• Lee***

Avsaknad av spermier

NZZZZ skrev 2017-08-17 15:12:41 följande:

Gav mig inte och till slut satte han in 25 mg Levaxin. Ska tillbaka om 4-6 v och se hur värdet ser ut. Vill ha goda förutsättningar från start om jag ändå ska betala för dyra behandlingar senare. Enligt SU är de nya riktlinjerna att TSH ska ligga under 4,5 och inte 2,5 som tidigare.

Vad bra, men skadar ju inte att få ner värdet. Märkligt hur det kan ändras så, innan var det inte bra att ligga över 2 för då kunde det vara svårare att bli gravid.

Skönt att du fick utskrivet iaf
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-08-17 16:05:24 följande:

Nu har du väl inte så långt kvar till bebis? Eller är bebisen född? :) minns att du var i v.28 sist!

Bebisen är redan 10 veckor på söndag , tiden går fort.

Hoppas på bra nyheter i denna tråd snart. "Lider" med er, för 2 år sedan visste vi inte ens om vi kunde få biologiska barn. Ingen som är vår sits , kan föreställa sig hur detta är...
  • Lee***

Har också fult tråden sedan du startade 999. "Kul" att du har kommit så här långt o att du till slut tog emot donerade spermier. Kom ihåg i början av tråden att detta inte ens var en möjlighet för dig/er. Hoppas att du blir gravid nu...

Grattis MariaC är en speciell känsla att vara gravid men ack så nervös hur det skall gå, tror mkt har med vår historia (nu kunde de hitta spermier hos min sambo via tesa/pesa, som vi är så tacksamma över. Men det har varit en tuff resa ändå, tar mkt på krafterna. Men när man har fått sin guldklimp som nu är 5.5 månad, kan ibland eller rätt ofta inte förstå att vi hade sådan tur o att det finns så mkt hjälp att få och att han är vår)

• Lee***
    Popetot skrev 2017-11-25 11:05:04 följande:

Jag hoppas också det är gravidhormoner :) som för övrigt är fantastiska hormoner! För att inte tala om mammahormoner...man klarar sig helt utan sömn ;)

Vi hittade spermier efter att de öppnat upp båda testiklarna. Vår resa blev inte spikrak efter det. 2 ivfer med många embryon men "bara" 1 insättning per ivf då de inte klarade sig till frysen. Tog uppehåll efter många motgångar (ivf, sjukdom och dödsfall i familj) och bestämde oss i januari för ett sista försök. Frågade om läkaren kunde tänka sig att sätta in 2 embryon. Hon gick med på det. Nu sitter jag här med två knorrande sötnötter bredvid mig <3 Föddes 6 veckor tidigt så vi bodde på neonatal en tid. Men nu är vi hemma och hela familjen mår så bra och har två lyckliga föräldrar som till sist fick toppvinsten.

Vilken lycka med tvillingar. Stort grattis
  • Lee***

Jag hade valt pesa/tesa då detta inte är så dyrt i ivf perspektivet. Ni får tid fort o får veta samma dag ifall de hittade spermier , under tiden behandlingen varar. Dagen efter får ni veta ifall några spermier evt kunde frysa ner.

Jag tyckte väntan var jobbig. Vi gjorde det mesta privat.

• Lee***

Hej,

Går in o läser här då jag o min sambo nästan var i samma situation . Men vi hade turen att de kunde hitta spermier.

Angående att folk frågade när vi skulle ha barn ect.

Jag blir så arg, att inte folk tänker sig för. Vi fick den frågan o jag ville bara skrika ut. Efter ett ivf som inte tog sig o andra ggr missfall o att min sambo har 0 spermier i utlössningen. Eller som när vi äntligen fick får son ( sätte in 2 embryo, missfall på den andra). O jag berättade om vår resa o hur förtvivlad vi var o dåligt vi mår , så säger hon. " när kommer syskon" att 2 barn är bra att ha. Heregud har du hört alls vad jag berättade.... blir så trött på folk.

• Lee***
    mooonwalker skrev 2018-11-20 19:21:52 följande:

En liten uppdatering från mig =)

Min man har gjort en ny micro-tese där de fann rikligt med spermier! En del orörliga och en del rörliga. Jag hade innan ingreppet bett läkaren att spara ner spermierna (om de hittade några) i flera olika ampuller eftersom en av läkarna sa att spermier inte går att frysa, tina och sedan refrysas (sen var det ju en annan läkare som sa att de gick, så jag vet inte vad som stämmer). De sparade ner spermierna i "strån" (jag vet inte storleksskillnaden på strån och ampull och det visste inte vår läkare heller) och totalt blev det fyra stycken! Detta betyder att vi förhoppningsvis kommer kunna göra flera försök med ICSI. Så även om vårt sista landstingsbekostade försök inte lyckas kan vi ta våra spermier och gå till en privat klinik och göra flera försök.

Så nu väntar vi på att jag ska få plocka ut nya ägg vilket troligtvis blir i slutet av januari.

