• Tevira

Avsaknad av spermier

Välkommen till tråden, fortfarande hoppfull :) Det ska väl inte spela någon roll för kön till landstinget om ni går vidare med Danmark? Du bör stå kvar i kö här som innan om du inte blir gravid då vill säga.

Någon som vet om man inför ivf ska kolla äggledare/ spola dem? Utredningen gällande mig har inte innefattat så mycket egentligen, antagligen för att min sambo har azoospermi men blir orolig nu för att någon mer undersökning ska behöva göras på mig innan ivf :( Vi läkare hade fortfarande inte skickat remiss till rmc för ivf trots att vi fick klartecken i mitten av mars..

• Tevira

Jag tänkte också att det var inte var relevant nu. Men blev orolig att det skulle dyka upp något mer hinder nu som att det skulle vara något som ska göras innan en utredning räknas som klar. Tack för svar :)

• Tevira

Grattis till er som plussat!!

Tråkigt att höra att ni är i samma situation snövit1! Det är påfrestande att vänta och inte veta. Jag vet inte hur statistiken är för att hitta spermier vid biopsi men vad jag förstår är chansen god om alla prover är bra. Jag och min sambo ska stå i kö till ivf nu efter att spermier hittades vid biopsi.

• Tevira

Nej man gör inte det.. Det har hjälpt mig mycket att prata med andra i liknande situation. Hoppas och tror att det kan göra en starkare att gå igenom allt detta. Vilka efterlängtade barn det ska bli till slut också! :) Ja det känns jätteskönt att veta! Vi ska få vänta 3-4 månader nu. De har frusit ner och de ska vara som reserv. De försöker hitta nya vid ivf också.

Håller tummarna för er MariaC!

• Tevira

Ja, vissa dagar går det bättre att försöka se det positiva och ibland går det sämre. Vi går i Malmö på RMC.

• Tevira

Vi har fått brev nu om att vårdgarantin för att få starta vårt första ivf-försök inte kommer kunna hållas. Väntetiden är beräknad till 4 månader. Vet inte riktigt hur jag ska hantera denna väntan hela tiden... Känns så jobbigt! Tur att det är vår/ sommar åtminstone så känns inte allt mörkt men ändå...

• Tevira

Jättetråkigt att höra om de negativa besked som några av er fått!

Vi hade turen att hitta spermier vid biopsi så det är möjligt även om alla spermaprover visat noll.

Jag lånade en bok som heter Bok om ofrivillig barnlöshet. Det är olika par som berättar om deras upplevelser. Bland annat är där par som berättar om att de använt donerade spermier och hur deras tankar/känslor varit kring det. Tänkte att den kanske kan vara till hjälp för någon :)

• Tevira
    lompan skrev 2016-06-30 18:25:26 följande:

Fick veta för två veckor sen att jag är gravid! Hallelulja moment! Måste säga dock att rädslan för missfall är som ett stort svart moln!

Grattis!! Så fantastiskt! :D Håller tummarna för att allt ska gå bra. Försök att koppla av och njuta så gott du kan!
    Jadu skrev 2016-06-30 16:26:06 följande:

Ringde sahlgrenska idag,vi har plats 8 i kön så hon trodde vi skulle få en tid sep/okt. Så nu ska vi koppla bort detta och njuta av sommaren så hösten kan komma fort. Första gången jag "längtar" till hösten.

Hoppas att du kan njuta av sommaren :) Jag och min sambo har tid i augusti. Så det är ju snart men tycker att det är svårt att koppla bort tankarna på det för att njuta av sommaren istället..
  • Tevira

Ja det är riktigt snart! Känns jättekonstigt efter såhär lång väntan. Vi ska göra ivf med kort protokoll då. Vill försöka njuta av semestern innan och inte tänka på det så mycket varje dag. Men hittills lyckas jag inte speciellt bra. Läser för mycket också och oroar mig inför försöket. Men det känns såklart jättebra att vi ska få försöka! Första gången vi har en chans att lyckas!

Hur mår du annars nu Lompan?

• Tevira
    Jadu skrev 2016-07-02 12:56:07 följande:

Måste fråga, vet ju att allt beror på om de hittar något via biopsin men om de skulle hitta spermier så hur lång tid tar de fr biopsin till insättning? Sen hur lång tid från första besök till biopsi? Tänkte så man får ett litet hum.

Jag har ställt in mig på att biopsin går åt helvete så slipper man bli besviken just då.. men samtidigt så finns de ett liiiitet hopp inom mig.

