• Karin23

Hemsk känsla:/

Jag gick in i v.17 idag och väntar första bebisen och har ännu inte kännt någe buff,spark eller rörelser. Mår så Depp pga detta. Känner mig inte gravid, tänker hemska tanke att "bebisen är nog död i magen" och "jag kanske har MA utan att veta det än.." Har RUL den 15/7 och de har ingen möjlighet att ge mig tidigare. Ush för att känna såhär:/

• Svar på tråden Hemsk känsla:/
  • zemer

Dom allra flesta är oroliga. Men att inte känna av bebisen i v.17 är helt normalt. Jag har börjat känna mina (har två barn) i v.19 båda gångerna. En kompis kände ingenting fören i v.23. Alla är så olika.

• Karin23
    zemer skrev 2015-07-01 23:13:37 följande:

Dom allra flesta är oroliga. Men att inte känna av bebisen i v.17 är helt normalt. Jag har börjat känna mina (har två barn) i v.19 båda gångerna. En kompis kände ingenting fören i v.23. Alla är så olika.

Hoppas verkligen att det är så i mitt fall:/ Hemskt att inte kunna lindra sin oro:/
  • zemer

Det går säkert bra! Men ja det är hemskt att inte veta.

• Riktigragger

Hej!
    Jag är i vecka 17+5 och har inte heller känt något än men försöker att inte stressa upp mig något över det. 
    Många som jag pratat med har inte heller känt såhär tidigt när de väntat första. De som är omföderskor känner ofta det tidigare, men kan ju bero på också att de vet hur allt ska kännas. 

• Karin23
    Riktigragger skrev 2015-07-02 07:37:11 följande:

Hej!

Jag är i vecka 17+5 och har inte heller känt något än men försöker att inte stressa upp mig något över det. 

Många som jag pratat med har inte heller känt såhär tidigt när de väntat första. De som är omföderskor känner ofta det tidigare, men kan ju bero på också att de vet hur allt ska kännas. 

Tack för ditt inlägg, ja det är inte lätt för mig iallafall att inte dra ner mig själv, känner mig inte särskilt gravid längre,vet inte om det är hormonerna eller hjärnspöken, får hoppas på det bästa då jag har RUL den 15/7 :/
  • Annelie 76

Jag kände inget förrän vecka 19 med båda barnen. Tur att jag hade RUL vecka 18 så jag såg allt var ok.

• hurtänktedunu

Jag var bara tvungen att logga in och svara när jag såg ditt inlägg. Det är helt normalt att inte ha känt något så tidigt. Nästan så jag tycker att det skulle vara mer konstigt om du faktiskt hade känt något nu.

I och med att det dessutom är första bebisen så brukar det ofta vara ännu senare. Sen kan du ha moderkakan i framvägg och då är det ännu en faktor som gör att du inte känner. dom flesta jag pratat med om första barnet börjar känna runt v20 sen finns det ju undantag. självklart dom som känner tidigare och senare också. Men dom säger att runt v25 ska du känna bebisen varje dag men innan dess så kan det vara lite hur som.

Jag vet hur orolig man kan vara med första barnet och det är skitjobbigt. Men tro mig. v17 är tidigt att känna första barnet så inget är konstigt. njut och lycka sen till på ultraljudet. det kommer gå jättebra ska du se.

• Deviant

Hej!

Vet inte om det hjälper men jag vill också bara lugna dig med att det är tidigt för en förstföderska att känna redan i vecka 17, normalare att inte göra det. Jag är i vecka 20 nu och kan sen någon vecka känna rörelser ibland men fortfarande bara om jag ligger på mage och inte varje gång jag hoppas och försöker. 

Du är i en period då det är väldigt normalt att förutom kanske lite mage om du normalt är smal, inte känna sig så gravid utan att allt faktiskt är ganska bra rent fysiskt. 

Försök att vänta barn och inte missfall, fast det är svårt! Och om vi inte lyckas lugna dig i den här tråden kan du alltid om du har ekonomisk möjlighet gå och göra ett ultraljud privat bara för att få se att hjärtat slår där inne så du kan slappna av till ditt rul. 

• MS

Hej TS. Oroa dig inte. Med barn nr ett kände jag sparkar väldigt tidigt redan i v 16. Då trodde jag att det skulle vara likadant med de andra två. Men nr två kände jag inga rörelser alls förrän i v 21 och med nr tre inget förrän på ultraljudet när man såg sparkarna samtidigt. Det är olika beroende dels på hur barnet ligger och hur mammans kroppsform är. Och det är helt normalt att inte ha känt ngt innan ultraljudet som oftast är mellan v 18 och 20.

• Tokfrans

Jag kände inte mitt barn riktigt fören v.22.
    Med första barnet sägs de att de inte känns så mycket, och sen beror på hur moderkakan ligger.
    Om du är orolig så boka UL!? fan bättre att få sinnet i ro?

• cilla75

Var inte orolig.

Jag väntar mitt andra barn, är i v22 har moderkakan i framvägg och känner inga sparkar.

Men bebisen mår prima och senast igår var jag hos BM och lyssnade på hans härliga hjärtljud :)

• Stella was a diver

Min MVC sa att inte förrän i v 25 kan alla räkna med att känna bebisen dagligen. Är också i v 17 och känner nada. Har iofs en bakåtlutad livmoder också.

• nadiana

Googla "spökveckor" så du ser att det är väldigt vanligt att känna som du gör. Tiden från att symptomen "går över" (man slutar må illa/vara trött exempelvis) tills man känner bebise kan kännas evighetslång, jag började må "som vanligt" i vecka tolv och kände inga sparkar förrän i vecka 21. Beroende på moderkakans placering kan den dessutom fungera som en "krockkudde" som gör att man inte känner sparkarna förrän senare.

Lycka till, försök njuta av att du mår bra nu på sommaren!

• Myling

Jag måste ha sjukt dåliga nerver i livmodern för jag har aldrig känt något med nåt barn förrän det gått att känna utanpå med handen.

Å andra sidan kanske det har sina fördelar för jag har haft löjligt lätta förlossningar! Värkarna känns som mensvärk max...

• lizafredriksson

När jag väntade mitt första barn så kände jag inget alls. i vecka 23 kom första buffen. Kan ta tid att känna.
    Kanske du har moderkakan i framvägg då känner man inte lika mycket.

Mitt andra barn kände jag i vecka 15 och mitt tredje i vecka 12 men då visste jag hur det kändes är svårt när man inte vet.

Är nog som det ska med lillen i magen sak du se

• Karin23

Hej ALLA! Vill bara meddela alla er underbart stöttande fina mänskor att jag fann ett sett att få ultraljud. Trodde man bara kunde få sitt RUL tidigare och detta är omöjligt just nu med tider i min stad. Men fick tag i en uska på Kvinnokliniken som godkände via doktor för mig att få komma in idag.

Bullen (jag älskar kanelbullar så kallar lillen för det) rörde på handen som syntes och hjärtat slog,hon sa att h*n rörde sig mycket därför det var lite böckligt att se hjärtat lite. Sen såg hon att min livmoder låg i framvägg :) PHJU

Svar på tråden Hemsk känsla:/