Inlägg från: kivirush |Visa alla inlägg
  • kivirush

Fattar nån kristendomen?

"I asked God for a bike. But I know God doesn't work that way. So I stole one and asked for forgiveness"

Så länge det inte finns några bevis för att en gud existerar så kommer jag inte tro på något så ologiskt. ^^

Men folk får tro på vad de vill. Så länge det inte påverkar oss som inte tror på samma sak.

Säger lite vad jag vill.
  • kivirush
    Anastasia skrev 2015-07-08 14:29:46 följande:

Det är inte så att det i mitt fall är viktigt att lägga över mina skulder på någon annan, utan det handlar helt enkelt om Guds nåd.  Att den finns där och att jag är glad över det, och jag tror på det Kristna budskapet.  

Sedan har jag funderat lite kring detta med Gud och offret.  Varför använder sig Gud av just offer, är det för att han gillar blod?  Eller kan det bero på något annat?  Jag tror personligen på två saker.  Det kan vara så att Gud inte kan förlåta oss utan att någon tar synderna på sig.  I Gamla testamentets tid så använde sig Gud av djuroffer och i Nya testamentets tid så sände Gud sin Son för att ta våra synder på sig.   Men utifrån Gud: Varför gjorde han det?  

Kanske är det så att Gud inte kan förlåta oss våra skulder utan offer, på liknande sätt som vi människor inte kan flyga?   För att vi ska kunna flyga så måste vi skapa något som flyger åt oss, kanske är det samma sak med Gud?  Att han liksom skapar ett sätt för att kunna förlåta oss och det är genom offret?   Jag tror att det är så.    

Jag har under många år analyserat det Kristna budskapet och jag kan ge dig en andlig bild på hur jag tror att det fungerar.    När vi börjar tro på Jesus Kristus och ber om syndernas förlåtelse, så blir vi en del av Kristi kropp.  Eftersom Kristus är Guds son, så blir även hans kropp barn till Gud.  Eftersom Kristus är syndfri, så blir även hans kropp syndfri.  Ta tex. din hand, den är en del av dig.  Det som din hand skriver är ju även något som du skriver.  Din hand och du är ett.   På liknande sätt är det med Kyrkan.  Kyrkan här på jorden är Kristi kropp.  Genom att man har den Helige Ande i sig, så blir man ett med Kristus.

Men varför ha synd överhuvudtaget? Varför inte bara låta människor som försöker göra så gott de kan komma till himlen? Varför måste en tro på något utan bevis för att få komma dit? Det är ju gud som har skapat synden. Tänk på alla de under världshistorien som aldrig har hört talas om den kristna guden?
    Säger lite vad jag vill.
  • kivirush
    Konservativ skrev 2015-08-12 06:44:12 följande:

Eftersom antalet lärjungar till Kristus ständigt stiger så är din invändning ointressant. Att vara kristen är inte att lösa ett matematiskt problem utan handlar om en personlig relation till Gud.

Vad Jag har läst så har tron på någon entitet sakta sjunkit sedan 90 talet.

Kan det ha något med den fria informationen på internet att göra?
    Säger lite vad jag vill.
Svar på tråden Fattar nån kristendomen?