Konservativ skrev 2015-09-15 13:08:54 följande:
Okej jag ska beskriva vad jag tror i denna fråga en sista gång: fotosyntes är ett fenomen som händer i gröna växter. När vetenskapsmän upptäckte detta fenomen och beskrev det så beskrev de hur det vanligen går till i gröna växter när de tar upp energi från solstrålning. Men vetenskapsmännen skapade inte fotosyntesen. Enligt min åsikt skapar Gud fotosyntesen varje gång den sker i varje kloroplast i varje växtcell i varje växt. Han skapar också varje kloroplast i varje ögonblick, och också allt annat.
Tänk dig att du spelar Sims. Då skapar du din individ och du styr vad han gör. Gud gör mer än så, han har skrivit programmet, han kan ändra i programmet när som helst, han kan ge vilka friheter han vill, han tillför el till datorn, han skapar själva datorn i varje ögonblick. Säkert en inte helt riktig metafor men så nära jag kan komma. Det du kallar naturlagar är helt enkelt de egenskaper som Gud har gett individerna och som han väljer att upprätthålla.
Fast fotosyntes kommer inträffa varje gång man har samma kemiska förutsättningar. Vi kan återskapa detta i ett labb. Beståndsdelarna har de egenskaperna att just detta kommer inträffa om de samverkar. Vi kan inte skapa de perfekta förutsättningarna för fotosyntes och sen inte få fotosyntes.
Och för mig verkar det uppenbarligen att Gud antingen inte kan ändra programmet, eller att han väljer att aldrig göra detta. Om Gud skapar allt, och gör detta hela tiden, så behövs ju inte naturlagarna. Vilket syfte fyller dessa om Gud är aktiv i varje given händelse, i varje given beståndsdel?
Om det, åtminstone då och då, skapades något utanför, eller som stred mot, naturlagarna så skulle ditt resonemang verka vettigt för mig - men nu är det ju inte så. Nu håller sig allt inom naturlagarna och gör precis som man förväntar sig att det ska göra.
Jag tycker din Sims-liknelse var bra. Tänk dig att du spelar Sims och hela datorn förändras konstant i varje ögonblick. Grafiken förändras, skärmen blir plötsligt touchskärm, figurerna kan plötsligt göra saker de inte kunde förut, nya saker uppstår ur tomma intet, världen går plötsligt från 2D till 3D, och så vidare. Hela tiden nya förutsättningar och inget givet ramverk alls. Vår värld är ju inte så. Naturlagarna är (för mig) ett tydligt ramverk som varken vi eller Gud verkar kunna gå förbi. Alternativt att Gud väljer att inte gå förbi dessa - men då återstår ju frågan varför inte.