Min sambo fick 6 strån, 1 strån till varje behandling. Vet inte hur många spermier som frystes ner, men 1 strån räckte väldigt bra o då fick jag ut allt från 9-12 ägg som skulle befruktas. Så jag antar att ni kan göra 4 behandlingar:)
  • Lee***
    mooonwalker skrev 2018-11-20 22:36:20 följande:

Ja, vi får försöka se det positiva i allt =) Nu hoppas jag bara att vi har mer flyt med resten också...Ja, jag tror också att vi kan göra fyra äggplock och förhoppningsvis får vi fler än ett bra embryo varje äggplock, så kanske fler än nya återföringar. Man kan ju i alla fall hoppas! Kul förresten att du fortfarande läser tråden! Har ni fortfarande kvar era strån om ni skulle vilja försöka er på syskonbehandling? Eller har ni tom embryon också i frysen?

Hej,

Vi fick 3 embryo till frysen o hade 3 strån kvar. Men vi beslutade att om det inte går vägen med det vi har i frysen så får det vara. Vill inte att det skall gå ut över vår son. Mådde väldigt dåligt under året vi var i ivf karusellen, mkt frustration o ledsen. Så vi valde att slänga stråna. Om vi mot förmågan behöver o vill så gör vi om allt igen. Min sambo tyckte inte att pesa/tesa var så hemskt.

Ruvar nu på en fryst embryo.

Har läst allt som skrivs i denna tråden. Vill gärna se hur det går för er o om de kommer in nya i forumet att man kan dela med sig av en lyckad behandling
  • Lee***
    mooonwalker skrev 2018-11-21 12:26:34 följande:

Åh vad spännande, hoppas att det går vägen! När har du testdag?

Men gud slängde ni stråna? Behövde ni betala för förvaringen? Men då är alltså det här det enda embryot ni har kvar?

Tror vi behövde betala 5 000 kr/år. Men det är inte alls mkt med var vi redan har betaltat, då vi har gått privat. Men vi kände att vi inte ville göra mer behandlingar så vi valde att slänga stråna.

Jag har 2 embryo kvar i frysen.

Har testdag den 28 nov.

När börjar du din behandling ?
  • Lee***
    mooonwalker skrev 2018-12-04 16:43:07 följande:

Okej, spännande! Håll oss uppdaterade =)Vad tråkigt! Kram till dig! Gör ni nytt försök direkt i den här cykeln eller väntar ni en? 

Nej, vi väntar till januari. Min sambo vill inte "förstöra" julen o det kan vara skönt också..
  • Lee***
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-12 16:41:41 följande:

Jag förstår att ert barn är oerhört efterlängtat, givetvis!

Angående att det diskuteras så mycket mer om spermier än om ägg.. jag vet inte. Har ingen aning faktiskt.

Men, jag har väldigt svårt att förstå att någon frivilligt donerar ägg med all smärta och elände det innebär. Jag fattar det inte. Skulle aldrig göra det själv.

Att donera spermier är ju eg en baggis.

Kanske det kan ha med saken att göra?

Sen är det ju inte direkt så att en annan man befruktat kvinnan, de har ju inte ens träffats! Jag har i ärlighetens namn svårt att förstå män som donerar också då anonymiteten inte längre finns.

Skulle faktiskt inte ens vara i ett förhållande med en spermiedonator... för en vacker dag kanske det knackar på dörren och där står alla barn mannen i fråga är upphov till. 

Det är inte min mening att såra, jag är bara genuint nyfiken och känner ingen (vad jag vet) som genomgått detta.

Du kan alltid starta en egen tråd o inte ta denna tråd dina egna funderingar , inger illa menat till dig. Här i denna tråd är vi som delar samma historia eller delvis.
  • Lee***
    GoC skrev 2019-03-06 19:29:40 följande:

Nejdå jag menade 999 hon och jag har haft kontakt i flera år nu. Hon har fullt upp där hemma nu och inte så mycket tid att hänga här ;)

Har följt tråden sen start. Så hon har fått sin familj? Vad underbart. Har tänkt på henne för hon var ju helt emot donation
  • Lee***

Hej,

Hur har det gått med alla från tråden? Hur går det gått med er som var med i början. Väldigt intresserad hur det gick!

• Lee***
    askyfullofstars skrev 2019-03-19 10:01:39 följande:

Hej!

Jag kan inte svara för TS men fick en hint om att hon har barn idag av en tidigare aktiv medlem. Just nu är det 3 st som är gravida i tråden vad jag vet (jag, Kallamakka och OnTopic). Två av oss gick vidare med donation varav en hittade man spermier till slut. :)

Tack

Denna tråden har verkligen berört mig då jag/vi själva var i den sittsen för några år sedan. Går in och läser rätt ofta i denna tråden och hoppas att det går bra för alla. För det är tungt besked att få
  • Lee***
    askyfullofstars skrev 2019-03-19 10:01:39 följande:

Hej!

Jag kan inte svara för TS men fick en hint om att hon har barn idag av en tidigare aktiv medlem. Just nu är det 3 st som är gravida i tråden vad jag vet (jag, Kallamakka och OnTopic). Två av oss gick vidare med donation varav en hittade man spermier till slut. :)

Tack

Denna tråden har verkligen berört mig då jag/vi själva var i den sittsen för några år sedan. Går in och läser rätt ofta i denna tråden och hoppas att det går bra för alla. För det är tungt besked att få
  • Lee***
    askyfullofstars skrev 2019-03-19 11:21:33 följande:

Hur blev det för eran del? :)

Vi hade turen att hitta spermier vid pesa/tesa. Men det tog 3 fulla ivf(o MA) innan vi fick vår son som fyller 2 år i juni:).
Svar på tråden Avsaknad av spermier