Håller tummarna att knodden stannar kvar :)

För vår del var min sambo på kliniken i oktober och gjorde undersökning och tog prover. Sen blev det biopsi i mars och återbesök i juni. Nu ska vi göra första ivfen i augusti. Men det är nog väldigt olika det där.
    lompan skrev 2016-07-02 11:52:15 följande:

Vill bara lugna dig med att säga att ingenting gjorde ont, varje fall för mig. Jag hade byggt upp nå i tron att allt skulle göra fasligt ont. Vid äggplock var man så drogad, och glad för varje litet ägg dom hittade. Tiden mellan sprutstart och äggplock går jätte fort,tiden mellan insättning å testdag kryper fram. Sen tror jag att bara för man blir gravid så släpper inte oron. Man googlar missfall varje dag, hur många får det, hur många får missed abortion, kan jag få det? Osv.

Jag har mått jätte illa sen jag blev gravid, det är ett tecken på en frisk bebis och jag är ibland glad att jag mår så även om det ibland är väldigt påfrestande!

Tack! Det känns bra att höra! Det är så blandade känslor nu när det närmar sig. Skönt att du mår så pass bra ändå trots illamående. Hoppas oron minskar när du kommer lite längre fram i graviditeten.
  • Tevira
    999 skrev 2016-07-19 18:57:45 följande:

När ska du börja spraya? Ska du göra långa eller korta protokollet? Jag börjar spraya 23 juli. Skulle vara kul att följas åt under IVF-behandlingen, jag är rätt så nervös över det, framförallt eftersom det inte ens är säkert att några spermier kommer att hittas för att befrukta eventuella ägg. Det är liksom dubbelt så mycket oro och nervositet, dels för själva behandlingen men också för att det kanske är förgäves om inga spermier hittas vid äggplocket.

Jag ska göra det korta protokollet. Så planen är att börja i mitten av augusti och bara ta sprutor. Hur länge ska du hålla på med spray? Jag är jättenervös över hur det ska gå. Tror att det kommer att kännas fruktansvärt om det inte fungerar även fast jag vet att det är ovanligt att lyckas på första försöket. Försöker skjuta fram att tänka på det eftersom det är ett tag till. Det är ju så mycket som kan gå fel oavsett om man har bra förutsättningar.. Vilket vi inte riktigt har. Så försöker att tänka att man får ta det som det kommer. Men lättare sagt än gjort. Jag följs gärna åt! Hoppas att vi alla kommer att få våra efterlängtade bebisar till nästa sommar!
  • Tevira
    999 skrev 2016-07-20 14:12:15 följande:

När blir äggplock för dig då?

Vecka 35 tror jag ???? Roligt att det blir ungefär samtidigt :)
  • Tevira
    lompan skrev 2016-07-25 12:11:58 följande:

Jag är i v 11 nu och vi har tittat på den lille, allt ser bra ut. Oron har lagt sig nu, men man vet ju att chansen för missfall alltid finns.

Åh vad härligt lompan! Roligt att höra att allt ser bra ut och att oron lagt sig.
  • Tevira
    999 skrev 2016-08-21 11:57:02 följande:

Hej! Hur går det för dig med IVF behandlingen? Det blir äggplock om några dagar för mig. Tycker behandlingen har gått rätt så smärtfritt, har inte haft några biverkningar förutom nu de senaste dagarna då jag varit väldigt öm pga att jag fått väldigt många äggblåsor.

Hej! Härligt att det går så bra för dig. Håller tummarna att det ska gå hela vägen! För oss blev det nya hinder på vägen istället. Vi fick inte starta med ivfen som planerat. Jag ska göra nytt ultraljud istället för att undersöka endometrios. Så förhoppningsvis blir det ivf i september..
  • Tevira

Ja det verkar som att jag har det. Spelar egentligen troligtvis ingen roll för själva ivfen men behöver ändå utredas tydligen.

Bra av er att ni kämpar på och undersöker alla möjligheter! Men vet aldrig när det händer eller hur.. Som du skriver är det skönt att veta att ni iaf provat om det nu inte skulle lyckas, vilket vi såklart hoppas att det gör.

999 skrev 2016-08-21 20:16:00 följande:

Jaha, misstänker man att du har endometrios? Jag hoppas också det går vägen för oss, men vi har inte så stort hopp, vi är ganska inställda på att det inte kommer hittas några spermier. Vi gör egentligen detta enbart för att slippa tänka "tänk om" inte för att vi tror att det kommer bli något av det, eftersom mannen lämnat tre spermaprov och gjort en biopsi utan en enda spermie.

• Tevira
    999 skrev 2016-09-07 18:39:19 följande:

Mensen var väntad, inga ägg befruktades. 

Vad tråkigt att det inte blev något befruktat! Har ni funderat på vad ni vill göra nu?
Svar på tråden Avsaknad av spermier