Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!
Jag känner igen beteendet hos min 4,5-åring även om jag mest hämtar runt halv fem på förskolan och kan mötas av detsamma om minsta lilla går emot. Hon får helt enkelt bli arg, men hem ska vi, så hon får då åka vagn fortfarande då vi har ca en km hem. Oftast blir hon så trött av sitt skrikande att hon somnar antingen i vagnen eller tidigt hemma och då får hon sova en stund. Lyckas vi väcka henne till middagen får hon komma upp och äta, annars får hon sova och jag sätter henne på toa vid nio och sedan får hon sova för natten, ev med en macka innan om hon vill ha.
Nu när vi varit lediga har hon faktiskt sovit middag flera dagar per vecka konstigt nog, annars har hon inte sovit middag varje dag sedan innan förra sommaren.
Ibland kan det fungera med något att äta så de får upp blodsockret, tänker jag.
Kanske går det fixa ett gosedjur som blir en kär ägodel som kan ge ro.
Sedan är det lätt att bli arg, då det först är svårt att förstå varför hon sätter sig totalt på tvären för en bagatell, när man själv är trött och bara vill hem med henne och lillasyster. När hon väl somnat tidigt är det ju lätt att förstå varför.
Ni kan inte bara ta en lugn stund med musiksaga, bokläsning eller något annat som får honom att varva ner även om han inte måste just sova vid ordinarie tid för middagsvila? Somnar han är det en bonus.
Här hade vi länge kollektiv vila då både lillasyster, jag och storasyster behövde få vila i somras. Nu är det jag (är gravid) och lillasyster som vilar och den stora får leka på sitt rum, men flera gånger har hon frivilligt gått och lagt sig, men hon är å andra sidan gärna uppe för 7.