blir nåt om vi har sån tur!
    Lycka till! Håller tummarna för er =) När blir det testdag?
  • mooonwalker
    Nervernautanpå skrev 2018-12-14 19:53:13 följande:

Gjorde mitt sista försök som jag får av landstinget i november och nu kom svaret. Inte gravid. Så otroligt tomt det känns. Har ju även bekostat tre försök i danmark själv.

Hopplöst.

Vi har i alla fall bestämt oss för att vi måste fortsätta ändå. Vi får sälja något, bilen vad som helst, ta ett lån.... det måste gå. Så jvla hopplös den här julen blev!

Åh vännen, gud vad tråkigt. Förlåt om jag skriver sent. Jag har försökt vara lite "ledig" från allt som har att göra med IVF, så har inte varit inne här på flera veckor. Gjorde ni aldrig något IVF försök? Bara insemination? Hur kommer ni gå vidare?
    Snoddis skrev 2018-12-23 10:22:35 följande:

Hej! Jag läste i dina gamla inlägg att ni också är på KI. Lustigt att ni fick göra Micro-tese och äggplock samtidigt. Vi ville det men läkaren på KI var helt oförstående till det och verkade inte alls som att de gjorde på det sättet. Obestämd

Ja, vi har också varit på KS. Jag avskyr dem, men vi har ju inget val. Önskar att vi kunde gå till en annan klinik. Nästa försök blir ju dock vårt sista landstingsbekostade, så om inte det lyckas måste vi ta våra spermier till en annan klinik.

Vi fick bara göra samtidigt äggutplock första gången, jag tror att de har slutat med det. Det var nog för krångligt. De har för många patienter. 
    Kallamakka skrev 2018-12-23 12:03:37 följande:

Jaha hörrni!

Jag Är gravid igen! Hoppas verkligen det håller denna gången, är försiktig med glädjeruset ännu,men har ju sagt att jag skulle komma med besked. Så nu får man lämna resten till ödet igen.. :)

Grattis! Härligt att höra att det funkar i alla fall för en av "oss" =) 

• mooonwalker
    Snoddis skrev 2018-12-22 23:36:38 följande:

Grattis, vad bra att de hittade!  Vart gjorde han micro-tesen? 

Min sambo gjorde en på KI för några månader sedan och de har fryst ned 7 strån om jag inte minns fel. Så nu har jag börjat spraya inför vårt första försök med IVF / ICSI.

Hur länge behövde du spraya? När tror duett du ska göra äggutplocket?
  • mooonwalker
    k85 skrev 2019-01-15 17:17:52 följande:

Hej,
    Sedan några veckor tillbaka har jag läst i många inlägg i denna tråd.. Min kära sambo fick för två veckor sedan veta att han hade 0-spermier i sitt spermaprov. Samtidigt studerar jag till barnmorska och min bästa vän väntar sitt andra barn. Som ni förstår (hoppas jag) - en extremt tung sits. Vi lyckades ha tur och fick snabbt tid på ANOVA så nu inväntar vi svar från spermaprov nr 2 och ska få träffa kurator. Mina känslor pendlar mellan hopp och förtvivlan. Att få barn har alltid varit min högsta dröm och att inte få- min värsta mardröm. Jag tyckte jag såg någon i tråden som också var barnmorska? Vad är era bästa tips för att klara sig igenom detta? Har ni några tips kring ANOVA- vad bör man själv ha koll på? Vad har vi framför oss? Är rädd att vården ska vara slarviga som någon skrivit om i tråden. Just nu är det enda jag tänker på att vi på något sätt måste få tag på någon spermie hos min sambo. Jag vill ju att det ska vara hans dna. Samtidigt är jag rädd för att hopp kan göra en så himla besviken, därför dyker ju tankarna på donation upp. Hur landar man i att det blir alternativet?

Hej!

Oj, det känns som om vi verkligen är/var i samma sits! Jag ligger bara några år före dig... Jag skulle precis börja plugga till barnmorska när jag fick reda på att min man inte hade några spermier. Det är verkligen psykiskt påfrestande att träffa gravida kvinnor VARENDA dag, men man tar sig igenom det också. Jag skulle verkligen vilja jobba på en IVF-klinik i framtiden för att kunna hjälpa andra. Men jag vill inte göra det just nu när jag fortfarande är i den här karusellen... 

Jag tror och hoppas att allt kommer gå mycket smidigare för er än vad det gick för oss. Jag vet att för andra i tråden som har tillkommit efter mig har det gått mycket fortare för, jag och min man har ju försökt få barn i flera år. ANOVA har jag inget gott att säga om, men förhoppningsvis remitterar de snabbt er vidare till reproduktionsmedicin i Huddinge. 

Du får gärna skriva till mig privat om du hellre vill det!

Kram
Svar på tråden Avsaknad av spermier