Avsaknad av spermier
Ok, jag vet att du skrev för ett tag sen att ni hade svårt att acceptera donation som ett alternativ, hur känner ni nu? Har era farhågor släppt?
Ok, jag vet att du skrev för ett tag sen att ni hade svårt att acceptera donation som ett alternativ, hur känner ni nu? Har era farhågor släppt?
Idag har vi gjort Mikro-tese och äggplock för andra gången. 8 ägg plockades på mig men endast en ynka spermie hittades på min sambo. De gjorde ICSI på ett av äggen och imon får vi besked om ifall ägget blivit befruktat. Förhoppningarna att min sambo ska få bli biologisk pappa känns minimala...
Verkade som äggen hann bli för gamla så resten gick inte heller att frysa...
Vi har börjat med korta protokollet och åker till Danmark om typ en vecka.
Åh vad spännande!! Är det första gången du gör en IVF-behandling?
Kul att den tråd vaknar till liv igen! Gjorde ett FET förra veckan. Tjuvtestade idag och det var äntligen ett plus på stickan. Känns sjukt overkligt.
Vad kul, super grattis!
Gjorde fet igår.. så lång väntan till td.
Spännande, hoppas det fungerar! Är det med en donator-spermier?
Jag vill så himla gärna vara gravid, så om det visar sig att det är helt kört för min man lutar vi mot DI.
Min man är 28 år. Inga kromosomfel. Hade få orörliga spermier vid biopsin. Tror ni att det finns någon chans att "fabriken" börjar fungera igen? Man hör ju solskenshistorier ibland och hoppas på att vara en av dem...
Hej allihopa, tänkte göra en liten uppdatering. Som jag skrev tidigare fick jag och min man ett brev om att vi skulle blir kallade för samtal hos Reproduktionsmedicin om 2-3 månader. Eftersom jag tyckte det var helt oacceptabelt pga att vi inte ens fått provsvaren från min mans testikelbiopsi (som han gjorde för drygt fyra veckor sedan) har jag ringt runt till alla inblandade. Jag vet inte om det bara är jag och min man som har haft otur eller om systemet i Stockholm inte fungerar.
Nu har jag precis pratat med chefen för Anova (som är ansvariga för andrologi- läran om mannens fortplantning). Han sa att chansen för min man att bli biologisk pappa till några barn är näst intill obefintlig. Jag har längtat efter barn i flera, flera år och kan verkligen inte förstå hur jag alltid kan ha så otur i livet. För att bara nämna en annan sak som har hänt så kan jag berätta att jag nyligen förlorade min syster i cancer.
Nu vet jag inte om vi ska vänta dessa månader på att bli kallade till Reproduktionsmedicin eller om vi ska åka till Danmark för eventuell spermiedonation. Jag vet ju inte om Reproduktionsmedicin kommer att flerslå Micro-tese eller insemination. Chefen på Anova trodde inte chanserna för Micro-tese var så bra, men han påpekade att de började med ingreppet i januari här i Stockholm så han hade inte så mycket erfarenhet. Jag tror inte vi orkar vänta på att landstinget ska bekosta donationen eftersom jag har hört att det kan ta 1-2 år. Är det någon som har erfarenheter av donatorinsemination i Stockholm?[
[quote=77549587][quote-nick]mooonwalker skrev 2017-03-31 12:04:34 följande:[/quote-nick]Ja, vi tillhör Stockholm. Vi har varit tillsammans i drygt sex år. Vi påbörjade utredning någon månad innan bröllopet. Jag har berättat för mina två syskon, men inte för mina föräldrar. Min syster har flera barn. Hon fick ytterligare ett barn för bara några veckor sedan, så henne känns det väldigt jobbigt att prata med. Min bror är väldigt snäll och förstående.
Skönt att höra att jag inte är ensam med mina känslor! Hur fungerar det med försäkringskassan om man åker till Danmark? Jag har sett att någon har nämt det i forumet, men har inte riktigt förstått hur det går till. Hur mycket kan man få av dem och vad är det för villkor? Jag har en del sparade pengar sedan tidigare, men som jag gärna vill ha kvar som buffert. Om vi vänder oss till Carlanderska för micro-tese + IVF kostar det ju 68.000 kr. Min man kommer kunna lösa bruttolöneavdrag, så då blir det ju lite billigare. Sen hoppas jag att vi kan få ett bidrag från min mans föräldrar och betala resten själva. Om jag berättar för min mamma så skulle hon säkert hjälpa oss också. Hur tänker ni kring ekonomin?
En fråga! Stod ni i kö i Sverige då under tiden? För det är väl som krävs? Hur mkt kan man ansöka om? :) berätta gärna mer om ert fall!
Det låter ju bra! Vet du om man får ersättning vare sig man väljer känd eller okänd donator? Gjorde ni IVF och FET med era egna ägg + spermier eller använde ni er av en donator?
Ursäkta om jag låter blåst men jag frågar ändå. Vi säger att man får (vet inte exakt hur många man får) 4 inseminationsförsök + 1 IVF i Sverige. Om jag då åker till Danmark och gör 1 insemination, då har jag alltså 3 försök + 1 ivf kvar i Sverige? Räknar man så?
Stort grattis!!! Så det blev 4 insemination + 1 ivf + 1 fet innan det tog sig totalt?
Har googlat massor men vad är skillnaden mellan ivf och fet/ET?har förstått att fet är återförening av fryst embryo. Men är inte ET och ivf samma?!
Kram till dig!
Tack snälla du. Kom på lite frågor att ställa:
- Fick du vara med och välja donator?
- Vet någon hur det är när man ansöker om pengar från försäkringskassan i efterhand, hur mycket får man ansöka om per insemination? Priserna varierar ju kraftigt i Danmark beroende på klinik/spermabank.
Önskar vi inte hade så lång kö här i Göteborg. Känns omständigt att behöva rodda i allt själv i en värld med tusen möjligheter! :)
Det är så viktigt att vi hjälper varandra i denna svåra situation!
Ang FK så var jag i kontakt med dem innan vi nyttjade fria vårdvalet och de var väldigt hårda med att lämplighetsintyg skulle skickas för att man ska få pengar. Vi kommer nu utnyttja våra gratisförsök via Örebro och blir det ingen bebis under den tiden så blir utlandet och FK vårt nästa steg.
Jag uppfattade det så, men hon jag pratade med hade inte koll och var väldigt rörig. Fick återkomma efter hon kollat saker med kollegor etc. Rent logiskt borde man ju inte kunna få ersättning utomlands om man gjort sina försök på hemmaplan.
Att man aldrig kan få raka svar, skapar bara mer frågetecken....
De mediciner som läkaren har skrivit ut är:
Gonal-F 1610 kr
Orgalutran 1168 kr
Ovitrelle 318 kr
Lutinus 471 kr
Så totalt över 3500 kr.
Det finns två recept på orgalutran, så jag vet inte om jag behöver mer av det... Sen kan jag hämta ut alla mediciner två gånger förutom ovitrelle... Jag vet inte riktigt varför det finns två uttag, för läkaren sa att vi bara får en chans. Om det inte lyckas så kommer det vara donation som gäller för oss. Då kommer vi vända oss utomlands, för jag kommer inte orka med att vänta flera år till.
Jag äter levaxin för att pressa ner mitt TSH. Min läkare har sagt att mitt TSH ligger normalt, men chansen att bli gravid ökar om det ligger lite pressat. Så jag tycker att det låter bra att du har kontaktat din läkare igen! Erbjuder ert landsting Micro-tese?