k85 skrev 2019-02-06 14:04:37 följande:
Hej,
som jag skrev ovan till moonwalker så har vi haft ett deppigt läkarbesök. Känner mig tom, iofs väntar mer utredning så hoppas gör jag ju fortfarande men är samtidigt inställd på att det kanske blir spermiedonation till slut. Känns svindlande. Jag behöver bolla tankar, verkar som att de flesta gjort det utomlands? Varför? Såg ett nyhetsinlägg idag om att det inte är någon kötid i Stockholm längre. Men man kanske inte välja hårfärg, längd osv här? Vill ju att det ska vara en donator som liknar min sambo såklart. Vilken klinik utomlands är bra? Vad kostar det? Å framförallt, det som skrämmer mig mest, hur känns det? Fasar för den kladdiga känslan om ni förstår.
OBS: nu vill jag INTE få ett endaste föreslag om att någon kan ställa upp som privat donator, ej rätt tråd.
Hej!
Vi valde att göra utomlands pga det är öppet året om, behövde alltså inte vara oroliga för att inte få komma om ägglossningen skulle inträffa på en helgdag. En annan och den främsta orsaken var att vi kunde välja donator själva. Min man har inte svenskt ursprung och i Sverige är alla donatorer från Scandinavium. Vi beställde sperma från Cryos vilket var enkelt och personalen är hjälpsamma. Det var tufft för min man att kolla på donatorer men det var viktigt att vi båda var delaktiga i det, till slut hittade vi en som vi blev helt kära i båda två och valde honom - beställde spermier till kliniken. Kön var dessutom 3-4 år lång i vår hemstad och då ställde vi oss i kö för snart två år sedan men inte blivit kallade ännu.
Sperman rinner inte ner i trosan exemplevis som efter sex. De är som ovan sagt tvättade och de blir placerade i livmodern där de även stannar kvar, rinner alltså inte ut. Så - man undrar om man ens fått spermier i sig efter det besöket ;)
Vi valde Triangeln pga statistiken. Jag hade gått genom många danska kliniker men de hade bäst resultat. Dock är det inget gulligull där utan det är in och ut typ. Vår dotter kostade över 30 000 kr att tillverka (känns konstigt att skriva så). Med insemination, spermier, ultraljud blev det ca 15 000 kr per försök. Jag hade låg hormonbehandling - gonal f (för att få mer än ett ägg, fick det bara en gång) och ovitrelle för att säkerställa ägglossning. Inga starka mediciner och det var lätt att injicera dem. Valde även akupunktur det andra försöket.
Vi är evigt tacksamma över vår flicka i magen. Jag hade aldrig bytt ut det här mot något annat. Min man grubblar inte över hur det kunde bli, han har tagit på sig papparollen redan nu och är så så stolt. <3 Vi är överens om att hon ska veta hur hon blev till också.
Nej som jag skrivit innan. Jag har varit där du är nu. Jag trodde aldrig det skulle bli bra igen. Men jag lovar att det finns ljus i tunneln och främst handlar det om att våga göra något som känns så så läskigt. Det kommer ordna sig för alla här på ett eller annat sätt!!